24 הרוגים בתאונות עבודה ברבעון השלישי - רובם בענף הבנייה

כך עולה מנתונים שפרסם מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד העבודה והרווחה ■  שר העבודה, חיים כץ: "היעדר ההרתעה בענף הבנייה מקומם, נקדם חקיקה שתטיל אחריות אישית"

קריסת החניון ברחוב הברזל / צילום: שלומי יוסף
קריסת החניון ברחוב הברזל / צילום: שלומי יוסף

24 בני אדם נהרגו בחודשים יולי-ספטמבר בתאונות עבודה, 16 מהם בענף הבנייה, כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד העבודה והרווחה. בתקופה המקבילה אשתקד נהרגו בתאונות עבודה 23 עובדים, מהם 13 עובדים שנהרגו באתרי בנייה.

מנתוני המינהל עולה כי 16 מבין ההרוגים ברבעון השלישי של השנה, מצאו את מותם בנסיבות שאינן קשורות לרגולציית הבטיחות בעבודה. נתון זה כולל את ששת עובדי הבניין שנהרגו באירוע קריסת החניון בשכונת רמת החייל בתל אביב, בתחילת חודש ספטמבר האחרון. הסיבה לקריסת החניון, היא כשל תכנוני או כשל בביצוע - והמקרה עדיין מצוי בחקירה.

שבעה מבין העובדים שנספו בתאונות עבודה במהלך הרבעון השלישי, השתייכו לענפי התעשייה.

לדברי ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה, ורדה אדוארדס: "באוגוסט האחרון נכנס לתוקף התיקון לחוק ולפיו העבודה באתרי בנייה שבהם אירעה תאונה קטלנית או קשה- תופסק ומאז המינהל עשה בו שימוש ב-12 אתרים". לדבריה, העבודה באתרים אלה הופסקה לפרקי זמן שבין יומיים לחמישה ימי עבודה.

בחודשים יולי-ספטמבר, כך נמסר היום, פקחי המינהל עשו יותר מ-1,400 ביקורים באתרי בנייה ובמהלכם הוצאו 246 צווים בשל ליקויי בטיחות שהתגלו. בכ-70 אתרי בנייה הופסקו העבודה - עד שתוקנו ליקויי הבטיחות שנמצאו בהם.

 

שר העבודה והרווחה, חיים כץ אמר היום בהתייחס לנתונים כי "היעדר ההרתעה בענף הבנייה מקומם, נקדם חקיקה שתטיל אחריות אישית ותפגע משמעותית בכיסם של הקבלנים שמתרשלים בבטיחות העובדים".

ח"כ איל בן ראובן (המחנ"צ), שנחשב לאחד ממובילי המאבק הפרלמנטרי בתאונות עבודה, הגיב על הדוח הרבעוני המתפרסם היום ואמר: "לא צריך דוחות כדי להבין שהמצב הנוכחי בלתי נסבל. אנשים נהרגים בגלל הפקרות בשטח והליכי אכיפה והסברה שאינם יעילים. נדרשת מהפכה בנושא וכך אפעל".

לדברי ח"כ בן ראובן, יש בכוונתו להציג השבוע לשר כץ "תוכנית אסטרטגית "לשינוי מעמיק בנושא כאוב זה".

מהקואליציה למאבק בתאונות בניין נמסר: "עד כה עומד מספר הקורבנות בענף הבניין השנה על שיא מצמרר של 41 הרוגים. מספרים אלו משקפים את מימדי המחדל המתמשך בכל הנוגע לבטיחות העובדים בענף, ולצד זאת, להערכת הקואליציה למאבק בתאונות בניין הדבר משקף גם את העובדה שקודם להקמתה ופעולתה של הקואליציה לפני שנה היה תת דיווח על תאונות קטלניות ובכלל באתרי הבנייה.

"מכלל הנתונים והמידע שנחשף בחודשים שחלפו מסתמן בבירור כי אין מענה פיקוחי ראוי להפקרות בענף הבניין. על כך גם תעיד שורה של תלונות שנשלחו ע"י הקואליציה למנהל ובהן תיעוד חד משמעי למסוכנות אתרי בנייה ברחבי הארץ, אשר לא הובילה לאף פעילות פיקוחית ראויה אשר בכוחה למנוע את התאונות שבדרך".