"צריך לצמצם בחצי את כמות הרשויות, אבל אני לא רוצה לריב"

ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "זאת העיר הכי אירופאית בישראל, העיר היחידה בעולם שמנהלת שלום מלא בין יהודים לערבים, חופי ים מרהיבים וקשר טוב עם הצפון היפה"

יונה יהב/ צילום:איל יצהר
יונה יהב/ צילום:איל יצהר

השבוע אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה תוכנית מתאר לעיר, מה שיקצר הליכים ביורוקרטיים וייתן אפשרות לוועדה המקומית להוציא במהירות אישורי בנייה התואמים את התוכנית. בפועל, תוכנית המתאר בעיקר מאחדת תוכניות קיימות שזוחלות עד שייצאו לפועל במלואן. זה לא סוד שהבעיות בחיפה רבות. מזה שנים סובלת העיר מתיעוש יתר, המתבטא בשנים האחרונות גם ביציאה של רבים מתושבי העיר. למרות זאת, יש לעיר אופי מיוחד וחיפאים לא מוותרים עליה בקלות.

- איך תיראה חיפה לאחר התוכנית החדשה? מה יהיה עם הזיהום? איפה תהיה הבנייה?

"המפעלים הפטרוכימיים הם ירושה מתקופת המנדט שהמדינה הזניחה את הטיפול בהם והיום יחד עם המדינה ננקוט את העמדות הכי קשיחות על מנת שהאויר יהיה נקי. זאת תהיה מלחמת חורמה, כדי שהאוויר כאן יהיה נקי באופן מוחלט.

"חיפה מובילה את נושא ההתחדשות העירונית באזורים קרית אליעזר, שער עלייה, שפרינצק ונווה דוד ועושים את זה בגדול. אלו מתחמי בנייה שקמו בגלי העלייה של שנות ה-50 והתוכניות יהפכו אותם לשכונות יוקרה ליד הים. העלייה על הקרקע תהיה כבר בינואר 2017".

- תוכנית המתאר מוסיפה לעיר 55 אלף תושבים עד 2025 - אבל בינתיים חיפה מציגה נתוני הגירה שליליים בשנים האחרונות.

"בכל עיר מטרופולינית יש כניסה ויציאה של תושבים. השאלה היא האם הנתונים מצביעים על כרסום במספר התושבים והתשובה היא לא. המספר המוחלט של תושבי חיפה הוא הגבוה שהיה אי פעם. ממוצע הילדים למשפחה גדל, ל-4 ילדים למשפחה. השנה פתחנו את שנת הלימודים עם כמות התלמידים בבתי ספר וגנים הגדולה ביותר אי פעם. לכן גם אם ישנה הגירה זה לא אומר שהאוכלוסיה בחיפה קטנה".

- חיפה כבר לא מציעה מחירי נדל"ן אטרקטיביים. למה לתושב חדרה, לדוגמא, לעבור לחיפה?

"זאת העיר הכי אירופאית בישראל, העיר היחידה בעולם שמנהלת שלום מלא בין יהודים לערבים, חופי ים מרהיבים, קשר טוב עם הצפון היפה ופארק הכרמל הכי יפה שסוגר על העיר. תשאל כל מי שגר פה - אף אחד לא רוצה לעזוב.

"מעולם לא בנו פה כל כך הרבה. אנחנו בונים עכשיו חמש שכונות ויש ביקושים גבוהים. גם אזור התעשייה מתם בכניסה הדרומית לעיר גדל מ-70 אלף מ"ר ל-300 אלף מ"ר. המון חברות רב לאומיות בוחרות להיות בחיפה. הדבר מהווה מוקד משיכה בעיקר לדור הצעיר. נכון, אני מודה שבגלל היקף הפיתוח היום נדל"ן בחיפה הוא לא זול וזה לא פשוט. הייתי רוצה שצעירים יוכלו לרכוש דירות ולכן אנו מחייבים בכל השכונות החדשות כי 35% מהדירות יהיו בנות 3 חדרים".

- כביש עוקף קריות הביא את הנוסעים צפונה מגיעים לפסוח על העיר, ואפילו לא לעבור או לעצור בה.

"אם אני נוסע לתל אביב אני עוצר בנתניה? אולי אם אני רעב. מי שמשתמש בכבישים הללו זה בכל מקרה מי שאצה לו הדרך. אנחנו דווקא רואים את כמות האנשים שמגיעים לעיר ולכן בונים 41 בתי מלון חדשים. זה אומר הכל. העיר לאט לאט על המפה.

"גם תוכנית 'חיפה-ברצלונה' כבר יצאה לדרך והתחיל שיט בין עכו לחיפה. אנו מקימים את מתחמי מתם 2 ומתם 3 שישלבו תעסוקה קיימת עם מתחמי היי-טק בצפון מפרץ חיפה, ולצידם יקום פארק מטרופוליני שיכלול שבילי הליכה, אופניים ושיט סירות. חיפה כבר הרבה יותר טובה מברצלונה ויותר טובה מתל אביב.

"אני החלטתי להיות ראש עיריית חיפה בגיל 12. אנחנו לא רוצים להיות תל אביב ולא רוצים להיות ירושלים. גרתי בלונדון. הייתי ראש לשכתו של טדי קולק. הייחוד שלנו הוא שונה. יותר ממחצית מבוגרי העיר הם בוגרי אוניברסיטאות ויש פה נוף מרהיב".

- למה צריך בכלל את הקריות כעצמאיות? למה שלא יעשה כאן איחוד רשויות?

"אני חושב שצריך לצמצם את כמות הרשויות במקומיות בישראל בחצי. אין ספק בזה. אבל מהיכרותי את הנפשות כאן - זה לעולם לא יקרה. היות ואני יודע שזה לא יילך ואין לי עניין להתכתש עם חברי השכנים, אז אני מסרב לענות על השאלה הזאת".