אורמד: "השותף הסיני כבר מקים בתי חרושת עבור המוצר שלנו"

זאת, לטענת מנכ"ל אורמד, בהשקעה של מאות מיליוני דולרים ■ מפתחת גלולת האינסולין הניתנת בבליעה קיבלה השקעה של 50 מיליון דולר מחברה סינית ■ המתחרה של אורמד מוותרת על אינסולין בבליעה

נדב קדרון/ צילום: תמר מצפי
נדב קדרון/ צילום: תמר מצפי

"השותף הסיני שלנו כבר מקים מפעלים עבור המוצר שלנו - בהשקעה של מאות מיליוני דולרים", כך אמר היום (ג') ל"גלובס" נדב קדרון, מנכ"ל אורמד  הישראלית, המפתחת גלולת אינסולין הניתנת בבליעה. אורמד נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 84 מיליון דולר, ולפני כשנה וחצי הודיעה על קבלת השקעה (בשלבים) בסך 50 מיליון דולר מחברת HTIT הסינית, שבבעלות חלקית של חברת סינופארם הסינית.

עד היום עברו כ-30 מיליון דולר מן ההשקעה לידי החברה הישראלית. לדברי קדרון, זהו רק חלק קטן מההשקעה של החברה הסינית בפרויקט, ואף שהמוצר עדיין לא מאושר לשיווק באף מדינה, הסינים כבר החלו כאמור להשקיע בהקמת מפעלי הייצור.

במאי הודיעה אורמד על השגת יעדי ניסוי שלב IIb שלה בגלולת אינסולין לבליעה. המוצר הפחית בחולי סוכרת מבוגרים את רמות הסוכר בדם בלילה, בלי לגרום לאירועי היפוגליקמיה. למרות ההצלחות הללו, מניית החברה איבדה 23% מתחילת השנה, והיא נסחרת לפי שווי שרחוק מלשקף את הוולואציה שנתנה לה ההשקעה הסינית.

סיום ניסוי שלב IIb פירושו כי החברה רחוקה עדיין כמה שנים טובות, לכל הפחות, מהשקת מוצר בשוק האמריקאי. בשוק הסיני היא עדיין לא החלה בתהליכי רישום.

בתוך כך, השבוע דיווחה המתחרה העיקרית של אורמד, נובו נורדיסק, על הפסקת פיתוח גלולת אינסולין בבליעה. "הגורמים המשלמים על תרופות (חברות הביטוח, ג' ו') לא תומכים במודל העלות-תועלת של המוצר", מסרה החברה, כלומר אינם מאמינים כי התמורה מצדיקה את מחירו. עוד מסרה נובו נורדיסק כי "באווירה של היום, חייבים חדשנות שהיא באמת פורצת דרך כדי להצדיק מוצרים חדשים".

האם יש לכך גם השלכה על הכדאיות בפיתוח המוצר של אורמד? לדברי קדרון, "נובו נורדיסק עוברת תקופה קשה. הם החליפו את המנכ"ל, וכידוע כשמגיע מנהל חדש, הוא חש צורך לעשות שינויים.

"המיצוב שלהם בשוק האינסולין היה מעט שונה משלנו", מוסיף קדרון. "הם הציעו אינסולין בבליעה כתחליף לזריקה, ואנחנו מציעים אותו לחולים בשלב מוקדם יותר, לפני שהם זקוקים לאינסולין בהזרקה. לכן אנחנו מתחרים בתרופות אחרות שנועדו למנוע את התדרדרות המחלה, ואלה תרופות אינובטיביות שעדיין מוגנות בפטנט, ולכן יקרות יותר. הטכנולוגיות בבסיס המוצרים גם הן שונות, והמוצר שלנו עשוי להימכר במחיר נמוך משמעותית מהמוצר שנובו נורדיסק כיוונו אליו".