נתניהו: מזג אוויר ביום ו' היה יותר קשה ב-30% מאסון הכרמל

רה"מ נתניהו אמר את הדברים בישיבת הממשלה ■ רגב: "גל השריפות  - פרעות תשע"ז" ■ ביטן: "להרוס בתי מציתים ערבים, אין צורך בצעד דומה למגזר היהודי"

שריפה פינוי תושבים מבתיהם בחיפה/ צילום:רויטרס
שריפה פינוי תושבים מבתיהם בחיפה/ צילום:רויטרס

אחרי ההצהרות הרבות בדבר "טרור ההצתות" שהביא לגל השריפות שפוקד את ישראל בשבוע האחרון, ראש הממשלה בנימין נתניהו משנה מעט את המנגינה ומדבר על גורמים נוספים שלכל הפחות ליבו את עוצמת האש. בפתח ישיבת הממשלה שהתקיימה היום (א') בעיר חיפה, הוא אמר: "אני קיבלתי ביום שישי דיווח מטאורולוגי, שהראה שבעצם תנאי הקושי מבחינת יובש ומזג האוויר, השילוב של טמפרטורה ורוחות ומשך היובש, זה ב-30% יותר קשה מהתנאים ששררו בשריפת הכרמל".

נתניהו סיפר כי בדרך לחיפה הוא שוחח עם רמה בן-צבי, שהמסעדה שלה ושל בן זוגה נשרפה כליל בהרי ירושלים. "אני חושב שכולנו יודעים כמה אהבה וכמה השקעה הם שמו בתוך מפעל החיים הזה במשך 20 שנה ובבת אחת, הוא ירד לטמיון עם האש. האש הזאת שם ובמקומות אחרים, היא שרפה נכסים, היא שרפה חפצים שטעונים בזיכרונות, היא גם שרפה לפעמים בעלי חיים, אבל לשמחתנו, בפעם הזאת נערכנו היטב, והיא לא פגעה בחיים - שמרנו על החיים. אמרתי לרמה שנעזור לה לשקם את המסעדה שלה בהקדם.

"מנכ"ל משרדי כבר שוחח עם בעלה, אבל בעצם זה המסר שלנו לכל אזרחי ישראל שבתיהם ורכושם נפגעו בשריפה: אנחנו נעזור לכם לשקם את בתיכם ואת חייכם בהקדם וזוהי המטרה העיקרית של ישיבת הממשלה המיוחדת היום בחיפה".

בדומה למסר שהעביר אמש (שבת) שר האוצר משה כחלון, הבהיר היום נתניהו כי יש לפצות את התושבים על נזקי השריפות במינימום קשיים וביורוקרטיה. "באנו לחיפה והזמנו גם ראשי רשויות מרחבי הארץ שהיישובים שלהם נפגעו מהאש, כדי להעביר לכם מסר ברור: כל משרדי הממשלה מחויבים להושיט לכם יד במהירות ולקצץ בביורוקרטיה. אני אגיד אפילו 'לקצץ באכזריות בביורוקרטיה' ולהביא לכם עזרה, מזור ושיקום בהקדם האפשרי. בינתיים, נעשה את כל הדרוש כדי לשמור על הרכוש שנותר... אנחנו כמובן ניבחן בתוצאות ולא בתהליכים, במעשים ולא במילים - מה שקוראים אצלנו 'ברבורים'.

"אנחנו פועלים בכל החזיתות, כולל בחזית אכיפת החוק. כל מי שמצית, בזדון או ברשלנות, כל מי שמסית להצית - נפעל מולם בכל העוצמה".

 

נתניהו הודה ללוחמי ולוחמות האש על אומץ הלב שהפגינו, וגם למדינות ששלחו סיוע. שלא כמו אמש, נתניהו לא חזר הפעם על מלות התודה שמסר לרשות הפלסטינית, ששלחה גם היא צוותי כיבוי. בתגובה לביקורת שנמתחה על כך שהשימוש במטוס האמריקאי "סופרטנקר" היה מיותר לכאורה, אמר נתניהו: "מול איתני הטבע, מדינות משלבות ידיים, והעיקרון שמנחה אותי ואת הממשלה במקרה קיצון: עדיפה יכולת-יתר מאשר הסתכנות ביכולת-חסר".

בשעה שרה"מ שמר היום על ממלכתיות, גורמים בכירים בליכוד המשיכו להציג קו מיליטנטי יותר. שרת התרבות מירי רגב הגדירה את גל השריפות "פרעות תשע"ז", ודרשה לפעול בחריפות נגד מי שיואשמו בהצתות. גם יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, אמר היום כי יש להרוס את בתיהם של מציתים פלסטינים, והסביר כי אין צורך לנקוט בעונש דומה נגד מציתים מהמגזר היהודי. "בצד היהודי אין כמעט מקרים כאלה ולכן אין צורך באפקט הרתעתי", אמר לערוץ הכנסת.