מערכת ללא מערכת: "68% מהישראלים רוצים בית חכם"

הסטארט-אפ גרינפוינט משיק היום מערכת "בית חכם" שתשווק בחנויות איידיגיטל בתור מוצר מדף ■ המחיר ההתחלתי - כ-4,500 שקל

הדגמה של הבית החכם / צילום: שוקה כהן
הדגמה של הבית החכם / צילום: שוקה כהן

הסטארט-אפ הישראלי גרינפוינט מערכות (Green point systems) פיתח מערכת בית חכם עבור איידיגיטל, אשר משווקת את מוצרי אפל בישראל. המערכת תוצע כמוצר מדף שיימכר החל מהיום בחנות קונספט שתוקם בקניון עזריאלי בתל אביב ובשאר הסניפים של איידיגיטל. זו הפעם הראשונה שבה איידיגיטל משווקת מוצרים שאינם שייכים לאפל.

גרינפוינט עוסקת בפיתוח מערכות בית חכם ומערכות לניהול אנרגיה. המערכת שהושקה היום שונה ממערכות אחרות המופצות בשוק (דוגמת זו שהשיקה לאחרונה בזק ללקוחותיה) בכך שהיא פועלת כמערכת אוטומטית - ללא צורך בחיבור לאינטרנט. הפטנט של המערכת נמצא למעשה במפסקים שמותקנים בבית.

בשנתיים האחרונות, אחרי שחברה אליה איידיגיטל, עסקה גרינפוינט בהפיכת המערכת, שכבר פועלת במשרדים ובבתי מלון באירופה ובמזרח הרחוק, למוצר מדף עבור הצרכן הסופי שמותאם לכל חלל מגורים - מדירת שיכון ועד וילת פאר. "זו מערכת ללא מערכת", אומר אלון אפלקר מייסד ומנכ"ל גרינפוינט שפיתחה גם את האפליקציה התומכת (לאנדרואיד ולאפל), "בגלל שהרעיון שעומד בבסיסה הוא שהיא מבוזרת יש לה יכולות שאין למערכות אחרות. המוח במערכות שלנו נמצא במפסק שעובד עצמאית ומשדר מידע לחיישן שנמצא בחדר ובהתאם להגדרות הוא פועל מבלי להיות תלוי במרכז או בקליטת אינטרנט היות והמערכת פועלת על תשדורת IR (אינפרה אדום) בין המפסק והחיישן.

"בהתאם להגדרות קבועות או משתנות - המערכת מכבה אור דולק או מזגן בחדר ללא תנועה, מזהה שהילדים הגיעו ולפי הגדרות היא תדליק תנור לחימום אוכל וכו'", אומר אפלקר ומוסיף "החזון שלנו היה לייצר מערכת שתוביל לחיסכון בצריכת החשמל העולמית, ברמה המוסדית והפרטית ודרך מוצר שהוא לייף סטייל, שמבחינתנו זו המטרה המשנית - אנחנו מצליחים להגיע לחיסכון של 30% במשק הבית ו-50% במוסדות - באמצעות ניהול נכון של צריכת החשמל".

שליטה מרחוק

לצד מערכות בית חכם הפועלות באמצעות החלפות חיווט או דרך מפסקים ותשדורות לסלולרי, קיימים אינספור מוצרים נקודתיים לשליטה מרחוק על אלמנטים שונים בבית - החל בנורות חכמות, עבור במנעולים חכמים לדלת הכניסה, מערכות שליטה על המזגן ועוד - המערכת שמושקת היום מבקשת לאחד את כל האלמנטים הללו יחד והיא נמכרת כמוצר מדף במחיר שמתחיל בכ-4,500 שקל.

המחיר משתנה בהתאם לגודל הדירה ומספר המפסקים, כאשר ניתן להעביר את המפסקים לדירה אחרת. יודגש כי האופן שבו פועלת המערכת, כלומר באוטומציה מלאה מאפשר, גם לשומרי מסורת לתכנת מראש בית שומר שבת שלא עובד דרך חיישנים (שאינם מותרים בהלכה לשימוש במהלך השבת).

המפסקים והחיישנים מאפשרים כאמור גם מדידה של צריכת החשמל וההוצאה הכספית לפיכך - אלו מוצגים באפליקציה דרכה מתבצעות ההגדרות בצורה ידידותית ופשוטה למדי. ההמחשה הוויזואלית בחלוקה לחדרים/ מכשירי חשמל מאפשרת לראות אלו מהם פועלים, כולל ניטור צריכת חשמל ברמת המכשיר.

איילת צרפתי-רוזן, מנכ"לית איידיגיטל, התייחסה להשקת המערכת ואמרה כי "מוצר מדף דורש סטנדרטיזציה בין מוצרים והמערכת שאנחנו משיקים היום תאפשר לכל אדם לתכנן את הבית החכם שלו לפי מבנה הבית ולפי צרכיו ובעלות שהיא נמוכה משמעותית ממערכות בית חכם מלאות כפי שהן נמכרות עד כה".

צרפתי-רוזן הוסיפה כי "הקהל הישראלי מוכן להטמיע מערכת של בית חכם. 68% מהישראלים רוצים מערכות בית חכם, כך עלה מסקר שערכנו. משתתפי הסקר העריכו שמערכת כזאת תעלה בממוצע 20,500 שקל. רמת המוכנות היא גבוהה ומבחינתנו המהפכה כבר כאן". היא התייחסה להבדל בין המערכת החדשה לבין המערכות הקיימות בשוק ואמרה כי "זה כמו להשוות המבורגר במקדונלד'ס או במסעדת שף".