רוצים ללמוד לתכנת? קורס מזורז כנראה לא יספיק

המחסור במתכנתים בעמק הסיליקון הוביל לפריחה חסרת תקדים במספר בתי הספר שמציעים הכשרה מקצועית ■ למרות הכוונות הטובות, חלק מהסטודנטים מתקשים להשתלב בתעשיית ההיי-טק

קסבייה ניאל / צילום: רויטרס
קסבייה ניאל / צילום: רויטרס

היה זה ריאיון עבודה קטסטרופלי לפני שנתיים שהמריץ את חוסה קונטררס לדרוש חזרה את כספו מבית הספר שבו למד שפות תכנות. המראיין, סמנכ"ל הטכנולוגיה של חברת סטארט-אפ, התבונן מהצד בעוד קונטררס מתמודד ללא הצלחה עם בעיות בסיסיות בג'אווה סקריפט, שפת תכנות שאותה אמור היה ללמוד בשיעוריו בבית הספר. "מכיוון שאינך מסוגל לענות על שאלה זו", אמר המראיין לקונטררס, "אתה צריך לדרוש החזר כספי". כמה חודשים לאחר מכן, כשהוא מחוסר עבודה וכורע תחת חוב של 14,400 דולר בגין שכר לימוד, עשה קונטררס כפי שיעץ לו המראיין.

קונטררס נמנה עם תלמידים רבים שטוענים כי רומו בידי קודינג האוז (Coding House), בית ספר בעמק הסיליקון שטוען כי בוגריו מרוויחים 91 אלף דולר. ב-7 בנובמבר הטילה הלשכה לחינוך פרטי למסיימי בתי ספר תיכוניים, BPPE, גוף רגולטורי שמפקח גם על בתי ספר לתכנות בקליפורניה, קנס של 50 אלף דולר על ניקולס ג'יימס, מייסד קודינג האוז, והורה על סגירת בית הספר. הרגולטורים הורו לבית הספר להעניק החזר כספי לכל התלמידים שלמדו בו מאז פתיחתו ב-2014. קודינג האוז עתר לבית המשפט. בינתיים הושעו כל הקורסים בבית הספר, לדברי התלמידים.

BPPE ציין כי קודינג האוז ביצע הפרות רבות של חוקי קליפורניה, כולל החוק האוסר על תצהירי שקר. באתר האינטרנט שלו טען בית הספר כי 95% מבוגריו מוצאים מקום עבודה תוך חודשיים לאחר סיום לימודיהם, אך לדברי BPPE דיווחו 57 בלבד מ-70 בוגרי בית הספר כי מצאו תעסוקה ומסרו נתונים על שכרם. בית הספר, שפעל במתכונת של מחנה אימונים לטירונים, מציג רשימה של 21 חברות תחת הכותרת "היכן עובדים בוגרינו כיום", אך BPPE אמר כי בדיקת נתוני קודינג האוז העלתה כי שני בוגרים בלבד נשכרו בידי אחת מ-21 החברות הללו.

בספטמבר נדרשו התלמידים לחתום על הסכם שאוסר עליהם להתבטא באופן שלילי, בפומבי או באופן פרטי, לגבי קודינג האוז, לדברי BPPE. אם תיוחס התבטאות שלילית כלשהי לאחד הסטודנטים, איים בית הספר לתבוע את התלמיד.

על פי טענות BPPE, התנהל קודינג האוס באופן כאוטי. בית הספר, ששימש גם כפנימייה שבה התגוררו התלמידים, שינה את מיקומו כמה פעמים והורה לתלמידים להימנע מיציאות אל מחוץ לשטחו, וכן להותיר את תריסי החלונות מוגפים כדי שלא למשוך תשומת לב. הפעלת בית ספר בשכונות מגורים היוותה הפרה של תקנות ייעוד המבנה, לדברי BPPE.

ג'יימס אמר כי תוכנית הלימודים השתפרה עם כל קבוצת תלמידים, מכיוון שקודינג האוז למד יותר על האופן שבו יש לפעול בתחום החדש של מחנות אימונים לטירונים בשפות תכנות. "מה שלמדנו בשנתיים הללו היה כי התנסות אינטנסיבית, תובענית ומואצת אינה מתאימה לכל אחד. עשינו כמיטב יכולתנו לסנן את המועמדים ולבחור בבעלי הסיכויים הטובים ביותר להצליח", כתב ג'יימס באימייל. "איכשהו הצלחתם למצוא את האנשים שנתקלו בקשיים במהלך הלימודים. "התלמידים הטובים ביותר של קודינג האוז שגשגו", לדברי ג'יימס.

תופעה נפוצה

כשבתי הספר לשפות תכנות הפכו לתופעה נפוצה, לפני כמה שנים, הם קודמו בברכה כמענה לתפילותיה של תעשיית הטכנולוגיה. "אנחנו לא יכולים להשיג מספיק מהנדסים בגלל שהתחום צומח במהירות כל כך רבה", אמר טוני פדל, לשעבר מנהל Nest, חברת התרמוסטט החכם של גוגל, בסרטון וודיאו שהפיץ לאחרונה בית ספר שלא למטרת רווח לשפות תכנות, 42. חברות התלוננו שאין מספיק מתכנתים שביכולתן לשכור, ובמקביל התלוננו מחפשי עבודה כי אינם מסוגלים למצוא תעסוקה. אז רק תנו לאנשים האלה קורס זריז בהנדסת תוכנה - והופ! נפתרה הבעיה. זה היה ההיגיון מאחורי בתי הספר לשפות תכנות.

מחנות אימונים לטירונים שמציעים הכשרה מזורזת בשפות תכנות לחסרי ידע - קורסים של 12 או 14 שבועות ללימוד הנדסת תוכנה - הצלו לצוץ כפטריות לאחר הגשם. רבים מהם פועלים למטרת רווח, למרות שיש כמה יוצאים מהכלל. קסבייה ניל, המיליארדר הצרפתי פתח לאחרונה אקדמיה חדשה שלא למטרת רווח בשם Fremont.

אך התקווה שבתי ספר אלה יכשירו דור חדש של מהנדסי תוכנה מיומנים - התרסקה במרבית המקרים. קריסתו של קודינג האוז היא מקרה קיצוני, אך מראיונות עם יותר מתריסר בוגרי בתי ספר לתכנות עולה כי גם כאשר מצליחים בוגרים אלה בכלל למצוא מקום עבודה, הרי שבמקרים רבים השכלתם בהנדסת תוכנה אינה ברמה הראויה. רבים מהם מודים שאין להם את הכישורים שבהם מעוניינים המעסיקים. לעתים קרובות דורשת הכשרתם במקום העבודה שעות רבות של ליווי אישי מצדם של עובדים מנוסים יותר, לדברי המעסיקים. זה נכון גם לגבי בוגרים שמחזיקים בתארים במדעי המחשב, אך לבוגרים אלה יש בדרך כלל תפיסה טובה יותר של מושגים רחבים ואלגוריתמים, לדברי חברות השמת כוח אדם.

מארק דינאן, מומחה להשמת כוח אדם שעובד עם חברות טכנולוגיה באזור המפרץ, כגון Salesforce, מספר כי חברות רבות אמרו לו שהן פוסלות אוטומטית את בוגרי בתי הספר לשפות תכנות. "מחנות האימונים לטירוני טכנולוגיה הם בדיחה מחורבנת", אמר דינאן, "הלקוחות שלי מחפשים בעלי תואר סולידי במדע המחשב מאוניברסיטאות בעלות מוניטין, או בעלי ניסיון עבודה רלוונטי". חברות סטארט-אפ עשויות להיות גמישות יותר מחברות מבוססות, לדברי דינאן.

"הניסיון שלנו העלה כי מרבית בוגרי התוכניות האלה אינם מוכנים לתפקידי הנדסת תוכנה בגוגל ללא הכשרה נוספת או ללא תפקידי תכנות קודמים בתעשייה", נאמר בהודעה של מאגי ג'ונסון, מנהלת השכלה וקשרי אוניברסיטה בגוגל. רובין בלום, אחת מדוברות סיסקו אמרה: "בדרך כלל אינו שוכרים בוגרי בתי ספר לשפות תכנות". ריימונד דפלזס, אחד מדוברי Autodesk, אמר: "בתי ספר לתוכנה אינם מוקד לשכירת עובדים עבור Autodesk".

כיום קיימים בארה"ב ובקנדה 91 מחנות אימונים במתכונת מלאה לטירוני תוכנה, על פי נתוני Course Report, קבוצת מחקר שעוקבת אחר התעשייה. קרוב ל-18 אלף בני אדם יסיימו את לימודיהם בבתי ספר אלה בשנה הנוכחית. זוהי עלייה במספר בתי ספר אלה, שלפני שנתיים היה מספרם 43 ומספר בוגריהם 6,000. ממוצע דמי הלימוד הוא יותר מ-11 אלף דולר לתוכניות שאינן מזכות את בוגריהן בתואר, ונמשכות בדרך כלל כשלושה חודשים, אך שכר זה עשוי להיות גבוה יותר, ברמה של 21 אלף דולר. במקום לגבות דמי לימוד, לוקחים לעצמם כמה בתי ספר נתח מכל משכורת עתידית.

לאחרונה גבר הפיקוח על כל סוגי בתי הספר הפועלים למטרת רווח. Dev Bootcamp, אקדמיה שלא למטרת רווח שהחלה לפעול בסן פרנסיסקו, היתה אחד מבתי הספר הראשונים לשפות תכנות, ופתחה את שעריה ב-2012. ב-2013 הודיע בית הספר, שנמצא כעת בבעלות קפלן, כי 90% מבוגריו מצאו מקומות עבודה תוך שלושה חודשים לאחר סיום לימודיהם, וכי שכרם הממוצע עומד על כ-83 אלף דולר. לאחר מכן הסיר בית הספר נתונים אלה מאתר האינטרנט שלו בטענה כי הם עלולים להטעות כשהם מחוץ להקשר.

קריירה חדשה

קלרק הינצ'קליף עסק במכירת פוליסות ביטוח ובחיפוש אחר קריירה חדשה כשבן דודו סיפר לו על Dev Bootcamp. הינצ'קליף, בן 31, הגיש בקשת קבלה לבית הספר ב-2013, התקבל, והחליט להירשם ללימודים באמצע 2014, לאחר שחסך חלק מדמי הלימוד, שעמדו אז על 12 אלף דולר. תוכנית הלימודים מצאה חן בעיניו, ולדבריו היא סיפקה מבוא טוב לתכנות. כשסיים את לימודיו, לאחר שלושה חודשים, הוא ציפה להשיג עבודה היכן באזור מפרץ סן פרנסיסקו.

במקום זאת הוא מצא את עצמו עם חובות בסך 20 אלף דולר, לאחר שצירף את הוצאות המחיה שלו לדמי הלימוד. הוא שב לבית הוריו בקולורדו, התמכר לאכילה מופרזת, מכר את המכונית שלו ושלח קורות חיים למספר רב של מקומות עבודה פוטנציאליים. "התחלתי להיות עצוב ומדוכא", סיפר הינצ'קליף.

במבט לאחור, הוא חושב שתוכנית הלימודים לקתה בחסר. הוא נזכר בכמה מקרים שבהם אמר למדריך כי לא הבין מושג מסוים, ותמיד קיבל את אותה התשובה: "בעצם אני חושב שאתה כן מבין". טרלין ריי, סמנכ"ל התפעול של Dev Bootcamp, אמר שהתוכנית אינה קלה, ושלתלמידים היתה אופציה ללמוד מחדש תקופות של שלושה שבועות מהקורס ללא תוספת עלות. הינצ'קליף החליט לא לנצל אופציה זו.

לאחר סיום התוכנית, כשהינצ'קליף נכשל במאמציו למצוא במהירות עבודה במשרה מלאה, הוא נתקף בושה. "יש המון לחץ כשאתה יוצא ממחנות האימונים האלה לטירונים", אומרת גרייס וונג, מהנדסת תוכנה בחברת טכנולוגיה שמפתחת חלופות לסיסמאות. וונג למדה ב-Hackbright ב-2013. "אנשים מצפים להשיג מקום עבודה מוצלח במיידי".

לאחר 16 חודשים ומשלוח יותר מ-1,100 קורות חיים, מצא הינצ'קליף מה שהוא מחשיב לעבודת תכנות אמיתית בחברת סטארט-אפ שעוסקת במידע בריאותי בסן פרנסיסקו. כדי לקבל את המשרה, היה עליו לעבוד בחברה במשך כמה חודשים כמתמחה ולשכנע את המנהל שלו.

"16 חודשים זה המון זמן כדי שסטודנט יחוש שזכה במה שהוא חיפש", אמר ריי. הוא הוסיף כי בית הספר מספק סיוע במציאת מקום עבודה ללא קשר למיקומו הגיאוגרפי של הסטודנט.

הסקר האחרון שערכה Course Report בקרב בוגרי מחנות האימונים לטירוני תוכנה - סקר שכלל 1,143 סטודנטים שהשלימו את לימודיהם לפני ה-12 באוגוסט 2016 - העלה כי יותר מרבע לא הועסקו במשרה מלאה בתחום שפות תכנות. רק כמחצית מהמשיבים מצאו מקום עבודה תוך 60 ימים. שליש מהסטודנטים עדיין לא מצא מקום עבודה לאחר 90 ימים.

"חלק מהם יוצאים מהקורס עם מיומנויות מאוד בסיסיות", אמר קווסט הנקרט, מהנדס ראשי בחברת התוכנה העסקית LaunchPad, ובוגר Hack Reactor, אחד מבתי הספר לשפות תכנות. "למרות שאני עצמי בוגר מחנה אימונים לטירוני תוכנה, אני מתייחס בזהירות רבה מאוד לאנשים שזה עתה יצאו ממחנה כזה".

הנקרט ואחרים אומרים כי איכותם של בתי הספר האלה שונה באופן משמעותי. קונטררס, לשעבר תלמיד בקודינג האוז, אמר כי אחת הסיבות שבגללן בחר בבית ספר זה היתה הצהרתו של בית הספר כי תוכנית הלימודים שלו כוללת את שפת התוכנה PHP. באמצע הקורס, כשקונטררס שאל מתי יתחילו ללמוד PHP, נאמר לו, לדבריו, כי בית הספר ביטל את תוכניותיו ללמד שפה זו. גם תלמידים אחרים בקודינג האוז אומרים כי לא למדו שפות מחשב שאותן ציפו ללמוד על בסיס הנאמר באתר האינטרנט של בית הספר.

פטריק שופנסי, לשעבר תלמיד בקודינג האוז, שנשכר כמדריך לאחר שסיים את הקורס שלו בפברואר 2015, אמר כי מטרת התוכנית היתה להישאר רלוונטי, וכי במקביל לשינויים בשוק שכירת אנשי התוכנה, שינה בית הספר את נושאי הלימוד שלו כדי להתאים את עצמו לשוק. מורים בעלי ניסיון מועט יותר יכולים לעתים קרובות להבין טוב יותר את הטירונים, וכך להעביר טוב יותר את חומר הלימוד, לדברי שופנסי. "אחרי 20 שנה אתה שוכח מה זה להיות בשלב ההתחלה וללמוד שפת תכנות", אמר שופנסי.

בשוק דורשים להגביר את הפיקוח הממשלתי. "הרגולציה די מינימלית כמעט בכל המדינות בארה"ב", אמר בוב שירמן, עמית בכיר ב-Century Federation, החוקר את מוסדות ההשכלה הפועלים למטרת רווח. שירמן רוצה אכיפה טובה יותר של החוקים הקיימים, לצד הגברת הפיקוח על השיווק.

שירמן מסתייג במיוחד מההצלחה שאותה מייחסים לעצמם רבים מבתי הספר, ומציין כי רבים מהם משתמשים בסטנדרטים נמוכים לגבי מה שנחשב כמקום עבודה. אחת הדרכים השכיחות לשפר תוצאות, לדברי בוגרי בתי הספר, היא להכליל משרות בדיקת תכנות ברשימת מקומות העבודה בתחום התוכנה. עבודה אוטומטית זו מצריכה מעט - אם בכלל - כתיבת תוכנה.

למעט מאוד בתי ספר יש רואי חשבון עצמאיים שמאמתים את שיעורי מציאת התעסוקה של בוגריהן. קליפורניה, שבה פועלים 28 בתי ספר לשפות תכנות, היא אחת המדינות הדורשות מבתי ספר הפועלים למטרת רווח להשיג אישור ממשלתי, אך מעט מאוד בתי ספר השלימו תהליך אישור זה.

במקרים שבוגרי בתי הספר לשפות תכנות אכן מוצאים לעצמם מקום עבודה, מתקשים רבים מהם להצליח, וזאת לא רק בגלל שמיומנויותיהם זקוקות לליטוש, אלא בגלל שלפעמים מסרבים בעלי תואר אוניברסיטאי במדעי המחשב לקבל אותם. "כשאנשים הולכים למחנה אימונים לטירונים, הם אף פעם לא ישתייכו לחוג הפנימי היוקרתי במקום העבודה", אמר דינאן, מומחה השמת כוח האדם. "כדי להצליח יש צורך בהרבה יותר מהשכלה בתחום התוכנה".

יש המון סיפורי הצלחה. רנדל קאנה סיימה את Dev Bootcamp בינואר 2015, לאחר שקודם לכן עבדה בשיווק ובמיתוג. לאחר סיום הלימודים, היא מצאה במהירות עבודה כמהנדסת תוכנה ב-Ticketfly, שנמצאת כעת בבעלות Pandora, והיא מספרת כי משכורתה גדלה ב-75 אלף דולר. "זה שינה לגמרי את החיים שלי", מציינת קאנה.

כמה מבתי הספר לשפות תכנות מנסים מודלים שונים. בית הספר 42, הפועל שלא למטרת רווח בעיר פרמונט, וממומן בידי המיליארדר הצרפתי קסבייה ניל, אינו גובה דמי לימוד בגין תוכנית הלימודים בת שלוש השנים שלו. בית הספר הולברטון בסן פרנסיסקו, שמציע תוכנית לימודים בת שנתיים, אינו דורש תשלום מקדמה, אלא גובה 17% ממשכורת בוגריו במשך שלוש שנים לאחר שהבוגר מוצא מקום עבודה. אחד התלמידים בהוברטון, פיליפ יו, אמר שהוא מקווה למצוא מקום עבודה בתחום התוכנה ולעסוק בניתוח נתונים. הוא רוצה להמשיך בלימודים לאחר השלמת הקורסים שלו ב-Dev Bootcamp ב-2015.

כולם רוצים להכשיר מתכנתים
 כולם רוצים להכשיר מתכנתים