חשיפה: מכונת הרווחים והדיבידנדים של אלטשולר שחם

בית ההשקעות חילק את כל הרווח כדיבידנד ■ ההכנסות מדמי ניהול ועמלות גדלו מ-212 מיליון שקל ב-2013 ל-279 מיליון שקל ב-2015 ■ שווי בית ההשקעות בעסקת רכישת המניות ממשפחת דותן: כ-840 מיליון שקל

גלעד אלטשולר / צילום: ענבל מרמרי
גלעד אלטשולר / צילום: ענבל מרמרי

בית ההשקעות אלטשולר שחם רשם בשלוש השנים וחצי האחרונות רווח נקי מצטבר של 252 מיליון שקל, בזכות הצמיחה המרשימה בהיקף הנכסים המנוהלים. כך עולה מהדוחות הכספיים של בית ההשקעות לשנים 2013-2015 ולמחצית הראשונה של 2016, שהגיעו לידי "גלובס". הרווחים, כך עולה מהדוחות, חולקו במלואם כדיבידנד לבעלי המניות של בית ההשקעות.

מדובר ברווחיות גבוהה מאוד ביחס למקובל בשוק ההון המקומי, והיא מאפיינת בית השקעות צומח נוסף, ילין לפידות, שכמו אלטשולר שחם נהנה גם הוא בשנים האחרונות מעלייה מרשימה בהיקף הנכסים המנוהלים תחתיו, והוא רשם בתקופה המקבילה רווח מצטבר של 283 מיליון שקל.

הדוחות הכספיים של אלטשולר שחם ממחישים היטב את הצמיחה המהירה שמאפיינת בשנים האחרונות את בית ההשקעות שמובילים גילעד אלטשולר וקלמן שחם. אם ב-2013 הסתכמו ההכנסות מדמי ניהול ועמלות ב-212 מיליון שקל, הרי שעד 2015 כבר צמחו ההכנסות אלו ל-279 מיליון שקל, וזאת כאשר הנתונים אינם כוללים את פעילות חברת הגמל, אשר מטופלת לפי שיטת השווי המאזני, ולכן הכנסותיה והוצאותיה אינן מאוחדות בדוח. חברת הגמל עצמה הציגה גם היא באותה התקפה עלייה חדה בהכנסות, מ-195 מיליון שקל ב-2013 ל-303 מיליון שקל ב-2015.

אלטשולר שחם- בית השקעות - לוגו בנוי
 אלטשולר שחם- בית השקעות - לוגו בנוי

נפגע מהפדיונות בקרנות הנאמנות

מהדוחות גם עולה, כי במחצית הראשונה של 2016 הציג אלטשולר שחם ירידה של 34% ברווח התפעולי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ל-32 מיליון שקל, על רקע ירידה של 16% בהכנסות מדמי ניהול ל-119 מיליון שקל. הרווח הנקי נשחק בשיעור גבוה יותר של 43%, ל-27 מיליון שקל, והושפע לרעה גם מירידה ברווחי חברות בנות שמטופלות לפי שיטת השווי המאזני. לירידה בהכנסות וברווחים במחצית הראשונה של 2016 אחראית כנראה המגמה הכללית שאפיינה את פעילותם של כלל בתי ההשקעות בתקופה זו, ובראשה פדיונות בקרנות הנאמנות, שהביאו עמם ירידה בדמי הניהול שנגבו מתחום זה, לצד שחיקה בדמי הניהול הנגבים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות.

אלטשולר שחם, שהוקם ב-1990 בידי גילעד אלטשולר וקלמן שחם, מנהל כיום נכסים בהיקף של 65 מיליארד שקל בקרנות נאמנות, תיקי השקעות, קופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות פנסיה. אלטשולר ושחם מחזיקים כיום ב-65% מבית ההשקעות, בעוד שיתרת המניות מתחלקת בין משפחתו של בועז דותן, ממייסדי ענקית התוכנה אמדוקס (25%), ואשת העסקים רוני בר.

בדוחות מציינת אלטשולר שחם, כי לפני כחודשיים סיכמו אלטשולר, שחם ובר, על רכישת המניות של משפחתו של דותן (שמחזיקה בבית ההשקעות באמצעות חברת שירז דש השקעות), תמורת 210 מיליון שקל, כך שהעסקה משקפת לאלטשולר שחם שווי של 840 מיליון שקל. על פי האמור, על הרוכשים להפקיד את מלוא תמורת העסקה אצל עורכי הדין של המוכרים בתוך 90 יום (קרי עד אמצע אוקטובר) ועליהם להשיג את האישורים הרגולטוריים הדרושים עד אמצע דצמבר.

את העסקה מתכוונים הרוכשים לממן ממקורות עצמיים ובסיוע דיבידנד נוסף שעשוי בית ההשקעות לחלק. מהדוחות עולה כי בין ינואר 2013 לסוף יוני 2016 חילק אלטשולר שחם דיבידנדים בהיקף כולל של 240 מיליון שקל (לא כולל דיבידנד של 8 מיליון שקל שחולק בחודש שעבר), ובסוף יוני הוא עדיין הציג יתרת רווחים של 201 מיליון שקל. לאלטשולר שחם מזומנים והשקעות לטווח קצר בהיקף של כ-60 מיליון שקל, וכנגדם אשראי בנקאי לטווח קצר של 10 מיליון שקל. מעבר לאשראי זה, אין לבית ההשקעות הלוואות ממלווים פיננסיים אחרים.

את הדיבידנד שיחלק אלטשולר שחם לטובת רכישת המניות של משפחת דותן הוא אמור לממן גם באמצעות הנפקת אג"ח לגופים מוסדיים בהיקף של 200-250 מיליון שקל, שעליה שוקדים שם כיום. חברת החיתום רוסאריו קפיטל תוביל את ההנפקה, וחברת מידרוג נתנה לאג"ח דירוג A2. הפגישות עם המוסדיים, לטובת קידום ההנפקה, צפויות להתחיל בימים הקרובים.

מבחינת משפחת דותן מדובר על השקעה מוצלחת. שירז דש השקעות, בניהול נדב דותן, רכשה רבע מבית ההשקעות בשנת 2009, לפי שווי של כ-240-300 מיליון שקל. אז ניהל אלטשולר שחם נכסים בהיקף כולל של כ-13 מיליארד שקל. כעת היא מוכרת את המניות לפי שווי יותר מכפול, לאחר שנהנתה מדיבידנדים שמנים לאורך השנים.

רביעי בהיקף הנכסים המנוהלים

אלטשולר שחם מנוהל על-ידי גילעד אלטשולר ורן שחם (בנו של קלמן שחם). לפי דירוג DUN'S 100 האחרון, בסוף 2015 נוהלו בבית ההשקעות נכסים פיננסיים בהיקף כולל של כ-65.7 מיליארד שקל - מה שהציב אותו במקום הרביעי בענף בתי ההשקעות (במונחי היקף נכסים מנוהלים), אחרי פסגות, מיטב דש ואקסלנס, ולפני ילין לפידות והראל פיננסים, שנמצאים אחריו בדירוג.

אלטשולר שחם אינו בית ההשקעות הגדול היחיד שהנו חברה פרטית. פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, נמצא בבעלות המלאה של קרן ההשקעות אייפקס. בית ההשקעות השני בגודלו, מיטב דש, הוא כיום חברה ציבורית, אך בעלי השליטה בו - אלי ברקת וצבי סטפק - נמצאים בימים אלה במהלכים מתקדמים למכירת מניות בית ההשקעות לקרן ההשקעות הזרה XIO.

אם וכאשר המהלך יושלם, בית ההשקעות יחדל כנראה מלהיות ציבורי. גם אקסלנס הפך בשנה האחרונה לפרטי, לאחר שנים ארוכות שנסחר בבורסה. זאת לאחר שבעלת השליטה בו - קבוצת הפניקס - מחקה אותו בהצעת רכש, לפי שווי חברה של כמיליארד שקל.

לצד אי.בי.אי ואנליסט הציבוריים, וילין לפידות שמדווח דרך לידר שוקי הון הציבורית, שמחזיקה במחצית ממניותיו, צפוי בית השקעות נוסף להפוך בעתיד לציבורי: הלמן אלדובי, שכיום חברת הגמל והפנסיה שלו היא חברה מדווחת. זאת משום שלפני קצת יותר מחודש חתמו בית ההשקעות וחברת סוהו נדל"ן שבשליטת ערן מיטל על הסכם עקרונות לא מחייב, שלפיו יוטמעו בתוך סוהו פעילויות הפיננסים של הלמן אלדובי, שיקבל את השליטה בחברה הממוזגת.