התעשיינים: להתנות מתן רישיונות חיפוש לנפט וגז ברכש מקומי

בפנייתו לשר התשתיות והאנרגיה, כתב שרגא ברוש: "העדפה זו צפויה ליצור למדינה הכנסות גבוהות נוספות ממסים ועוד אלפי מקומות עבודה חדשים במשק"

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש מבקש משר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ (הליכוד) לחייב זכיינים שיקבלו רישיונות חדשים לחיפושי גז ונפט בישראל בקיום רכש מהתעשייה הישראלית.

מועצת הנפט אישרה בחודש אוגוסט את החלוקה המחודשת של אזורי החיפוש של נפט וגז טבעי, ובהחלטתה קבעה כי במשך השנה ישווקו 24 "בלוקים" (אזורי רישיונות) לחיפוש של נפט וגז טבעי בים התיכון, במסגרת הליך תחרותי בינלאומי.

ברוש משוכנע שהחיפושים הקדחתניים של חברות זרות אחר נפט או גז טבעי בתחומי המים הכלכליים של ישראל יכולים להוות הזדמנות טובה גם לתעשייה הישראלית. "כדי למצות את הערך המוסף לכלכלה הישראלית מתגליות הנפט והגז - יש להכניס את התעשייה הישראלית למעגל הספקים של היזמים, וזאת באמצעות קביעת כללים מחייבים למתן העדפה של מוצרים מתוצרת ישראלית במעמד הגישה למכרזים לקבלת הרישיונות. העדפה זו צפויה ליצור למדינה הכנסות גבוהות נוספות ממסים ועוד אלפי מקומות עבודה חדשים במשק", כתב ברוש בפנייה לשטייניץ מהימים האחרונים.

החלטת מועצת הנפט מהקיץ האחרון, מאפשרת את חידוש החיפושים אחר נפט וגז טבעי במים הכלכליים של ישראל. זאת, לאחר תקופה של ארבע שנים שבהן לא ניתנו רישיונות חיפוש. בפנייתו לשטייניץ כתב ברוש: "בניגוד לשינויים הרגולטוריים התכופים שבוצעו בשנים האחרונות, ניתנת כעת הזדמנות לקבוע את כללי המשחק מראש ובאופן שיאפשר ליזמי הגז והנפט להיערך בהתאם - בטרם ייגשו למכרזים".

בהתאחדות התעשיינים מצפים שמשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יעמוד במסגרת מכרזי הרישיונות על הדרישה שהיזמים יציגו תוכנית רכש מהתעשייה המקומית, ושתוכנית זו תהווה את אחד המדדים במסגרת ההליך למתן הרישיונות.

"החלטת מועצת הנפט לחידוש מתן הרישיונות התבססה על מחקר שקבע כי באגן הימי של ישראל קיימים משאבים בהיקף כולל של 6.6 מיליארד חביות נפט ו-2,137 במ"ק של גז טבעי. לאור זאת, הרי שהמשך החיפושים במים הכלכליים של ישראל צפוי להיות אטרקטיבי לחברות רבות, על אף הכנסת כללים של העדפת ספקים ישראליים", טען ברוש.