ברקת: "נסייע להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים"

ראש עיריית ירושלים: "כרגע טראמפ עסוק בבניית הצוות הפנימי שלו. לכאורה דעותיו הן יותר בהלימה לדעות של רה"מ ושלי" ■ "ירושלים היא המתקדמת בארץ בנושא התחדשות עירונית"

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
ניר ברקת / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר הורה הנשיא האמריקאי הנבחר, דונלד טראמפ, לבדוק אלטרנטיבות בירושלים למעבר שגרירות ארצות הברית מתל אביב. במקביל, תקף ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, את כוונת ועדת הכספים להעניק הטבות מס לחברות בינלאומיות המגיעות גם למרכז הארץ. לדבריו, הדבר ייתר את ההטבות הנהוגות בירושלים ובפריפריה. ברקת, שמכיר היטב את השלטון בישראל ואת הממשל האמריקאי, מרגיש שהשינויים הקרובים יעשו טוב לעירו, אך למרות זאת לא מוכן לוותר על הטבות המס מול "מדינת תל אביב".

- הנשיא האמריקאי הנבחר כבר משחרר איתותים שקורצים לימין הפוליטי בישראל. האם זה כבר מורגש בוועדות התכנון בירושלים, מבחינת ההקלות בבנייה המתוכננת בשכונות שמחוץ לגבולות 67?

"בוא ניקח אוויר. כרגע טראמפ עסוק בבניית הצוות הפנימי שלו. לכאורה דעותיו הן יותר בהלימה לדעות של ראש הממשלה ושלי. לאור ההתבטאויות שהיו בעבר, אמור להיות קל יותר, ואני מקווה שכך יהיה. מהכרותי את הצוות שלו אני מעריך שהדעות שלנו דומות".

- איך אתה רואה את ההבטחה, לא בפעם הראשונה, למעבר השגרירות לירושלים?

"נחכה בסבלנות. נעזור להם בכל מה שנוכל. זאת אמירה משמעותית לירושלים, אמירה ערכית והדבר הנכון לעשות. זה היה צריך לקרות כבר לפני שנים ארוכות ואני תקווה שזה יקרה בקרוב. אנו מצפים לזה בכליון עיניים ונסייע לאמריקאים בכל פתרון שנראה להם".

- בוא נדבר על נדל"ן בסיסי יותר - למה ההתחדשות העירונית מדשדשת לעומת מרכז הארץ?

"זה לא נכון. ירושלים היא המתקדמת בארץ בנושא התחדשות עירונית. לפני שנתיים הקמנו מנהלת שיצרה מגוון מרתק של פתרונות להאצה של התחדשות עירונית. יש לנו היום בקנה 8,300 דירות בהתחדשות עירונית המתוכננות לביצוע. הורדנו היטלי השבחה באופן גורף בהתחדשות עירונית. היקפי הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית בירושלים, ועדים לזה במשרד האוצר, הם הגבוהים במדינית ישראל".

- אז למה זה היה תקוע?

"זה היה תקוע בכל הארץ. אנחנו יצרנו מסלול חדש שלא היה קיים, שבו אנו מגבשים תושבים להתאגד יחד ולייתר את אי האמון בין הקבלנים לדיירים. פעם לא היה ביקוש, לא אהבתי את זה, ובשנים האחרונות עשינו שינויים מאד מאד משמעותיים. מוריה היא חברה בבעלות מלאה של העירייה והיא נותנת ייעוץ חינם בנושא".

 

"ירושלים מאוימת"

ברקת, כאמור, מבוהל מהדיבורים על הטבות מס לחברות בינלאומיות גם בגוש דן המבוקש: "המדינה הגדירה אזור פיתוח א', שבו המדינה רוצה לעודד מפעלי היי-טק ומפעלים מועדפים, ואליו שייכים ירושלים, באר שבע והפריפריה. זה לא דבר חדש. ירושלים היא אזור פיתוח א' פלוס עם תמריצים שלא קיימים במקומות אחרים, כי היא בירת ישראל ויש אינטרס לאומי לחזק אותה. זה פרויקט לאומי, משימה לאומית. היא גם מאוימת יותר. היה לנו פה אתגרים לא מעטים עם אוכלוסיות מורכבות. אלו הם התמריצים שיכולים לעזור לירושלים טיפה להרים את הראש, ואנו מצליחים לעשות זאת. למדינת ישראל חשוב מאוד שלא תהיה רק 'מדינת תל אביב' ויזמים צעירים יגיעו לצפון לדרום ולירושלים.

"פתאום, ללא כל סיבה, המדינה מוחקת זאת. זה פגיעה באינטרס הלאומי, זה יחליש את ירושלים, זה דבר שלא מתקבל על הדעת. נילחם על כך שזה לא יעבור. אני ורוביק (דנילוביץ, ראש עיריית באר שבע - א"ש) נילחם בזה. בשנים האחרונות כל הסטארט-אפים החדשים יודעים שיש להם העדפה - יש גם ציוניות, יש גם פטריוטיות ויש גם הטבות.

- מה לגבי ההערכות שתרוץ לראשות הליכוד והממשלה?

"זה לא על סדר יומי, יקירי. ממש לא על סדר יומי. תן לי לעשות את העבודה שלי".