אחרי 17 שנה כבעלים של חברת האנרגיה: חוק הריכוזיות כפה על צדיק בינו לוותר על השליטה בפז: "יום עצוב עבורי, מאמין בחברה"

בינו מכר מניות פז ב-8 מ' ש' והתחייב למכור מניות נוספות באופן שיוריד את החזקותיו בחברת הדלקים, יחד עם משפחות אבלס וליברמן, לפחות מ-30%

סוף עידן בחברת האנרגיה פז נפט, שעדכנה היום על עסקה למכירת מניות עליה חתם צדיק בינו ובעקבותיה חדל להיות בעל השליטה בחברה לאחר כ-17 שנים. במסגרת עסקה מחוץ לבורסה מכר בינו לגוף פיננסי נתח קטן של פחות מ-0.2% ממניות פז (כ-14 אלף מניות) תמורת כ-8 מיליון שקל והתחייב למכור בלוק מניות קטן נוסף תמורת כ-2.5 מיליון שקל - מהלך שמוריד את החזקותיו בפז (יחד עם שותפיו האוסטרליים - משפחות אבלס וליברמן) לרף של פחות מ-30% ממניות פז - בהתאם לדרישות חוק הריכוזיות.

בינו רכש את מניות השליטה בחברת פז בדצמבר 1999 מידי משפחת ליברמן וקבוצת רנסנס שהוביל יונתן קולבר. בספטמבר 2006 השלימה פז את רכישת בית הזיקוק באשדוד ובדצמבר 2006 נרשמה החברה למסחר בבורסה. מאז ההנפקה קפצה מניית החברה, הנסחרת במדד המעו"ף, בכ-120% והיא משקפת כיום לפז שווי של 6.1 מיליארד שקל.

חוק הריכוזיות, שנכנס לתוקפו בסוף 2013, קבע כי על בינו ושותפיו לבחור עד סוף 2019 בין המשך ההחזקה בנכס הריאלי (פז) להמשך ההחזקה בנכס הפיננסי (הבנק הבינלאומי). בעקבות המהלך, מתבטל היתר השליטה שניתן לבינו בשנת 2006 ונכנס לתוקף היתר השליטה החדש שניתן לפז בחודש שעבר, המאפשר לה להמשיך ולהחזיק בבית הזיקוק באשדוד במקרה בו תיוותר ללא בעל שליטה.

המהלך כלל גם את התפטרותו של בינו מתפקיד יו"ר פז, וכן את התפטרות ילדיו, גיל בינו והדר בינו-שמואלי, מהדירקטוריון כמו גם את זו של הדירקטורית דליה לב, המכהנת גם כדירקטורית בבינלאומי.

שיעור ההחזקות של בינו בפז, באמצעות בינו אחזקות, עומד כעת על קצת פחות מ-23% ושל שותפיו האוסטרליים על כ-7%.

בשל הירידה משליטה, בהצבעות בחברה ייספר קולו של בינו כמחזיק 5% מההון. כעת יש לבינו כ-7 שנים נוספות לרדת עד שיעור החזקה של כ-5% - 3 שנים כשהמניות בידיו ו-4 שנים נוספות כשהמניות בידי נאמן.

במכתב שהוציא היום לעובדי החברה ציין בינו כי זהו יום עצוב עבורו שעה שנאלץ, מתוקף חוק הריכוזיות להיפרד מחברה שהוביל מעל 20 שנה. בינו הוסיף כי הוא מאמין באמונה שלמה בחוסנה ובפוטנציאל הצמיחה המשמעותי של פז והביע את הערכתו לעובדי החברה.

יונה פוגל, מנכ"ל פז: "אנחנו נפרדים מיושב ראש ובעלים שתרומתו האישית והמקצועית התוו את דרכה ופועלה של פז לאורך שנים רבות. כל חברה וכל מנכ"ל יכולים להתקנא בבעל שליטה כמו צדיק שתמיד ראה את טובת החברה לטווח ארוך".

פז מחזיקה כאמור בבית הזיקוק באשדוד ועוסקת במקביל בשיווק ומכירה של תזקיקי נפט, בעיקר באמצעות תחנות הדלק פז. את הרבעון השני של השנה סיכמה עם ירידה של 22% בהכנסות ל-2.8 מיליארד שקל והרווח הנקי שלה לרבעון זה התכווץ ב-34% ל-161 מיליון שקל.