הפועלים ייתן מענק של כ-10 מ' ש' לעובדי ישראכרט

בנק לאומי עבר בעקבות מכירת מניות ויזה אירופה להליך בוררות עם קבוצת עזריאלי, שותפתו בלאומי קארד

בנק הפועלים. תשואת יתר על מדד הבנקים ועל ת"א 25 / צילום: תמר מצפי
בנק הפועלים. תשואת יתר על מדד הבנקים ועל ת"א 25 / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים ישלם לעובדי ישראכרט מענק המוערך בכ-10 מיליון שקל בעקבות מכירת מניות ויזה אירופה. ל"גלובס" נודע כי באחרונה הגיע ועד העובדים של חברת כרטיסי האשראי להסכמות עם הנהלת בנק הפועלים בדבר המענק, שיעמוד על 0.75 משכורות לעובד בממוצע. בנק הפועלים מנוהל ע"י אריק פינטו, ומי שהוביל את המגעים הוא רונן שטיין ראש החטיבה הקמעונאית של הבנק ויו"ר ישראכרט.

נזכיר כי לפני כחצי שנה השלים קונצרן ויזה העולמי את רכישת מניות ויזה אירופה מידי חבריה תמורת סכום של יותר מ-20 מיליארד דולר, במסגרת תהליך התייעלות עולמי שהוביל הקונצרן לאיחוד כלל פעילויותיו תחת גג אחד. הבנקים בישראל שחברים בוויזה אירופה קיבלו ממכירת המניות יותר ממיליארד שקל.

אלא שעסקה זו הובילה לחילוקי דעות בנוגע לחלוקת השלל בחלק מהחברות. המצב הפשוט ביותר היה בכאל, החברה בעצמה בוויזה אירופה, ולכן נהנתה מחלק מהתמורה (262 מיליון שקל). בנוסף, גם בעלי השליטה שלה דיסקונט והבינלאומי קיבלו חלק מהתמורה. בעקבות העסקה כאל גם נתנה לעובדיה מענק בסכום של 1.5 משכורות בממוצע.

במקרה של ישראכרט, הגוף שקיבל את התמורה מהמכירה הוא בעל השליטה בנק הפועלים, המחזיק במניות. הבנק רשם רווח לפני מס של 109 מיליון שקל בדוח הרבעון השני. באופן רשמי, התמורה לא הגיעה לישראכרט ולכן לכאורה לא אמורים עובדי החברה ליהנות מהעסקה, ועם זאת, באחרונה הגיעו הצדדים להסכמות ובנק הפועלים, כאמור, יזרים לעובדי החברה הבת מענק בעקבות המכירה. המענק שמקבלים עובדי ישראכרט אמנם נמוך יותר מהמענק שקיבלו עובדי כאל, אולם יש לזכור כי גם התמורה שקיבלה כאל ממכירת המניות גבוהה משמעותית מהתמורה שקיבל בנק הפועלים.

גישור בבנק לאומי

בבנק לאומי, המצב מורכב יותר. מי שנהנה ממכירת המניות הוא הבנק עצמו, שרשם רווח של 242 מיליון שקל בעקבותיה, ולא לאומי קארד. בלאומי החזית היא כפולה - גם עובדי לאומי קארד דורשים חלק מהתמורה, וגם קבוצת עזריאלי המחזיקה ב-20% ממניות לאומי קארד דורשת את חלקה, המוערך בכ-70 מיליון שקל.

בבנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, לא נענים בשלב זה לחלוקת השלל. כתוצאה מכך, לפני כחודשיים עבר ההליך מול קבוצת עזריאלי לבוררות, ואם הצדדים לא יגיעו להסכמות, סביר שהנושא יעבור לבית המשפט.

ההערכות הן כי בבנק לאומי יעדיפו לסיים את הסוגיה בפשרה, שכן מחלוקת ומתיחות בין בעלי מניות עלולה להעיב על הליך מכירת לאומי קארד. לאומי צריך למכור את החברה בתוך שלוש שנים בעקבות חוק שטרום, אולם ההערכות הן שהבנק ירצה לקדם את התהליך ואולי אף לחתום על עסקה עוד השנה. כמו כן, סביר להניח שאם בסופו של דבר לאומי יעביר חלק מהתמורה לקבוצת עזריאלי, הוא גם יעביר סכום מסוים לעובדי לאומי קארד, במיוחד לאור התקדים בבנק הפועלים וישראכרט.