הפחתת מסגרות האשראי לא תחול על 5,000 ש' הראשונים

זאת, כדי לא לפגוע בלקוחות החדשים ■ המפקחת על הבנקים: "אם נפחית את עמלות הסליקה, לא יבואו שחקנים חדשים לענף"

ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר
ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר

הקלה צפויה בסוגיית קיצוץ מסגרות האשראי ללקוחות הבנקים הגדולים. במסגרת המלצות ועדת שטרום נקבע כי בנק הפועלים ובנק לאומי יפחיתו את מסגרות האשראי ללקוחותיהם ב-50% תוך כמה שנים, וזאת כחלק מהגנות הינוקא לחברות כרטיסי האשראי המופרדות. אלא שבישיבה של ועדת הרפורמות של הכנסת בראשות ח"כ אלי כהן (כולנו) שהתקיימה היום (ב') נראה היה כי צפוי להיכנס שינוי בסעיף זה, שמטרתו למנוע פגיעה בלקוחות החלשים בעלי מסגרות האשראי הנמוכות.

לפי המתווה המסתמן, על 5,000 השקלים הראשונים במסגרת האשראי לא יחול שינוי, כלומר הפחתת ה-50% תחול רק על הסכומים שגבוהים מסכום זה. אם ללקוח מסגרות אשראי של 8,000 שקל, אז רק 3,000 שקל יספגו ירידה על 50%.

בכך נענו בכנסת באופן חלקי לאזהרת הבנקים הגדולים כי הפחתת המסגרות תפגע בלקוחות, ובמיוחד החלשים שבהם, שכן חברות כרטיסי האשראי המופרדות לא יהיו מסוגלות לקלוט את כל המסגרות המתפנות, ואותם לקוחות ייאלצו לקחת במקום זה הלוואות ולשלם על כך ריביות.הישיבה שהתקיימה היום בעניין ועדת שטרום הייתה ארוכה במיוחד ונמשכה יותר מ-3 שעות, ונדונו בה עניינים שונים הקשורים ברפורמה. בישיבה השתתפה גם המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר.

אחד הנושאים שעלה גם בדיון הנוכחי היה הפחתת עמלות הסליקה, במיוחד לבתי העסק הקטנים המשלמים עמלות גבוהות בעשרות אחוזים לעומת העסקים הגדולים. אלא שהמפקחת בר התייחסה לטענות בעניין, ואמרה כי הפחתת עמלות הסליקה (בין היתר ע"י הפחתה של העמלה הצולבת, המהווה את מחיר הרצפה לעמלות הסליקה), עלולה להביא דווקא להקטנת התחרות בתחום.

"הפחתה משמעותית של עמלות הסליקה תביא לכך שזכות הקיום של חברות כרטיסי האשראי פשוט תתבטל, ולהזכירכם מדובר בחברות שאנחנו רוצים שיהיו שחקניות חשובות בתחומים שונים", אמרה המפקחת. "כמו כן, אם נפחית את העמלות - לא ייכנסו שחקנים חדשים לתחום הסליקה כפי שהיינו רוצים לראות. יש פה מערכת שלמה של איזונים ובלמים שאנחנו צריכים להפעיל".

עניין נוסף שעלה בדיון קשור בחוק המשכון - מדובר בכוונה להוסיף אפשרות שלפיה לווה יוכל לשעבד חלק מנכס משועבד למלווה נוסף, ללא צורך באישור של המלווה. המטרה בסעיף זה היא לסייע לעסקים קטנים להגדיל את האשראי שהם יכולים לקבל, שכן היקף הביטחונות שלהם מוגבל, והבנקים מעניקים להם אשראי בשיעור נמוך משווי הבטוחות.

אלא שבנוסח הנוכחי עלו כמה בעיות: ראשית, חובת אישור המשכון הנוסף תחול רק על הבנקים. שנית, זכויות המלווה החדש יהיו שוות למלווה הוותיק - כלומר לא תהיה משמעות לשעבוד ראשון או שני בעת תהליך גבייה ומימוש. שלישית, עלתה הצעה כי חוק זה יחול גם רטרואקטיבית על הלוואות שכבר ניתנו - מה שעלול ליצור כאוס לא קטן. בר העלתה בישיבה את נושאים אלה, וח"כ כהן הסכים עם רוב הסוגיות, שככל הנראה יתוקנו.