ניקיי 225? זהו הבנצ'מרק החדש של שוק המניות היפני

ניקיי 225 ו-TOPIX היו במשך שנים ארוכות מדדי המניות המרכזיים בשוק היפני, אבל מדד חדש שהושק ביפן לפני פחות מ-3 שנים מאיים ליטול מהם את ההגמוניה ■ הכירו את הניקיי החדש - ניקיי 400

בורסות אסיה סין יפן / צילום: רויטרס
בורסות אסיה סין יפן / צילום: רויטרס

איזה מדד מניות קופץ לכם לראש כשמדברים על יפן? כנראה "ניקיי". מאז אמצע המאה הקודמת, ארץ השמש העולה מזוהה עם מדד ניקיי 225 - ממדדי המניות הוותיקים והמוכרים בעולם.

בין מדד זה למדד דאו ג'ונס האמריקאי עוברים קווי דמיון רבים. שניהם החלו את דרכם בעיתון כלכלי מוביל בארצם: הדאו בוול סטריט ג'ורנל והניקיי ב-Nihon Keizai Shimbun היפני. בנוסף, שניהם אינם מדדי מניות "רגילים", אלא ממוצע של מחירי ני"ע.

ניקיי 225, כמו הדאו, הוצג לראשונה בתקופה טרום עידן המחשוב, ששינה ללא היכר את התעשייה הפיננסית של ימינו. לכן מדד זה, שהושק בספטמבר 1950, מחושב באופן דומה לממוצע התעשייה של דאו ג'ונס. כלומר, במקום לחשב את המדד על בסיס שווי השוק של החברות, כפי שמקובל ברוב המוחלט של מדדי המניות כיום, הניקיי מחושב על בסיס שערי המניות.

מן הסתם, שיטה זו אינה נותנת תוצאה אופטימלית בנוגע לייצוג החברות בשוק לפי גודלן וזאת משום שחברות בעלות שער מניה גבוה (שאינו מהווה אינדיקציה לשווי השוק שלה), מקבלות לפי שיטה זו משקל גבוה יותר מחברות "גדולות" יותר, שמחיר המניה שלהן נמוך יותר.

ולמרות זאת, ניקיי 225 הוא המדד המצוטט ביותר במדיה הכלכלית בעולם באשר לשוק המניות היפני. גם בהיבט של המשקיעים, הניקיי זוכה לסך מכובד של עשרות מיליארדי דולרים שמנוהלים בקרנות סל ברחבי העולם, שעוקבים אחר ביצועיו.

TOPIX - המדד של טוקיו

לצד הניקיי, מדד יפני ותיק וחשוב נוסף הינו TOPIX, שמחושב מאז 1969 על-ידי הבורסה הראשית בטוקיו. בניגוד לניקיי, שכפי שמגלה שמו, מכיל 225 מניות, ל-TOPIX אין מגבלה לכמות המניות שעשויות להיכלל בו, בדומה למדדי מניות כלליים אחרים בעולם כדוגמת הנאסד"ק ובווספה בברזיל.

נכון להיום, מדד זה מכיל 1977 חברות, כמות שרחוקה מלהיות אידיאלית עבור משקיעים ומנהלים של מוצרי מדד, היות וחלק מהמניות בו אינן סחירות דיו, דבר שמשפיע גם על היכולת להציע ולנהל נגזרים על המדד.

לכן ל-TOPIX יש מדדי משנה, שמהווים קרקע רלוונטית יותר לקרנות סל שמטרתן לעקוב אחר חברות שנסחרות בבורסה הראשית בטוקיו. תתי המדדים של TOPIX מחולקים בהתאם לשווי השוק של החברות או לענפי הפעילות שלהם.

למשל, משקיע שמעוניין להיחשף לחברות הגדולות בבורסה היפנית, יכול למצוא פתרון במדד S&P TOPIX 150, אחריו עוקבת קרן הסל iShares Japan Large-Cap. מנגד, אם ברצונכם לקבל חשיפה ישירה למגזר פעילות מסוים ביפן, אתם עשויים למצוא פתרון באחד מבין 17 המדדים הסקטוריאליים של TOPIX, כשהבולטים שבהם הם ענף הבנקאות (TOPIX-17 Banks), התחבורה (TOPIX-17 Automobiles and Transportation) ומוצרי אלקטרוניקה (TOPIX-17 Electric Appliances), עליהם מוצעות קרנות סל מקומיות של Diawa ו-Next Funds בדמי ניהול נמוכים יחסית של עד 0.3%.

בא לשכונה מדד חדש

בשנים האחרונות מדד חדש מאיים לקחת את מקומו של ניקיי 225 כבנצ'מרק של יפן.

מדד ניקיי 400 (JPX/NIKKEI 400) הינו תוצר של שיתוף פעולה בין מנהלי מדד הניקיי המקורי לחברת האם של הבורסה של טוקיו, שהחל רשמית לפני כ-3 שנים. מטרת המדד היא להביא למשקיעים את החברות היפניות "האיכותיות" ביותר.

לצורך השגת מטרה זו, נקבעו לניקיי 400 מספר פרמטרים לבחינה, מעבר לשווי השוק הצף של החברות הנסחרות בבורסה בטוקיו. למשל, בחינת התשואה על ההון (ROE) והרווח התפעולי של החברות ב-3 השנים שקדמו לעדכון המדד, שמבוצע אחת לשנה. בנוסף, נבדקים פרמטרים הנוגעים לממשל התאגידי ולגילוי הניתן בדוחות הכספיים של החברות.

כשמשווים את פילוח המדד ביחס למדד ה"ישן" (ניקיי) ניתן לראות ששניהם מאופיינים במשקל גבוה של חברות מסקטור התעשייה. גם ענפי הצריכה מהווים חלק מהותי מהמדדים היפניים, הרבה בזכות חברות הרכב הגדולות כדוגמת טויוטה והונדה. מנגד, בניקיי 400 הבנקים המקומיים מקבלים ייצוג מכובד של 13% מהמדד ביחס ל-3% בלבד שניתן להם בניקיי 225.

בסופו של דבר, ניקיי 400 עשוי להוות חלופה למדדי המניות הוותיקים של יפן, בעיקר בשל העובדה שהוא בנוי טוב יותר. מצד אחד, הוא מכיל כמות סבירה יותר מניות ביחס ל-TOPIX ומצד שני, המתודולוגיה ואופן החישוב שלו מנצחים את הניקיי הישן.

גם עצם העובדה שהמדד הוא פרי יצירתם המשותפת של שני הגופים שהביאו לעולם את ניקיי 225 ו-TOPIX, רק מחזקת את הסיכוי שיום יבוא וניקיי 400 יהיה הבנצ'מרק החדש של יפן.

*** הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו

חברת מקורות, תשתיות מים וביוב, העיר חריש / צילום: וידאוקרנות סל שעוקבות אחר מדד ניקיי 400
 חברת מקורות, תשתיות מים וביוב, העיר חריש / צילום: וידאוקרנות סל שעוקבות אחר מדד ניקיי 400