הצבא העיראקי והקואליציה פתחו במבצע לכיבוש מוסול

ראש הממשלה הכריז כי הצבא פתח בקרב על מוסול, שצפוי להיות המבצע הגדול ביותר במדינה משנת 2003

חזית הלחימה מול דאעש בעירק / צילום: ג'ונתן ספייר
חזית הלחימה מול דאעש בעירק / צילום: ג'ונתן ספייר

המבצע לכיבוש העיר מוסול שבעיראק מידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) החל הלילה (ב') - כך הכריז ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי. ברשת "סקיי ניוז" הערבית דווח כי כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש החלו בהפצצות אוויריות על העיר. במבצע ישתתפו כוחות צבא עיראק, כוחות כורדים, מיליציות שיעיות וסוניות בסיוע אווירי מצד ארצות הברית, ובמסגרתו ינסו לשחרר את העיר, שמהווה מעוז הארגון הגדול ביותר במדינה.

ביממה האחרונה פיזר צבא עיראק עשרות אלפי כרוזים מעל העיר שהזהירו את תושביה מפני המבצע, שצפוי להיות הגדול ביותר בעיראק מאז פלישת הקואליציה בהובלת ארצות הברית למדינה בשנת 2003. כמה מהכרוזים הבטיחו לתושבי מוסול כי הכוחות המתמרנים והתקיפות האוויריות לא יכוונו נגד אזרחים, ואחרים הפצירו בהם להתרחק ממקומות המזוהים עם דאעש.

ברט מקגרק, שליחה של ארצות הברית לקואליציה הבינלאומית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אמר הלילה כי המדינה "גאה לעמוד לצד הכוחות הנלחמים ב דאעש במוסול". "ראש ממשלת עיראק הורה על פתיחתו של מבצע רחב היקף לשחרור העיר לאחר שנתיים של אפלה תחת שלטון הטרוריסטים של דאעש", כתב מקגרק בחשבון הטוויטר שלו.

במהלך סוף השבוע הוצבו כמה מאות לוחמי היחידות המיוחדות של צבא עיראק בקו החזית מול העיר, שנמצאת בצפון-מזרח המדינה, במסגרת ההיערכות למבצע. ארגון דאעש מצדו חסם לחלוטין את כל נתיבי התנועה והגשרים הגדולים המובילים לעיר כדי למנוע את התקדמות הכוחות ואת בריחת התושבים. "דאעש הניחו מוקשים ומטעני נפץ לאורך מערב העיר, וכ-3,500 לוחמים הוצבו ברחבי מוסול", העיד תושב העיר.

אם יצליח, המבצע צפוי להביא לקריסת חלקה העיראקי של ה"מדינה" שהקים דאעש. עם זאת, האו"ם הזהיר כי המבצע עלול ליצור את המשבר ההומניטרי החמור בעולם. על פי התחזיות החמורות ביותר, כמיליון תושבי העיר צפויים להיעקר מבתיהם. גם גורמים רשמיים בעיראק הביעו חשש מתוצאות הקרב, ואמרו כי אם העיר תיכבש מחדש ללא תכנית מסודרת להשכנת שלום באזור, הוא רק יחריף את העימותים.

בשבועות האחרונים הצליח הצבא העיראקי להדוף את הארגון במספר קרבות משמעותיים ולכבוש יותר מחצי מהטריטוריה שהחזיק דאעש במדינה. עם זאת, הקרב על מוסול , העיר השנייה בגודלה בעיראק, הינו המורכב ביותר שהתמודד איתו צבא עיראק בשנים האחרונות. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר בסוף השבוע האחרון כי עיראק לא תוכל להתמודד לבדה עם כיבוש העיר והוסיף, כי נוכחותם של כוחות טורקיים באזור היא ערובה לכך שדאעש לא יתקוף בארצו, וכי טורקיה לא תאפשר לאף ארגון טרור לשלוט במוסול.