העתק מחשיד: סין חושפת מטוס קרב חדיש ומתקדם

מטוס החמקן "צ'נגדו J-20" הוצג לראשונה בפומבי בתערוכה אווירית בדרום סין ■ המטוס דומה באופן מחשיד למטוס ה-"F-22 ראפטור" של לוקהיד מרטין שפותח עבור חיל האוויר האמריקאי ונחשב למתקדם בעולם מסוגו

מטוס חמקן סין  צ'נגדו J-20  צבא סין / צילום: וידאו
מטוס חמקן סין צ'נגדו J-20 צבא סין / צילום: וידאו

סין הציגה השבוע לראשונה בפומבי את מטוס החמקן מתוצרתה, "צ'נגדו J-20", במפגן כוח צבאי בתערוכה האווירית הסינית. התצוגה נערכה בעיר ג'וחאי שבדרום המדינה בהשתתפות מאות צופים ובכירים בתעשייה האווירית של סין, והוצגו בה שני מטוסי "J-20" שטסו במשך כדקה מעל לקהל. בייג'ינג שואפת לעקוף את ארצות-הברית בשוק התעופה ולהפוך למובילה בתחום בעשור הקרוב.

החמקן הסיני מיוצר על ידי קבוצת מפעלי התעשייה האווירית צ'נגדו השייכת לממשלת סין. טווח הפעולה של המטוס ארוך, והוא נושא טילי אוויר-אוויר. הוא מזכיר מאוד את מטוס "F-22 ראפטור" של חברת "לוקהיד מרטין" שפותח עבור חיל האוויר האמריקאי, אך לדברי אנליסטים מוקדם מכדי לדעת עד כמה החמקן הסיני דומה גם במאפייניו למטוס האמריקאי, המסוגל להתחמק ממכ"מים.

לפני כשנתיים דווח כי האקרים סינים השיגו תכניות סודיות של החברות האמריקאיות "לוקהיד מרטין" ויצרניות מטוסים וכלי נשק אחרות. לפי הדיווחים, אחת התכניות שנחשפו היא תכניתו של מטוס החמקן של "לוקהיד מרטין".

תמונות לא רשמיות של האבטיפוס של ה-J-20 שתועד ב-2010 עורר דיון על מאזן הכוחות באזור. לדברי מומחים, סין ליטשה את העיצובים בתקוות לצמצם את הפער הצבאי מול וושינגטון. "זהו ללא ספק צעד גדול קדימה עבור יכולת הלחימה הסינית", אמר ברדלי פרט שצפה בתערוכה האווירית.