יונל כהן מוכר את מניותיו בחברת איילון ללוי רחמני

כהן, שעוד קודם לכן התפטר מתפקיד יו"ר איילון ביטוח, ימכור לרחמני את מניותיו תמורת 107 מיליון שקל - תשואה של כ-11.5% בקצת יותר משנה

יונל כהן, לוי רחמני/ צילומים: תמר מצפי ואיל יצהר
יונל כהן, לוי רחמני/ צילומים: תמר מצפי ואיל יצהר

על רקע הערכות בשוק לגבי ויכוחים וחוסר הסכמה בנוגע לאופן הניהול של קבוצת הביטוח איילון, ולמרות הכחשות על-ידי שני הצדדים, מימש בעל השליטה ומייסד הקבוצה, לוי רחמני, את האופציה שניתנה לו לפני חודשים אחדים, והוציא מהחברה את שותפו לשליטה בה - יונל כהן.

בסוף השבוע שעבר הוציאה איילון  הודעה לקונית לבורסה, ובה דיווחה כי "קבוצת רחמני מסרה לקבוצת כהן הודעה על מימוש אופציית ה-Call, כך שמועד ההשלמה של העסקה יחול בתוך 120 ימים ממועד מסירת הודעת המימוש". מכאן, שישנם עוד כארבעה חודשים שבמהלכם יונל כהן ייוותר בעל מניות באיילון. כהן יקבל סכום של כ-107 מיליון שקל עבור מניות שרכש אשתקד בכ-96 מיליון שקל - תשואה של כ-11.5% בקצת יותר משנה.

ההודעה של רחמני לא הגיעה במפתיע, מאחר שלפני ימים מעטים כהן התפטר מתפקיד יו"ר איילון ביטוח, זאת, כאמור, רק כשלושה חודשים לאחר שרחמני וכהן הוסיפו להסכם ביניהם אופציות להפרדת כוחות בקבוצת הביטוח איילון, ולהשבת המצב לקדמותו תוך מכירת חלקו של כהן לרחמני.

סיבוב קצר ורווחי לכהן

את מניותיו באיילון (22% ממניות קבוצת הביטוח) רכש יונל כהן כשנה אחת בלבד קודם שעזב את תפקידו כיו"ר. כהן כיהן בעבר כמנכ"ל קבוצת מגדל, והנו בעל מניות גם בחברת הדיור המוגן בית הזהב ובבית ההשקעות תמיר פישמן.

כאמור, זה זמן שבשוק יש הגורסים כי היחסים בין כהן ומנכ"ל איילון ביטוח המקורב אליו, אריק יוגב, לבין רחמני מתוחים, לאור כך שהאחרון חש שנדחק הצדה מניהול החברה שבה הוא מחזיק כ-64.4% מהמניות.

מכאן, שעבור כהן מדובר על סיבוב קצר אך רווחי באיילון. הוא נכנס לחברה לפי שווי של כ-438 מיליון שקל, כשעתה היא יוצא ומוכר את מניותיו לפי שווי של כ-486 מיליון שקל (על פי הודעת החברה מלפני כשלושה חודשים). אם הצדדים היו מחכים לדצמבר 2017 כדי לממש את האופציות הדו-צדיות שבידיהם, היה שווי איילון עומד על כ-527 מיליון שקל. מניית איילון משקפת לחברה שווי של כ-414 מיליון שקל בלבד.

איילון הפסידה ברבעון השלישי כ-5 מיליון שקל, כך שמתחילת השנה היא מציגה הפסד כולל של כ-32 מיליון שקל. אגב, לכהן, בעבר מנכ"ל קבוצת מגדל, יש מניות בעוד גוף פיננסי שאינו נמנה עם השורה הראשונה: בית ההשקעות תמיר פישמן - שם הוא מחזיק בכ-28%, שאותם רכש באוקטובר 2014.

על פי הערכות, גם יוגב צפוי לעזוב בקרוב את איילון, ומי שתחליף אותו תהיה אתי אלישקוב, שבעבר ניהלה את הכשרה ביטוח.