בריונות ברשת: 4 פוסטים אלימים נכתבים ע"י בני נוער מדי דקה

כך עולה מ"דוח השנאה" של קרן ברל כצנלסון ■ 72% מביטויי האלימות נכתבים ע"י בנים ■ בשונה מהמגזר הכללי, בו מרבית האלימות מופנית סביב אירועים אקטואליים, עיקר האלימות של בני הנוער נגד בני נוער אחרים

 

אלימות ברשת החברתית / צילום: thinkstock
אלימות ברשת החברתית / צילום: thinkstock

לרגל פתיחת שנת הלימודים, נחשפים לראשונה נתונים קשים על היקף האלימות ברשת בקרב בני נוער מתוך דוח השנאה של קרן ברל כצנלסון שמופק באמצעות חברת VIGO, ומתוכם עולה כי בכל דקה מועלים 4 פוסטים אלימים על ידי נוער ברשת.

עוד עולה מהדוח כי מדי יום נכתבים ברשתות החברתיות בישראל כ-800 אלף פוסטים, כאשר 30% מהם נכתבים על ידי בני נוער בגילאי 13-18. בתוך כך, היקף הפוסטים האלימים שנכתבים על ידי בני נוער הוא כ-6,000 פוסטים ביום שמהווים קרוב ל-30% מכלל השיח האלים ברשת.

כמו כן, עיקר האלימות ברשת נעשית על ידי בנים - 72%, בעוד ניכר כי בנות הרבה פחות אלימות ברשת - 28% בלבד. הביטויים האלימים הנפוצים ביותר קשורים לאיברי מין ומיניות ומהווים 67% מכלל הביטויים, בעוד ביטויי אלימות שכליים מהווים 14% בלבד מכלל השיח האלים ברשת בקרב בני נוער. יש לציין, כי ביטויים אלימים אלה נכתבים על פי רוב בתגובות קצרות בנות מילה עד 5 מילים ברשתות החברתיות.

באופן מפתיע, אין משמעות לגיל כותבי הפוסטים, והפערים בהיקפי האלימות ברשת בקרב צעירים בין 13-14 לעומת גילאים מבוגרים יותר- כמעט ואינו קיים.

בנוסף, אחד מההבדלים המשמעותיים ביותר ביחס לאלימות ברשת בין בני נוער והמגזר הכללי הוא שבני נוער נוהגים באלימות כלפי נושאים הקשורים לחיי היום-יום שלהם בעוד המגזר הכללי מפנה את האלימות בעיקר לנושאים אקטואליים שעל סדר היום הציבורי.

חברת Vigo המפיקה את הדוח, סורקת מדי יום את כלל המדיה החברתית בישראל - בלוגים, פורומים, טוקבקים, פייסבוק, טוויטר ורשתות נוספות. לצורך הניתוח נאספו כל הפוסטים שיש בהם ביטויי אלימות, מיזוגניה או קריאה לאלימות.

ענת רוזיליו, מנהלת פרויקט דוח השנאה מסרה בנושא כי "הנתונים שנחשפים היום מעידים על תופעה שורשית של אלימות שצומחת במימדים מפחידים מתחת לרדאר בקרב דור העתיק שלנו. הכתובת מתנוססת על קיר הפייסבוק של ילדי ישראל, והאחריות לטפל בצמצום התופעה מחייבת את ההורים, את מובילי דעת הקהל ואת הרגולטור לפעול כל אחד בחלקת גן העדן שלו - כדי להוביל לצמצום התופעה".