טראמפ: "ישראל, הישארי חזקה, 20 בינואר כבר מגיע"

נשיא ארה"ב הנבחר תקף את הממשל היוצא ברקע המהלכים נגד ההתנחלויות באו"ם ודבריו של אובמה על כך שהיה גובר עליו אילו היה מתמודד שוב ■ "אי-אפשר להתייחס לישראל בכזה תיעוב וחוסר כבוד"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארצות-הברית הנבחר, דונלד טראמפ, תקף היום (ד') בחריפות את הממשל היוצא של ברק אובמה בשל הנאום הצפוי של שר החוץ ג'ון קרי והמהלכים נגד ההתנחלויות באו"ם. "ישראל, הישארי חזקה, 20 בינואר מגיע במהירות", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אי-אפשר להמשיך להתייחס אל ישראל בכזה תיעוב וחוסר כבוד". קרי יישא בשעה 18:00 (שעון ישראל) נאום ובו יפרט את החזון של הממשל היוצא לתוכנית השלום.

טראמפ המשיך במתקפתו: "בעבר ארצות-הברית הייתה ידידה אמיתית שלהם, אך כבר לא. זה התחיל עם הסכם הגרעין הנורא, ועכשיו זה (האו"ם)". הנשיא הנבחר גם הלם באובמה, אחרי שזה טען כי היה גובר עליו אילו היה יכול להתמודד על כהונה שלישית. השניים הציגו חזות של שיתוף פעולה לאחר פגישתם בבית הלבן בחודש שעבר, אולם הריאיון של הנשיא היוצא הוביל לעימות המילולי האחרון.

"אני עושה הכל כדי להתעלם מההערות המתלהמות והמחסומים של הנשיא", כתב טראמפ. "חשבתי שחילופי השלטון יהיו חלקים, אבל מתברר שלא!". בממשל החדש רואים במהלכים של אובמה ושל קרי ניסיון להצר את צעדיהם, וגם ב רוסיה האשימו את אובמה בניסיון לערער את יציבות העולם לפני שהוא מעביר את השרביט לטראמפ.

גם בכירי הרפובליקנים בקונגרס תקפו את הממשל היוצא על מהלכיו ואיימו לפעול נגד האו"ם, שממומן ברובו על ידי ארצות-הברית. הסנאטור לינדזי גרהאם, מהבקרים המרכזיים של ההחלטה שהתקבלה ביום שישי במועצת הביטחון, ציטט היום את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו : "חברים לא לוקחים חברים למועצת הביטחון של האו"ם".

בוושינגטון פוסט דווח היום כי לצד גרהאם, הסנאטורים הרפובליקניים טד קרוז וטום קוטון פועלים לממש את איומיהם נגד האו"ם. הם עשויים לפעול עוד בטרם ייכנס טראמפ לתפקיד והם צופים גם לתמיכתו של מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר היהודי, שהיה בין הבודדים במפלגתו שיצאו נגד הממשל בימים האחרונים.