מבקר המדינה נגד רש"ת: אלף טיסות התבטלו בקיץ האחרון

דוח המבקר: לא זו בלבד שדחיית ההמראות והנחיתות הסבה נזק לכלכלה הישראלית, אלא שהדחייה בשינוי תבנית הפעולה של מסלולי הנחיתה מהווה בעיה בטיחותית

נתב"ג / צילום: תמר מצפי
נתב"ג / צילום: תמר מצפי

במהלך הקיץ האחרון דחה נתב"ג אלף בקשות של חברות תעופה לנחות ולהמריא מהשדה בגלל עומס יתר. העומס נגרם מכך שבנתב"ג מותרות היום 24 המראות ונחיתות בכל שעה, למרות שהתשתית הפיזית מאפשרת 50 תנועות בשעה. הבעיה היא, כתב מבקר המדינה, שעבודות בהיקף מיליארד שקל שבוצעו בשנים 2009-2014 לשדרוג המסלולים בשדה, לא לוו בשינוי הנדרש בתמ"א 2/4, המסדירה את הבנייה בנתב"ג.

דחיית ההמראות והנחיתות הסבה נזק לכלכלה הישראלית, קבע המבקר. לא זו בלבד, אלא שהדחייה בשינוי תבנית הפעולה של מסלולי הנחיתה מהווה בעיה בטיחותית, משום שהיום קיימת חפיפה בין מטוסים הנוחתים בנתב"ג ממערב למזרח לבין מטוסים הממריאים ממזרח למערב. דחיית השינוי גם אינה מאפשרת להפחית את רעש המטוסים שממנו סובלים תושבי דרום תל אביב ואור יהודה.

חששו מגל חדש של תביעות

שדרוג המסלולים בשדה התבצע בעקבות מסקנות ועדת לפידות, שמונתה ב-2007 בעקבות כמה אירועי בטיחות חמורים בנתב"ג. הוועדה המליצה להאריך את אחד משלושת המסלולים בשדה בכקילומטר; לשנות את מגבלות התפעול שנקבעו בתמ"א ב-1997, הפוגעות בבטיחות בשדה ואינן מעודכנות לנתוני הרעש המופחתים של מנועי המטוסים המודרניים; להגדיל את רחבות ההמתנה של המטוסים; ולשפר את יכולת התנועה הקרקעית של המטוסים סביב המסלולים.

בעקבות הדו"ח ביצעה רש"ת את השינויים, אך נמנעה מלהגיש בקשה לשינוי התמ"א. רש"ת סברה שיש להמתין קודם לכן לפסיקת בית המשפט העליון בנושא הפיצויים שתשלם לבעלי הקרקעות שסביב השדה, על אובדן הערך שלהן. לתמ"א 2/4 הוגשו 6,000 התנגדויות, ובקשות לפיצויים בהיקף מלא של 5 מיליארד שקל.

הרשות חששה כי מרגע שתגיש בקשה לשינוי התמ"א, הנוגעת בין השאר להארכת המסלול הנמתח מצפון לדרום, היא תוצף בגל של תביעות חדשות. כחלופה לבקשת שינוי התמ"א הגישה הרשות ביולי 2013, שמונה חודשים לאחר סיום השדרוג, בקשה להיתר שימוש חורג בשדה. בספטמבר 2014 דחתה הוועדה המחוזית את הבקשה, והסבירה כי משטר הנחיתות וההמראות בנתב"ג הוא נושא רגיש מכדי לאשרו במסגרת היתר חורג.

ערר שהגישה רש"ת לוועדה הארצית נדחה כמה חודשים לאחר מכן, וגם פנייה לבית המשפט לעניינים מנהליים לא הועילה. בית המשפט כתב אמנם כי "בנסיבות המיוחדות של תיק זה היה נכון מטעם מנהל התכנון לשקול בכובד ראש את בקשת העותרת", אך שלח את רש"ת להמשיך להתנהל מול הוועדה הארצית. בסיכומו של דבר פנתה רש"ת בפברואר השנה למנהל התכנון והודיעה כי היא מכינה בקשה לעריכת שינוי בתמ"א.