טראמפ: אתווך בעסקה האולטימטיבית בין ישראל לפלסטינים

יועצו הבכיר, האמריקאי-הלבנוני וואליד פארס: פתרון הסכסוך עדיפות מיידית לטראמפ ■ יעביר השגרירות האמריקאית לירושלים "רק בקונסנסוס" ■ לא "יקרע ההסכם עם איראן... 'לקרוע' זו מילה חזקה מדי"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ, הנשיא המיועד של ארה"ב, ואחד מעוזריו הבכירים למדיניות חוץ, האמריקאי-הלבנוני וואליד פארס, מאותתים על כיוונים מפתיעים של מדיניות הממשל הבא בשלושה נושאים שחשובים לישראל: שלום בין ישראל לפלסטינים, העברת השגרירות האמריקאית מת"א לירושלים וההסכם הגרעיני עם איראן. האיתותים החדשים עלולים לעורר מורת רוח בקרב שרים בממשלת ישראל, שרק לפני כמה ימים הביעו שמחה על נצחונו של טראמפ בבחירות לנשיאות.

בראיון ל"וול סטריט ג'רנל", שפורסם אמש (ו'), אמר טראמפ, כי הוא שואף לתווך בסכסוך בין ישראל לפלסטינים. "זו תהיה העסקה האולטימטיבית", אמר טראמפ. "כמי שעושה עסקות... הייתי רוצה לעשות את העסקה הבלתי אפשרית. הייתי עושה זאת למען האנושות". לדבריו, הסכסוך הזה הוא "מלחמה שלעולם לא נגמרת".

פארס אמר, בראיון ל-BBC ביום ה', כי פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני יהיה עדיפות מיידית של טראמפ. "הוא מוכן והוא יפעל מיידית במאמץ לפתור את הבעיה בין ישראלים לפלסטינים", אמר פארס. "טראמפ אמר לי אישית, שכמחבר הספר 'אמנות העסקה' זה לא יהיה בלתי אפשרי בשבילו לסגור עסקה בין הישראלים לפלסטינים. לפחות הוא ילך בכיוון הזה ולא יבזבז שמונה שנים בלי לעשות דבר למען שני הצדדים".

למעשה, הנשיא המיועד דיבר על כוונתו לתווך בסכסוך במהלך הפריימריס של המפלגה הרפובליקאית. בעימות עם מתמודדים אחרים ב-19 בפברואר השנה, ששודר ב-MSNBC, אמר טראמפ שהוא רואה עצמו כ"איש הנייטרלי" במו"מ פוטנציאלי לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. בתשובה על שאלה, 'מי אשם בסכסוך הזה?' אמר המתמודד טראמפ: "אני לא רוצה להיכנס לזה עכשיו מפני שאם אבחר (ויהיה מו"מ בין הצדדים), אני רוצה שיהיה גורם של הפתעה, של התנהלות בלתי צפויה".

"אנשים רבים אומרים שאי אפשר להגיע להסכם כזה", הוא הוסיף. "זה בסדר. לפעמים באמת אי אפשר להגיע להסכמים... יהיה קשה מאוד להגיע להסכם בסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך אני עומד לעשות מאמץ אדיר בכיוון הזה.... אם מישהו יכול לסגור שם עסקה, הוא יוכל לסגור כל עסקה".

עוד קודם לכן, בנאום בפורום של הקואליציה היהודית הרפובליקאית בוושינגטון, בדצמבר 2015, ציין טראמפ: "(עסקת שלום) תהיה תלויה בישראל ובשאלה האם היא תהיה מוכנה לעשות עסקה - האם ישראל תהיה מוכנה להקריב דברים מסוימים".

אבל עם התקרב מועד הבחירות החל טראמפ להשיל מעצמו את אדרת הנייטרליות והמעורבות האישית במו"מ פוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים. בנאום בוועידת אייפ"ק במארס, שנכתב, ככל הידוע, ע"י חתנו היהודי, ג'ארד קושנר, עם תשומה משגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, הוא אמר: "הפלסטינים חייבים לבוא לשולחן (הדיונים) בידיעה שאת הקשרים בין ישראל לארה"ב אי אפשר לנתץ. הם חייבים לבוא אל השולחן כשהם מוכנים ומסוגלים לשים קץ לטרור שהם נוקטים על בסיס יומי נגד ישראל. והם חייבים לבוא אל השולחן עם נכונות לקבל את ישראל כמדינה יהודית, וישראל תתקיים תמיד כמדינה יהודית".

וטראמפ חיזק את עמדתו הפרו-ישראלית החזקה בהודעה משותפת שפרסמו ג'ייסון דב גרינבלאט ודייוויד פרידמן, יו"רים משותפים של הוועדה המייעצת לנושאי ישראל במטה טראמפ, ב-2 בנובמבר. בין היתר נאמר בהודעה זו: "פתרון של שתי מדינות נראה בלתי אפשרי כל עוד הפלסטינים אינם מוכנים לגנות את האלימות נגד ישראל או להכיר בזכותה להתקיים כמדינה יהודית".

גם אנשים שמרוחקים ממוקדי קבלת ההחלטות במטה טראמפ אך מזוהים עם המפלגה הרפובליקאית, כעו"ד מארק צל, יו"ר סניף המפלגה בישראל, חיזקו את הרושם שמו"מ עם הפלסטינים לא עומד בראש מעייניו של הנשיא הבא. בראיון ל"גלובס" אמר השבוע עו"ד צל: "בכל מה שנוגע להסכם השלום עם הפלסטינים, טראמפ לא יתערב, אלא אם כן הצדדים יבקשו ממנו להתערב. אך הוא לא יגיע לשולחן עם איזושהי קונספציה".

ההתבטאויות האלה של טראמפ, מקורביו ורפובליקאים אחרים הן כנראה הרקע לדבריו של שר החינוך, נפתלי בנט, בעקבות הבחירות בארה"ב: "ניצחון טראמפ הוא הזדמנות אדירה להודיע מיידית על חזרה מרעיון הקמת מדינת פלסטין בלב הארץ... חד, פשוט וברור - תם עידן המדינה הפלסטינית".

ההכרזה החדשה של טראמפ בראיון ל"וול סטריט ג'רנל" אתמול מצביעה כנראה על כך שיש לו כוונה לגלות מעורבות רבה יותר בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ובינתיים, וואליד פארס, יועצו של טראמפ, אמר ל-BBC, כי בעוד שהנשיא המיועד מחויב להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, הוא לא יעשה זאת באופן חד-צדדי. "נשיאים רבים בארה"ב היו מחויבים לעשות כן, וגם טראמפ אמר שהוא יעשה זאת, אך הוא יעביר את השגרירות רק בקונסנסוס". היועץ לא אמר עם מי טראמפ מקווה להשיג קונסנסוס בסוגיה זו: ייתכן שהכוונה היא לקונסנסוס עם ישראל והפלסטינים, אולי כחלק ממו"מ פוטנציאלי.

הצהרה זו משקפת שינוי משמעותי במדיניות המתוכננת של ממשל טראמפ. בנאומו בוועידת אייפ"ק הוא הכריז ללא שום סייג: "אנו נעביר את השגרירות האמריקאית לבירה הנצחית של העם היהודי, ירושלים. ואנו נשלח איתות ברור שאין שום חילוקי דעוןת בין אמריקה לבין בעלת בריתה האמינה ביותר, מדינת ישראל". בהזדמנות אחרת הוא אמר, שהוא "100 אחוז בעד העברת השגרירות".

כמה פוליטיקאים ישראליים, ובכללם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, ביקשו מטראמפ, בעקבות היבחרו לנשיא, לקיים את הבטחתו להעביר את השגרירות לירושלים.

בראיון ל-BBC אמר עוד פארס, כי טראמפ "יבחן" את ההסכם הגרעיני עם איראן, אך הוא נמנע מלומר שהנשיא המיועד "יקרע אותו לגזרים" כפי שהוא הכריז במהלך הקמפיין לנשיאות. "לקרוע זו אולי מילה חזקה מדי", אמר היועץ. "הוא יבחן את ההסכם הזה. זה נעשה בעבר בהקשרים בינלאומיים... הוא ישלח אותו לקונגרס, ידרוש מהאיראנים להעלות מחדש כמה סוגיות או לשנות כמה סעיפים, ויהיו דיונים. יכול להיות שהם יהיו נוקבים, אך ההסכם שפי שהוא עתה - 750 מיליארד דולר למשטר האיראני בלי שנקבל הרבה בתמורה - לא יהיה מקובל על ממשל טראמפ".