כשהביומטרי פגש את ה-IoT: גאדג'דטים עם חיישנים ביומטריים

השילוב בין חיישנים ביומטריים והאינטרנט של הדברים מציע פתרונות יצירתיים במגוון תחומים

מהפכת האינטרנט של הדברים (IoT) לא עוצרת. אמנם חלק לא מבוטל מהפיתוחים החדשים מתאמצים לתת מענה על דרישות, שכלל אינן קיימות, אבל אחרים עשויים לשפר דרמטית את איכות החיים של בני האדם ושל הסובבים אותם. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר היא השילוב בין חיישנים ביומטריים ובדיקות ביומטריות לבין אפליקציות ומוצרים חכמים. להלן מדגם עדכני מהחזית.

בדיקת ראייה עצמית

מי שניסה לבקש אי פעם מרשם למשקפיים מאופטומטריסט יודע, שאנשי מקצוע רבים נוטים להתייחס לבקשה הזו כאל דרישה לחשוף סודות מדינה. החשש האמיתי הוא, שהמרשמים ישמשו לצורך הזמנת משקפי ראיה זולים משמעותית דרך ספקי אינטרנט.

פתרון עצמי לבעיה הזו מציע מיזם חדש בשם EYE-QUE, שפיתח מוצר למעקב אישי אחר שינויים בראייה באמצעות הסמארטפון. המוצר כולל "מיני סקופ" עם עדשה, שאותו מצמידים בקלות למסך של כל סמארטפון טיפוסי, ודרכה מביטים במסך. אפליקציה ייחודית (אנדרואיד או IOS) לבחינת טיב הראיה בכל אחת מהעיניים מציגה בפני המתבונן סדרה של מבחנים אופטיים ברזולוציה גבוהה, שחלקם מוצגים בצורת משחקים.

הנבחן מגיב בסמארטפון והנתונים מועברים לענן, מנותחים ומתורגמים אוטומטית למרשם סטנדרטי למשקפיים, שמאפשר הזמנה מאופטומטריסט או מספק אונליין. תוכנה למחשב האישי מאפשרת מעקב השוואתי לאורך זמן על ביצועי הראייה בכל אחת מהעיניים. החברה נמצאת כיום בשלבים מתקדמים של גיוס ב"קיקסטארטר" כאשר מחיר היעד של הערכה צפוי לעמוד על כ-30 דולר בלבד. מועד ההשקה שהוכרז (בארה"ב) הוא פברואר 2017.

כלב אונליין

החיבור בין האינטרנט למידע ביומטרי משרת כיום גם את ידידו הטוב ביותר של האדם. כבר ראינו "קולרים חכמים" לכלבים אך המוצר החדש המכונה "LINK-AKC" לוקח את הז'אנר קדימה. מדובר בקולר קומפקטי אופנתי ונוח שכולל בתוכו מערך רציני של אלקטרוניקה. הרכיב הראשון הוא משדר מעקב מבוסס GPS, שמאפשר לאתר את מיקומו של הכלב בכל רגע נתון על אפליקציית מפה דיגיטלית בסמארטפון, לשמור את מסלול הטיול שלו ואף לקבוע מראש התרעות שונות אם הכלב מתרחק למרחק מסוים או מגיע לאזור בעייתי (הדשא של השכן, למשל).

בנוסף מתפקד הקולר בתור "מוניטור כושר גופני" לכלב, בדומה ל"צמידים חכמים" של ספורטאים. כך מקבל בעל הכלב מידע על בריאותו וכושרו - רמת הפעילות, שעות שינה/רביצה, סדירות אכילה וכו' - בהתאם לגזע הכלב, גילו וכדומה. חיישן טמפרטורה יכול לשגר לבעלים מידע על טמפרטורת הסביבה בה נמצא הכלב ויש גם זמזם מופעל בשלט רחוק, שמסייע לאילוף. המוצר מגיע בכמה מידות, ומחירו באמזון, בהזמנה מוקדמת, כ-180 דולר.

שינה מעושרת

מי שסבור כי בעלי הממון מדירים שינה מעיניהם בנוסח "מרבה נכסים מרבה דאגה", כנראה לא פגש בדור החדש של "מיטות חכמות", שעולות כ-800 דולר ויותר. דוגמה טובה היא המיטה החדשה של חברת "SLEEP NUMBER" שמכונה "360".

המיטה הזוגית מצוידת בטכנולוגיות דומות לאלה, שהופיעו בדגמים קודמים של החברה, כולל חיישנים אלחוטיים, שמוטמעים במזרון ובמנועי הכיוונון ומאפשרים לכוונן באמצעות אפליקציה בסמארטפון את תנוחת השינה האופטימלית לכל אחד מהישנים עליה ואף לזכור העדפות שונות.חיישני המזרונים גם מתחברים אלחוטית לחיישני כושר ובריאות מסחריים נפוצים (דוגמת שעונים וצמידי יד) כדי לספק נתונים בדיעבד על איכות השינה.

הדגם החדש שיצא לשוק ב-2017 מצויד גם באלגוריתם של אינטליגנציה מלאכותית, שחש בתנועות של הישנים בזמן אמת, מנתח אותן, לומד אותן ומכוונן את המזרון ואת מנועי המיטה בצורה אופטימלית תוך כדי שינה, מבלי להעיר את הישנים (בתקווה). המוצר מתאים במיוחד לנוחרים, לאנשים שמשנים לעיתים תכופות את זווית השינה ועוד. המחיר טרם פורסם.

משקפיים להיי-טקיסטים

כששתי ענקיות בתחומן כמו יצרנית משקפי השמש אוקלי ויצרנית המעבדים אינטל חוברות לפיתוח משותף של מוצר - שאורך 4 שנים - אפשר לצפות לניסים ונפלאות. ואכן משקפי השמש לאתלטים ורוכבי אופניים, שמכונים RADAR PACE, שיוצאים כיום לשוק ב-449 דולר, הם הרבה יותר ממשקפיים. העיצוב האופנתי המוכר של אוקלי נשמר ואף קיימת אפשרות להחלפת עדשות שונות בהתאם לצורך, אולם מסגרת המשקפיים כוללת מערך שלם של היי-טק ממוזער.

ברשימה ניתן למצוא שלושה מיקרופונים, אוזניות, ג'יירוסקופ, מד תאוצה, מד לחץ אטמוספרי, מד לחות ואפילו חיישן קרבה. ניהול כל המערך מבוצע על-ידי צ'יפ ממוזער של אינטל שמנתח את הנתונים בזמן אמת ומתאים עבור האתלט/ רוכב תוכנית אימונים. הוראות התוכנית מושמעות לרוכב באמצעות דיבור מכונה בזמן אמת. ביצועי האימון מועברים לאפליקציה לצורך ניתוח מאוחר יותר. המשקפיים החכמים מתמשקים עם חיישנים נוספים, שמיוצרים על-ידי צד שלישי, כגון חיישני דופק כאשר הנתונים משולבים בתוכנית האימון.

בנוסף ניתן להאזין למוזיקה באמצעות חיבור אלחוטי לסמארטפון ואף לענות על שיחות והכל באמצעות פקודות קוליות. המערכת תומכת בכמה שפות, ועברית היא כנראה לא אחת מהן. אורך חיי הסוללה הנטענת אמור לספק 4 עד 6 שעות פעולה רצופות.