שרודרס: זהו הסיכון הגדול ביותר לשווקים ב-2017

קית' ווייד, הכלכלן הראשי של חברת ההשקעות הבריטית שרודרס: "עליית הריבית בארה"ב ב-2017 תפגע בקצב הצמיחה; הרפובליקנים לא ירצו לראות עלייה חדה בגירעון"

קית' ווייד בוועידת שוק ההון / צילום: תמר מצפי
קית' ווייד בוועידת שוק ההון / צילום: תמר מצפי

שנת 2016 עומדת בפני סיום, וכמו בכל שנה, בבתי ההשקעות ובחברות ההשקעה בארץ ובעולם עוסקים בסיכומים, ולצדם מפרסמים תחזיות והערכות ל-2017. השנה, בניגוד לשנים קודמות, נראה כי האי-ודאות שמלווה את השווקים תמיד קפצה מדרגה, על רקע כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן ובחירות בכמה מדינות מרכזיות באירופה במהלך השנה הבאה.

2016 התחילה עם ירידות חדות בשוקי המניות בכל העולם, ומסתיימת - לאחר תנודתיות גבוהה במהלכה - באופטימיות יחסית, למרות (ואולי בגלל) בחירתו של טראמפ לנשיא ארה"ב.

שרודרס, חברת ההשקעות הבריטית (מנהלת נכסים בהיקף של כ-500 מיליארד דולר), קיימה במהלך נובמבר את הכנס השנתי שלה בלונדון, ובמהלכו סקרו כלכלני החברה ומנהלי ההשקעות שלה את 2016, והתייחסו כמובן למה שצפוי ב-2017 בכלכלה האירופית והעולמית, ולמגמות הצפויות בשווקים השונים.

קית' ווייד, הכלכלן הראשי של שרודרס, פתח את הכנס, והתייחס בדבריו לנקודות מרכזיות, כמו הצמיחה העולמית, מה צפוי בארה"ב לאחר הבחירות, מה עומד בפני גוש האירו ועוד. "בסך הכול, הצמיחה העולמית נמשכת והמדינות המובילות ממשיכות להוביל - ארה"ב, סין וגרמניה - ולאחרונה הצטרפה אליהן גם ספרד, עם צמיחה יפה. לאחר שנים של צמיחה 'קשה', יש שיפור בצמיחה העולמית, ולכן יש מקום מסוים לאופטימיות. גם השווקים המתפתחים מאיצים את קצב הצמיחה וסוגרים את הפער. עם זאת, הסחר העולמי נותר מאוד חלש, והוא נמוך בהרבה מקצב הצמיחה העולמי", אמר ווייד.

לגבי כלכלת ארה"ב, לאחר בחירתו של טראמפ, ציין ווייד כי "לטראמפ יהיה קשה מאוד לעמוד בהבטחות הקמפיין שלו. למשל, כדי לייצר 20-25 מיליון מקומות עבודה חדשים, כלכלת ארה"ב צריכה לצמוח בקצב של 4% לפחות. בכלל, כיום יש בארה"ב רק 8 מיליון מובטלים, אז הכלכלה לא צריכה כל כך הרבה מקומות עבודה חדשים. אולי הוא יגדיל את שיעור ההגירה לתוך ארה"ב... אבל, הוא בהחלט ינסה לדחוף כל מיני רעיונות והצעות שהוא העלה במהלך הקמפיין, וכן ינסה לשפר את איכות מקומות העבודה בארה"ב".

מה זה אומר? לדעת ווייד "תהיה עלייה בשיעור האינפלציה, מחירי מוצרים יעלו, משכורות יעלו, הפד יעלה את הריבית, וזה כמובן יפגע בקצב הצמיחה. צריך להבין גם שהקונגרס הרפובליקני לא ישמח לאשר את כל ההצעות של טראמפ, ובעיקר את הניסיונות שלו לבלום את סין. צריך להבין שמכסים זה לא דבר טוב עבור הכלכלה בכלל, והצרכנים בפרט. מה שכן הוא יצליח לעשות זה הורדת מסים על חברות במידה מסוימת, ואולי גם על אנשים פרטיים בעלי הכנסה גבוהה, אם כי הרפובליקנים לא ירצו לראות קפיצה גדולה מדי בגירעון בתקציב.

"המטרה של טראמפ היא ליצור משרות טובות במשק האמריקאי, ולא כאלה בשכר נמוך. הבעיה היא פריון העבודה שגדל בקצב איטי מאוד, וזה האתגר הגדול של קובעי המדיניות בארה"ב, ולמעשה בכל העולם המפותח".

 

"ילן תעזוב ב-2018, והריבית תעלה"

ומה לגבי הפדרל ריזרב וג'נט ילן? לדעתו של ווייד ילן תפרוש בשנת 2018, מה שהיה קורה בכל מקרה, גם אם טראמפ לא היה נבחר. "ב-2018 הריבית תעלה בקצב מהיר יותר, לאחר שילן תעזוב. אנחנו נמצאים למעשה בשלב השני של המהפכה התעשייתית, ובשנים הקרובות צפויים שינויים גדולים בתעשיות מסורתיות, כמו תעשיית הרכב. בחודשים הקרובים המיקוד יעבור יותר למדיניות הפיסקאלית ופחות למדיניות המוניטרית. יהיה מעניין בכל מקרה", סיכם ווייד.

ווייד נשאל לדעתו בנוגע לסיכון הגדול ביותר לשווקים ולכלכלה העולמית ב-2017, וענה כי "גוש האירו והמשך המגמה של התפרקות הגוש בעקבות משאלי עם ובחירות במדינות מרכזיות כמו צרפת, גרמניה והולנד זה לדעתי הסיכון המרכזי בשנה הבאה. היום הקשה של סין יגיע מתישהו, אבל זה לא יקרה ב-2017".

אזאד זנגנה, כלכלן בכיר לאירופה בשרודרס, התייחס למגמות באנגליה ובגוש האירו, ואמר כי "קצב האינפלציה באנגליה צפוי לזנק מעל 3% בשנה, וזה ישפיע על הוצאות משקי הבית ויוריד את קצב הצמיחה. הלחץ על הליש"ט צפוי להימשך גם בשנה הבאה. בגוש האירו הצמיחה כיום היא בקצב שנתי של כ-1%, והיא יכולה לעלות ל-2% בעתיד הקרוב. מלבד הסיכונים הפוליטיים, הסיכון הגדול באירופה הוא חזרת האינפלציה, אבל יש עדיין עודפי היצע גדולים, כך שקצב האינפלציה בגוש צפוי להיות סביב 2% בשנה הבאה".

"האצה בצריכה ובאינפלציה"

במהלך הכנס נערך פאנל, שמשתתפיו - מנהלי קרנות מנייתיות בשרודרס - ניסו לענות על השאלה היכן ההזדמנויות נמצאות כעת?

"האימפקט הראשוני על כלכלת ארה"ב בעקבות חילופי השלטון יהיה במדיניות הפיסקאלית, אז צריך לצפות להאצה בצריכה ובאינפלציה בארה"ב. אפשר לצפות לעלייה מסוימת במכסים בסחר בין ארה"ב לחלק משותפות הסחר שלה, וגם לזה תהיה השפעה אינפלציונית. אנחנו לא מאמינים ששוק האג"ח ייצא משליטה, כי יש חובות עצומים, וחייבים לנהל את זה. חברות אמריקאיות בינלאומיות יכולות ליהנות מהמדיניות החדשה, וגם חברות יפניות מסוימות", אמר אלכס טדר, מנהל תחום מניות בעולם ובארה"ב.

בוב ג'ולי, מנהל תחום מאקרו ואג"ח ממשלתיות, ציין כי "בשוק האג"ח אנחנו מעדיפים לקצר מח"מ כעת, אבל ייתכן שבעתיד נאריך אותו שוב. בתחום המניות מומלץ להגדיל חשיפה ליפן. אנו גם מגדילים אחזקות בפזו המקסיקני מול הדולר הקנדי. בשווקים המתפתחים אנחנו פועלים בסלקטיביות גבוהה".

טדר: "עוד לפני הבחירות בארצות-הברית היו כוחות שונים שפעלו, כמו עליית השכר. הקונגרס לא יאפשר קפיצה בגירעון. יש עדיין הרבה פוטנציאל להמשך המגמה של עלייה במגזרי מניות מסוימים, כמו פיננסים, וירידות באחרים. מניות היי-טק מסוימות אנחנו תמיד אוהבים, כי הן מובילות את הצמיחה."יש עדיין הרבה מאוד כסף על הגדר שמחפש הזדמנויות השקעה. הפד היה עוד לפני הבחירות בדרך להעלות ריבית, והתהליך יואץ כעת. טראמפ עשוי להביא לעצירת הסחר כמעט לגמרי, וזה לא טוב לכלכלה העולמית".

- מה לדעתכם הגישה הנכונה לניהול תיקי מניות בארה"ב כיום?

טדר: "נשארה אותו דבר. יש הזדמנויות גדולות במניות קמעונות, היי-טק, פיננסים ועוד. היציאה מתוכניות הרחבה כמותית מייצרת הזדמנויות גדולות. לגבי העולם למדנו שיש חיבור בין שוקי המניות בכל העולם בשנים האחרונות, וכעת, כשהתשואות על אג"ח ממשלתיות במגמת עלייה, צריך לבצע הערכה מחודשת. יש עדיין הרבה מאוד סיכונים בשוקי המניות בעולם. צריך לחשוב מחדש על הרבה דברים שקרו בחמש השנים האחרונות. שינויי מסלול".

קווין מרפי, מנהל קרן המתמקדת בחברות ערך (Value Investing) התייחס בכנס לסקטורים בתחום המניות, וציין כי מניות הבנקים עדיין אטרקטיביות היום, למרות העליות החדות שרשמו מאז בחירתו של טראמפ. "מאז המשבר הגדול האחרון, הסיכון של הבנקים בתור קבוצה עסקית ירד בעקביות, בעקבות צעדי הרגולטורים בארה"ב ובעולם בכלל. כעת אפשר לומר שהם הרבה פחות מסוכנים לעומת המצב ב-2007-2008. מגזרים אחרים, לעומת זאת, הפכו יותר מסוכנים".

מרטין סקנברג, מנהל קרן מניות אירופה בשרודרס, ציין כי המניות האירופיות זולות היום בכ-30% לעומת רמתן ב-2006, ומנגד, מניות בארה"ב, לפי מדד S&P 500, יקרות בכ-30% לעומת רמתן ב-2007.

"זה נוצר בעיקר בגלל מחזור האשראי ופעילות הפד, שהחל להרחיב את האשראי באגרסיביות הרבה לפני ה-ECB. אבל מריו דראגי הצליח בשנים האחרונות להרחיב את האשראי בעקביות, ובמקביל, גם קצב הצמיחה של גוש האירו משתפר לאחרונה, כך שנראה שהמניות האירופיות צפויות לסגור לפחות חלק מהפער מול המניות האמריקאיות בשנתיים הקרובות", אומר סקנברג.

הוא מוסיף, כי "באירופה צפוי שיפור ברווחי החברות ואילו בארה"ב נראה שהרווחים בשיא או קרובים מאוד לשיא. המכפיל הסיקליקלי באירופה עומד על 13-14, לעומת 25-26 בארה"ב".

*** הכותב היה אורח של שרודרס בכנס שקיימה החברה בלונדון

סחורות: שוק שורי שהחל ב-2016 ועשוי להימשך שנים רבות

ג'ף בלאנינג, מנהל תחום הסחורות בשרודרס, התייחס בכנס לעלייה החדה בחלק מהסחורות בחודשים הראשונים של השנה, וגם לירידה במחירי חלק מהסחורות בחודשים האחרונים.

- האם משקיעים פספסו הזדמנות?

"היה לנו שוק דובי ארוך וקשה כמה שנים, והשנה היה שינוי, אבל אנחנו עדיין מאוד רחוקים מהשיא. במשך השוק הדובי, הדינמיקה השתנתה בין הביקושים להיצע, ועכשיו זה משתנה. התחיל שוק שורי חדש, ועדיין הרבה סירות לא יצאו מהנמל. הזהב חזר לרדת לאחרונה, היה תיקון, ונוצרה שוב הזדמנות. השוק השורי החדש עשוי להימשך עוד הרבה שנים".

- האם יציאת סין ממעגל הביקושים לא משפיעה?

"כן. זה אחד הפקטורים שהשפיעו על חלק מהסחורות. כעת אנשים מדברים שוב על אינפלציה, וכשאנשים רוצים להגן על עצמם מהאינפלציה, אז צפוי ביקוש מאוד גדול לסחורות בעשר השנים הקרובות. השוק השורי יכול להיות הרבה יותר רחב וגדול, בגלל הפסיכולוגיה של הפחד מאינפלציה.

"מדובר במחזוריות של הרבה מאוד שנים בשוק הסחורות, ובכל פעם יש גורמים שונים שמשפיעים. כעת מחירי הסחורות עדיין מאוד נמוכים, ויש את התנאים לעלייה באינפלציה. הניצחון של טראמפ החזיר את האינפלציה למרכז הבמה, וזה כנראה ישפיע על התנהגות המשקיעים".

- מה המשקיעים יכולים לעשות כדי להגן על עצמם מאינפלציה?

"יש כל מיני דרכים, והשקעה בסחורות היא כמובן אחת הדרכים הטובות יותר. גם השקעה בנכסים ריאליים אחרים או במניות מסוימות טובה. יש איגרות חוב שהן צמודות למדד, אבל יכולות גם לרדת כמובן. בהשקעה בסחורות יש הרבה פסיכולוגיה שקשורה להתייחסות לאינפלציה ולקצב השינוי שלה. אחרי כל הדפסת הכספים הגדולה יכול להיות מצב מסוכן של התפרצות אינפלציונית. אי אפשר לפסול את זה".

- מה לגבי הזהב?

"לדעתי הזהב הוא הרבה יותר ממקלט בטוח, ובמיוחד עכשיו, על רקע שינויים פוליטיים גדולים בעולם. רואים את זה בסין, למשל, כשאנשים שם מחפשים מה לעשות עם הכסף, והממשלה מעודדת אותם לקנות זהב בשנתיים האחרונות. וזה עוד צפוי לגדול בעתיד. רק הביקוש הסיני יכול לדחוף את הזהב קדימה.

"מגמה דומה בהודו משפיעה גם היא על שוק הזהב. מה שעוצר את הזהב כרגע זה התחזקות הדולר. אבל לטווח הארוך לזהב יש סיכוי ממש טוב לעלות יפה. יש סיכוי גם שהזהב יחזור להיות חלק מהמערכת המוניטרית העולמית. ברגע שהדולר ישוב להיחלש הזהב יזנק.

"בשורה התחתונה, נראה שהזהב יכול להיות השקעה טובה ב-2017 ואז, אגב, הכסף (סילבר) יעלה יותר. הכותנה עשויה להכפיל את מחירה. למעשה, כשהריבית עולה, הזהב עלה בשלושה מתוך ארבעת המחזורים האחרונים בשלושים השנים האחרונות. כעת אנחנו בתחילת מחזור העלאת ריבית. מניות של חברות זהב עלו הרבה יותר מהזהב עצמו לאחרונה, בין השאר בגלל התייעלות של החברות וגם בגלל שערי מטבע מול הדולר. זה נכון גם עבור מתכת הכסף".

עוד ציין בלאנינג, כי "היום עדיין יש השקעה קטנה מאוד יחסית בסחורות מצד משקיעים פרטיים ומוסדיים. יש כמות עצומה של איגרות חוב בתשואה שלילית, ולמרות זאת הסחורות עדיין לא מושכות הרבה תשומת לב. הבנקים המרכזיים של יפן ואירופה ממשיכים להגדיל את המאזנים שלהם, ואולי גם בסין וזה עשוי להשפיע בקרוב.

"אפשר לראות שבהסתכלות היסטורית היו לנפט שתי קפיצות גדולות מאוד בשנות השבעים, ואז גם הזהב קפץ בחדות. מעט מאוד אנשים ציפו לזה. בתקופות של עלייה חדה באינפלציה יש מעט מאוד נכסים שמספקים הגנה כמו הסחורות. כיום עליית הדולר בולמת את עליית הסחורות. הייתה תקופה ארוכה מאוד של חמש-שש שנים של ירידה במחירי הסחורות, ולכן הן מאוד זולות כעת".לגבי מחיר הגז הטבעי בארה"ב, העריך בלאנינג, כי הוא צפוי לעלות מכיוון ש"הביקוש עולה באופן יציב, בעיקר כי מייצרים יותר חשמל עם גז ומצד שני ההיצע לא גדל במקביל".

מאקרו
 מאקרו