בדלק מקווים: הפעם סלינגר תאשר מכירת הפניקס לסינים

חודשיים לאחר חתימת העסקה למכירת השליטה בקבוצת הביטוח לסינים, תולים בקבוצת דלק תקוות עם הפיכת הממונה על הביטוח לרשות עצמאית

כחודשיים לאחר שקבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, חתמה על עסקה למכירת השליטה בהפניקס (52.3% מההון) לחברה הסינית הפרטית Yango Investment, בתמורה לכ-1.95 מיליארד שקל, ממשיכים הצדדים להמתין למעבר המשוכה המרכזית שעומדת בפניהם: קבלת אישור הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

עתה, עם הפיכת הממונה דורית סלינגר ליו"ר רשות שוק ההון החדשה, מעריכים בסביבת קבוצת דלק כי הפעם ייווצרו התנאים שיביאו למתן האישור לרוכשים סינים, וזאת בניגוד לשורת מגעים למכירת שליטה בגוף ביטוחי ומוסדי ישראלי לרוכש סיני - שלא זכו לקבל את אישור האוצר, והתפוגגו.

התמורה בעסקה האמורה, אם וכאשר תושלם, משקפת להפניקס שווי חברה של כ-3.7 מיליארד שקל, והיא תשולם במזומן. בדלק ציינו לפני כחודשיים, עם פרסום דבר החתימה על העסקה, כי "ההסכם כולל תנאים מתלים, הכוללים בין היתר אישורים מגופים ממשלתיים, לרבות היתר שליטה מאת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, אישור רשות ני"ע, אישור הבורסה וכן אי קיומו של אירוע בעל השפעה מהותית לרעה (MAE) על עסקי הפניקס עד למועד הסגירה".

בכל אופן, על אף ההרגשה החיובית בסביבת דלק כי הפעם ההתנהלות מול האוצר תהיה שונה, וחיובית יותר, ואף שהצדדים חתמו על הסכם שאותו הגדירו כמחייב, הרי שהעסקה רחוקה להיות סגורה, והיא תלויה באישור הרגולציה המקומית. בהסכם נקבע כי אין סנקציה על מי מהצדדים במקרה של ביטול העסקה.

קבוצת הביטוח הפניקס, המנוהלת על-ידי אייל לפידות, נמצאת בשליטת קבוצת דלק מאז 2006. מדובר במהלך הרביעי בתקופה של קצת יותר משנתיים למכירת השליטה בה לרוכש זר, לאחר ששלושת הניסיונות הקודמים לא צלחו. ביולי 2014 נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין קבוצת דלק לבין משפחת קושנר האמריקאית, כשנה לאחר מכן נחתם הסכם מחייב למכירת כל החזקות דלק במניות הפניקס לחברה הסינית פוסון, ובפברואר השנה נחתם מכתב הבנות בלתי מחייב למכירה לחברת הביטוח האמריקאית AmTrust.

דלק חייבת למכור את מניות השליטה בהפניקס בשל חוק הריכוזיות, ואולם, בקבוצה לא ממתינים את התקופה שמתיר להם החוק האמור, ומעוניינים למכור אותה בהקדם, כחלק משינוי אסטרטגי במיקוד העסקי, לתחומי האנרגיה.

בימים אלה גם בעלי השליטה בבית ההשקעות מיטב דש נמצאים בהליכים מתקדמים למכירת כל מניות בית ההשקעות שלהם לידי גורם זר - קרן ההשקעות XIO. עם זאת, לפי שעה הצדדים טרם חתמו על הסכם סופי, כך שמוקדם להעריך את הסיכויים לקבלת האישור לעסקה מהממונה סלינגר.