מדד פרומתאוס: ספטמבר לא האיר פנים לישראליות בוול סטריט

מדד פרומתאוס ירד בחודש שחלף ב-2.7%, ולעומתו מדד נאסד"ק רשם תשואה חודשית חיובית של 1.9% ות"א 100 ירד רק ב-0.8% ■ בהשפעת טבע, מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ממשיך לרדת, בזמן שמדדי ההשוואה דווקא עלו בספטמבר

אשר לוי, מנכ"ל אורבוטק / צילום: איל יצהר
אשר לוי, מנכ"ל אורבוטק / צילום: איל יצהר

חודש ספטמבר לא היה מוצלח במיוחד עבור החברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט. יחד עם זאת, אלה רשמו ירידה יחסית מתונה של 2.7% במדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט. לעומת זאת, מדדי ההשוואה הציגו מגמה מעורבת, כאשר מדד ת"א 100 ירד ב-0.8%, ולעומתו מדד נאסד"ק רשם תשואה חודשית חיובית של 1.9%.

תת מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים רשם גם הוא חודש שלילי מתון, עם ירידה חודשית של 1%. לעומתו, מדדי ההשוואה דווקא נהנו מחודש חיובי עם עלייה של 3% במדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ושל 3.9% במדד ת"א ביומד. במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי שוק הביוטכנולוגיה עובר שנה קשה עם ירידות משמעותיות מתחילת השנה של 14.5% בנאסד"ק ביוטכנולוגיה ו-18% במדד ת"א ביומד. בדומה אליהם, גם מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ב-18% מתחילת השנה.

צרות מרימסה וטסלה

החברה הבולטת ביותר לרעה בחודש ספטמבר בתת המדד היא אלקוברה, ששוויה נחתך בכ-50% במהלך החודש. זאת כתוצאה מהוראת רשות המזון והתרופות של ארה"ב, ה-FDA, לעצור ניסוי קליני שכבר היה בשלביו הסופיים, ונועד לבחון את יעילות התרופה MDX במבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז.

בפרומתאוס מציינים גם את מניית ענקית התרופות טבע, שירדה בספטמבר ב-8.7% נוספים, בעקבות תביעות הדדיות הקשורות לרכישת רימסה המקסיקנית, אשר חיזקו את החשש בקרב המשקיעים שרכישה זו הייתה כושלת. זאת, על רקע טענות טבע להונאה מצד המוכרים ולכך שרימסה מכרה במשך שנים מוצרים פגומים ולא חוקיים, תוך הסתרת ההפרות השונות מהרגולטורים במקסיקו.

תת מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה רשם גם הוא תשואה שלילית של 1% בספטמבר, בדומה למדד ת"א טכנולוגיה, שירד ב-1.1%. לעומתם, מדד הנאסד"ק טכנולוגיה טיפס ב-3.6% והשלים עלייה מרשימה של 20% מתחילת השנה. בפרומתאוס מציינים לטובה את חברת הטכנולוגיה הוותיקה ג'קדה, שזינקה ב-59% במהלך החודש (למעשה, רוב הזינוק היה ביום המסחר האחרון של החודש), בעקבות רכישתן של 24.8% ממניות החברה על-ידי קרן ההשקעות IGP. מנגד, בלטה לרעה בתת המדד חברת מובילאיי, שצנחה בכ-13%, לאחר תקופה ארוכה של עליות מרשימות. הירידה התרחשה כתגובה להתקדמות בפיתוח של המערכת לנהיגה אוטונומית המפותחת עצמאית על-ידי טסלה, שותפתה לשעבר של מובילאיי שהופכת, לדברי כלכלני פרומתאוס, שהופכת למתחרה משמעותית לחברה.

עם סיום הרבעון השלישי של 2016, בפרומתאוס מסמנים את אחת החברות "המנצחות" מקרב החברות הישראליות בוול סטריט: אורבוטק מיבנה, אשר כמעט הכפילה את שוויה בשנה האחרונה. עם עליה של כ-90%, החברה נכנסה למועדון מיליארד הדולר, עם שווי שוק נוכחי שעומד על כ-1.4 מיליארד דולר.

אורבוטק מפתחת ומוכרת מגוון מכונות למפעלים תעשייתיים, אשר עושים בהן שימוש בתהליכי ייצור כרטיסים אלקטרוניים, שבבים ומסכים שטוחים. המכונות של אורבוטק משמשות את לקוחותיה בין היתר בתהליכי בקרת איכות, קידוח, הדפסה ותיקון פגמים.

אורבוטק נכנסת למועדון המיליארד

אייל שבח, שותף, מייסד ומנהל מחלקת היי-טק וטכנולוגיה בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, מציין שלמרות שמדובר במגוון רחב של מכונות, לקוחות ואפליקציות, ישנו חוט מקשר בין כל מוצריה של אורבוטק: כולם עושים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ביותר, שנועדו לצמצם עלויות ולייעל את תהליכי הייצור. לדבריו, "ניתן לומר שהמודל העסקי של אורבוטק הוא להרוויח כסף על-ידי כך שהיא מאפשרת ללקוחותיה להרוויח יותר כסף. נראה שהעלייה בשווי השוק של אורבוטק מבוססת על יסודות כלכליים איתנים".

שבח מוסיף כי "החברה מוכרת מוצרים בשלושה מגזרים עסקיים דומים בגודלם, ולאחרונה היא גם מצליחה להשיג צמיחה בשלושתם. הלקוחות שלה מפוזרים ברחבי העולם ופועלים בתעשיות שונות, מה שמעניק לחברה מידה לא מבוטלת של יציבות. בנוסף, משקיעה החברה כ-100 מיליון דולר בשנה במחקר ופיתוח, המעניקים לה יתרון תחרותי, שבא לידי ביטוי בשולי רווח גולמיים של קרוב ל-50%, נתון שמהווה הישג נאה ביותר לחברה שמוכרת ציוד הוני ובוודאי שבתחום התעשייתי".

לדברי שבח, אבן דרך חשובה נוספת שרשמה אורבוטק, היא הצלחתה ברכישת חברת SPTS הבריטית במחצית השנייה של שנת 2014, בעסקה שתמורתה הכוללת עמדה על כ-370 מיליון דולר. SPTS הכניסה את אורבוטק לתחום השבבים ובכך תרמה לה בגיוון מקורות ההכנסה, אך לדברי שבח, התרומה המשמעותית יותר של הרכישה, הייתה שהמשקיעים קיבלו הוכחה ליכולתה של אורבוטק לצמוח דרך רכישות, ובמיוחד כאשר מדובר ברכישה בסדר גודל משמעותי.

שבח מסכם ואומר כי "יכולתה של אורבוטק להמשיך בתנופת הצמיחה גם בעתיד, תלויה בעיקר ביכולתה להמשיך ולייצר מוצרים חדשניים אשר ידביקו את צרכי הלקוחות שלה, בעיקר בנושא המזעור, אשר מעלה באופן מתמיד את רף הדרישות בתהליכי הייצור, ויכולתה של אורבוטק לענות לצרכים של היצרנים, הביאה אותה למקום בו היא נמצאת כיום".

■ המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות המדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ, ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות. 

מדד גלובס
 מדד גלובס