הבנקים הגדולים ירשמו רווח של קרוב ל-2 מיליארד שקל ברבעון

בירושלים ברוקראז' מעריכים כי הפועלים יפריש בגין החקירה בארה"ב, ואילו לאומי ייהנה מהכנסות ביטוח מפרשה זו ויעקוף את הפועלים ברווח

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

חמשת הבנקים הגדולים צפויים להציג רווח של קרוב ל-2 מיליארד שקל ברבעון השלישי (1.92 מיליארד שקל), כך עולה מתחזית שפרסם היום מאיר סלייטר, מנהל המחקר של בנק ירושלים ברוקראז'. "התוצאות צפויות להיות טובות ברובן, כאשר בחלק מהבנקים ישנן השפעות חד-פעמיות. התשואה להון הממוצעת צפויה לעומד על כ-8%, בדומה לרווחיות השוטפת המייצגת הנוכחית של הסקטור", כותב סלייטר.

בעוד כשבועיים יפרסמו הבנקים את דוחותיהם הכספיים. סלייטר מעריך כי המרווח הפיננסי צפוי להיות דומה לרבעונים האחרונים, ובמקביל המדד עלה ב-0.4%, ויתרום הכנסות יפות, אך לא חריגות. סלייטר מעריך כי הפסדי האשראי ימשיכו להיות נמוכים כמו ברבעונים הקודמים, ומזכיר כי בשנתיים וחצי האחרונות עומדים הפסדי האשראי על ממוצע של 0.07% בלבד מהתיק. מגמה נוספת שצפויה להימשך היא השחיקה בהכנסות מעמלות, ובמיוחד בשל הירידה במחזורי המסחר בשוק ההון.

סוגיה שתשפיע על חלק מתוצאות הבנקים ברבעון הקרוב היא חקירת הרשויות בארה"ב בנושא סיוע הבנקים להעלים מס. בנק הפועלים כבר הודיע שיפריש בגין חקירה זו 70 מיליון דולר, וזאת אף שטרם השיג הסדר עם הרשויות. סלייטר מעריך שמזרחי טפחות ימשיך "להפריש בטפטופים גם ברבעון הנוכחי".

לעומת זאת, בלאומי ההשפעה של פרשה זו, שהבנק סיים אותה כבר לפני קרוב לשנתיים, צפויה דווקא להיות חיובית ברבעון הנוכחי. בלאומי התקבל תשלום מחברת הביטוח של נושאי המשרה בגין חלקם בפרשה, בהיקף של כ-92 מיליון דולר, שיירשם כהכנסות לבנק.

"תשואה על ההון של 10% בלאומי"

כתוצאה משני האירועים האלה, סלייטר מעריך שהרווח בלאומי יהיה גבוה יותר ברבעון מאשר זה שבפועלים - 758 מיליון שקל ללאומי, המשקפים תשואה על ההון של כ-10%, לעומת רווח של 586 מיליון שקל בפועלים.

"התשואה להון בבנק הפועלים צפויה לעמוד על כ-7% בלבד, לאור ההפרשה בגין החקירות בארה"ב, שכרגע אינה מוכרת למס. בנטרול ההפרשה צפוי רבעון מצוין נוסף עם תשואה להון של למעלה מ-9.5%", כותב סלייטר, ומוסיף כי הון הבנק צפוי להתכווץ מעט, לאור הפעלתה של תוכנית ההתייעלות החדשה אשר תקטין את ההון בכ- 800 מיליון שקל. פועלים גם צפוי להגדיל ברבעון זה את הדיבידנד שיחלק, ל-30% מהרווח, לאחר שקיבל את אישור בנק ישראל.

באשר ללאומי, סלייטר מציין כי "הנתון המעניין ביותר ימשיך להיות הוצאות השכר. אמנם ההתפתחות המשמעותית ברבעון הייתה החתימה של 700 העובדים על הסכם הפרישה מרצון, אך המגמה בהוצאות השכר השוטף - לאור תוכניות התייעלות קודמות - מרמזת על יכולת הבנק להביא לידי ביטוי במספרים גם את תוכנית ההתייעלות החדשה".

סלייטר מעריך כי את התוצאות החלשות ביותר יציג דיסקונט, עם תשואה להון של 4% בלבד, לאור ההפרשה שתירשם בגין תוכנית ההתייעלות החדשה. הוא מוסיף כי האתגר המרכזי של הבנק יהיה לייצר צמיחה בזכות הנפקת ההון שעשה, בהיקף של 700 מיליון שקל.

"על מנת להצדיק את הנפקת ההון, הבנק צריך לייצר צמיחת אשראי, ובעקבותיה גידול ברווח, בשיעור שדומה להיקף הדילול שנרשם לבעלי המניות הוותיקים של הבנק. גידול זה צריך לנוע קרוב ל-8 מיליארד שקל בשנה הקרובה, היקף גידול שנתי שהבנק לא רשם מאז שנת 2008. הגידול צריך כמובן להיות מלווה בתיאבון סיכון מתאים שיתרום לרווחיות הבנק ולא להיפך", כותב סלייטר.

מזרחי טפחות ימשיך לספק תוצאות שאינן מושפעות באופן משמעותי מאירועים חריגים, מעריך סלייטר. "התשואה להון צפויה לעמוד על 10.5%, בדומה לתשואה במחצית הראשונה של השנה. עליית המדד בשיעור של 0.4% תורמת להכנסות הבנק יותר מאשר כל בנק אחר", הוא כותב.

"הבנק הבינלאומי צפוי לרשום תשואה להון של כ-7.4%, ללא השפעות מיוחדות", כותב סלייטר, ומוסיף כי הנתון המעניין בבינלאומי הוא צמיחת האשראי. "לאחר שני רבעונים של צמיחה חזקה יחסית - קרוב ל-10% במונחים שנתיים מתחילת השנה - רבעון זה יעניק מבט נוסף האם מדובר בשינוי התנהלות או באירועים מקריים".

תחזיות ירושלים ברוקראז לתוצאות הבנקים לרבעון השלישי
 תחזיות ירושלים ברוקראז לתוצאות הבנקים לרבעון השלישי