נובמבר השחור: פדיונות של כ-2.2 מיליארד ש' בקרנות הנאמנות

גורם בשוק: "החודש שחלף - הגרוע ביותר זה זמן רב" ■ המגייסים המובילים: אילים ומור ■ תעודות הסל פדו כ-1.1 מיליארד שקל בחודש החולף

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

לאחר כמה חודשים שבהם נראה היה שהחלה מגמת גיוסים ויצירות בשוק קרנות הנאמנות, בחודש נובמבר רשם השוק פדיונות זה החודש השני ברציפות, והפעם מדובר בחזרה לטריטוריות שליליות של פדיונות בהיקף ניכר. בחודש נובמבר הסתכמו הפדיונות בכלל השוק בכ-2.2 מיליארד שקל, שמתוכם כמעט מיליארד שקל בקרנות המסורתיות.

"החודש שחלף היה הגרוע ביותר זה זמן רב, עם ירידות חדות באג"ח הממשלתיות", אומר גורם בשוק, שמוסיף כי "בהתאם, נרשמה יציאת כספים מקרנות הנאמנות בארץ בקטגוריית אג"ח מדינה ואג"ח שקליות", בעוד שגורם אחר אמר, כי "שוק קרנות הנאמנות פדה את הסכומים הגבוהים כאמור, על רקע סביבת הריבית הנמוכה ופוטנציאל התשואה המוגבל בקרנות הסולידיות", וזאת למרות ש"שוקי המניות בארץ ובעולם, ואיתם הקרנות המנייתיות והגמישות, הניבו תשואות חיוביות גבוהות במהלך חודש נובמבר, וגם מתחילת השנה כל האפיקים בשוק קרנות הנאמנות הניבו תשואות חיוביות".

על רקע זאת, נכון לתחילת החודש האחרון של 2016, מסתמן כי השנה תהיה רעה עבור השוק, עם פדיונות שכבר עתה מסתכמים בכמעט 18 מיליארד שקל, כשהפדיונות הגדולים מורגשים בכל סוגי הקרנות - המסורתיות, הכספיות והמחקות.

בכל אופן, נכון לסוף נובמבר נוהלו בכל קרנות הנאמנות נכסים בהיקף כולל של כ-213.9 מיליארד שקל, המהווים ירידה של כ-6.7% ביחס לשווי נכסים מצרפי של כ-229.1 מיליארד שקל, שנוהלו באמצעות קרנות הנאמנות נכון לסוף 2015. כך או כך, בנובמבר ירד שווי הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות - בשל פדיונות והתשואות שנרשמו בגינם - ביותר מ-2.6 מיליארד שקל.

לדברי גורם בשוק קרנות הנאמנות, "נובמבר הנו החודש השלילי ביותר לתעשייה מאז חודש יוני, שבמהלכו נפדו כספים בסדר גודל דומה בעקבות תוצאות הברקזיט. על אף הסנטימנט השלילי, שלושה אפיקים הצליחו לרשום החודש גיוס חיובי: קרנות גמישות (190 מיליון שקל), אג"ח בארץ כללי (185 מיליון שקל) וקרנות מניות בארץ (60 מיליון שקל)".

מנגד, לדברי אותו גורם, "הקטגוריות המובילות בפדיונות היו גם החודש הקטגוריות הסולידיות: אג"ח מדינה (פדו 900 מיליון שקל), קרנות שקליות (840 מיליון שקל פדיונות) וקרנות כספיות (670 מיליון שקל פדיונות)".

עוד הסביר אותו גורם, ש"הקרנות המחקות סגרו את החודש בפדיון הגבוה ביותר מחודש פברואר השנה", כאשר "מתחילת השנה פדו קרנות אלה סך של כ-2.1 מיליארד שקל, כך שהן רושמות עד כה את השנה הגרועה בתולדותיהן".

רוב הגדולים פודים

על אף המגמה השלילית השולטת בנתוני שוק קרנות הנאמנות, בוודאי בתמונה המצרפית, הרי שאין מדובר בשנה קשה עבור כל מנהלי קרנות הנאמנות. כך, נובמבר היה חודש חיובי (בעיקר) עבור בתי ההשקעות מור ואילים, וגם עבור אנליסט, ילין לפידות וסיגמא (שקנה את התיקים המנוהלים של תמיר פישמן - מה שגם סייע לו בקרנות). מתחילת שנה מדובר על 2016 כשנה של אילים (שגייס כ-4.3 מיליארד שקל) ומור (עם גיוסים מצטברים של כ-3.6 מיליארד שקל).

לצדם יש לציין בקרב המגייסים את מיטב דש - שבולט לחיוב במיוחד בניגוד ליתר הגופים הגדולים במיוחד, עם גיוסים של כ-2 מיליארד שקל במסורתיות; אנליסט - עם גיוסים של כמעט 1.6 מיליארד שקל; סיגמא ורוטשילד. מנגד, מי שבולט בפדיונות הם שניים: בית ההשקעות הראל עם פדיונות כוללים של כ-6.5 מיליארד שקל, אקסלנס (פדיונות מצטברים של כ-5.6 מיליארד שקל), פסגות, אלטשולר שחם ומגדל שוקי הון.

תעודות הסל ממשיכות לפדות

במקביל לקרנות הנאמנות הפודות, גם תעודות הסל, שמספקות מענה דומה - אך בניהול פסיבי, בדומה לקרנות המחקות, רשמו בנובמבר חודש שלילי של פדיונות, שהסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל. למעשה, נובמבר היווה המשך למגמה בשוק תעודות הסל, כשרק קסם של אקסלנס רשמה בחודש הזה יצירות, של כ-292 מיליון שקל.

באיגוד תעודות הסל בלשכת המסחר, בראשות רונן סולומון - שמנהל את תחום הפיננסים ושוק ההון באיגוד, מציינים כי "ענף תעודות הסל מנהל 95.5 מיליארד שקל נכון לסוף חודש נובמבר 2016", וזאת לאחר ש"מתחילת השנה נפדו מהשוק כ-10.3 מיליארד שקל".

סולומון מוסיף כי "התפלגות ההשקעות בשוק תעודות הסל נכון לסוף נובמבר היא כ-28% במדדי מניות בארץ, כ-38% במדדי מניות בחו"ל, כ-22.5% במדדי אג"ח בארץ, והשאר מושקע במדדי אג"ח בחו"ל, תעודות ממונפות, סלי מדדים ותעודות פיקדון".

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות