מניות פישמן בכלכלית ירושלים נמכרו תמורת כ-80 מיליון שקל

בסך-הכול נמכרו קרוב ל-4% ממניותיו של פישמן בחברה, והוא נותר עם 5.5% מהון המניות

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף
אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף

אחרי קפיצה של יותר מ-50% בשווי מניות חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים  מתחילת השנה, לשווי חברה של 2.2 מיליארד שקל, מומשו בימים האחרונים מניות של איש העסקים אליעזר פישמן, לשעבר בעל השליטה בחברה, תמורת כ-80 מיליון שקל. מרבית מניות פישמן בכלכלית ירושלים משועבדות לבנקים.

בסך-הכול נמכרו קרוב ל-4% ממניות כלכלית ירושלים של פישמן בשלוש עסקאות בבורסה של כמה עשרות מיליוני שקלים כל אחת, לפי מחיר מניה של כ-8-8.5 שקלים - המשקף הנחה של כ-5%-8% על מחיר השוק. טרם המכירה החזיק פישמן בכ-9.5% ממניות החברה, וכעת נותר עם כ-5.5% מההון.

בשל חוסר יכולתו של פישמן לעמוד בפירעון חובותיו האישיים לבנק לאומי, החל הבנק לקדם את מכירת עיקר מניותיו לפני כשנה וחצי. זאת על רקע מצבה ההולך ומידרדר של כלכלית ירושלים באותה תקופה, בעיקר בעקבות המשבר הכלכלי ברוסיה וגם באוקראינה, שבהן מרוכז חלק ניכר מפעילותה.

בנובמבר 2015 סיכמו פישמן ולאומי על מינוי מנהלים מיוחדים למכירת מניות השליטה בכלכלית, וזמן קצר לאחר מכן החלה החברה, תחת ניהולו של זבידה, לנקוט צעדים פיננסיים אגרסיביים לשיפור מצבה. לאומי, שלא הצליח לגבש עסקה למכירת מניות השליטה בכלכלית ששועבדו לטובתו, מכר בסוף חודש מארס השנה בחופזה את החזקותיו בחברה, שדוללו משמעותית, לבעלי מניות קיימים, תוך שהוא מחמיץ עליית ערך משמעותית של עשרות אחוזים מאז.

כלכלית ירושלים, המתנהלת כבר חודשים ארוכים ללא בעל שליטה, נמצאת בלב מאבקי כוחות והצעות רכישה שונות, והצעד המשמעותי האחרון בנוגע לבעלי המניות התרחש בשבוע שעבר, אז רכש איש העסקים דוד פורר 12% מהון החברה מידי חברת הנדל"ן סאמיט של זוהר לוי והפך לבעל המניות הדומיננטי בחברה עם 24% מההון. התמורה בעסקה של פורר וסאמיט הסתכמה ב-264 מיליון שקל ונעשתה לפי מחיר של 8.8 שקלים למניה.

מהמכירה תרשום סאמיט רווח של 100 מיליון שקל, כאשר על המניות והאופציות שנותרו בידיה היא מורווחת סכום דומה "על הנייר". זוהר לוי קיבל את ההחלטה לצאת מההשקעה בכלכלית לאחר שדירקטוריון החברה דחה את הצעתו לרכוש מחצית מהמניות שמחזיקה כלכלית בחברה הבת מבני תעשיה (39.2% מהון המניות של מבני תעשיה), וזאת לפי שווי ההון העצמי של החברה הנמכרת.

בתחילת השבוע הנוכחי, נכשלה כצפוי הצעת הרכש שהגיעו האחים עופר ונתי סיידוף לרכישת השליטה בחברה, שהוגשה לפי מחיר של 7.25 שקלים למניה.

כלכלית ירושלים מחזיקה, יחד עם החברות הבנות שלה, ובראשן מבני תעשיה, ב-3.2 מיליון מ"ר של נכסים מניבים, מתוכם 1.8 מיליון מ"ר בישראל, והשאר בעיקר בקנדה, בגרמניה, בצרפת וברוסיה.

*** אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".