"הנתונים בארה"ב עשויים לתמוך בבנקים - אבל יש פצצה מתקתקת"

כלכלני חברת הדירוג: השלב הראשון בהתאוששות המערכת הבנקאית יתבטא בשיפור הרווחיות מפעילות ליבה ■ מזהירים מפני הקלה בהלוואות לגופים מסוכנים הרבה יותר

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

חודשיים מאז הבחירות בארה"ב, ולא נדרשו יותר מכמה ציוצי טוויטר של הנשיא דונלד טראמפ כדי לשלוח את מניות הבנקים האמריקאיים לראלי. כדי להבין מה קרה למערכת הבנקאית שסבלה בתקופת הנשיא אובמה מרגולציה הולכת וגוברת ומשורה ארוכה של קנסות על מעורבות בשערוריות שמוטטו את הכלכלה העולמית ב-2008; חשוב יותר, כדי להבין לאן המערכת כולה הולכת  - צריך לקרוא את הניתוח של S&P שפורסם לאחרונה.

שלושה נתונים מרכזיים העיבו על המערכת הבנקאית האמריקאית בימי אובמה,  שלושתם נראים כמי שהולכים לשנות כיוון בעידן טראמפ. הנתון הראשון הוא ההאטה הכלכלית, שגורמת לירידה ביכולת ההחזר של הלווים ומקשה על לקוחות אחרים לקבל הלוואות לפיתוח עסקים.

הנתון השני: ריבית הפיקדונות הנמוכה ואף שלילית שוחקת את ההון של הבנקים שמופקד בבנקים המרכזיים, מה שמחייב אותם כל הזמן להזרים כסף לבנק המרכזי כדי לשמור על יחסי ביטחונות מספקים.

הנתון השלישי: הרגולציה והקנסות שהוטלו על המערכת בתקופת אובמה, שמונעים מהמערכת להשתמש במכשירים פיננסיים מורכבים לפינוי הון ולהגדלת המרווחים.

הניתוח הכלכלי של S&P כלל ניתוח תחזיות הרווח של המערכת - הן של האנליסטים, הן של כלכלני הבית והן של המערכת הבנקאית עצמה, והמסקנה שלהם היא כי השלב הראשון בהתאוששות המערכת הוא בשיפור הרווחיות מפעילות ליבה.

"מאז הבחירות, עקום הריבית הפך להיות תלול יותר (מה שמשפר את מרווח הריבית, נ' כ'). בנוסף, המדיניות המסתמנת של הממשל החדש תומכת בצמיחה, הגדלת הגירעון הפדרלי, ירידה בשיעורי המס לחברות והקטנת נטל הרגולציה", כותבים הכלכלנים. "כל אלו עשויים לדרבן את תוצאות הבנקים, דבר חיובי עבור המשקיעים במניות הבנקים". כאן יש לשים לב שהתאוששות בפעילות הליבה של המערכת הבנקאית עלולה להביא איתה הקלות רגולטוריות במתן הלוואות לגופים בעלי סיכון גבוה הרבה יותר, מה שעלול להפוך לפצצה מתקתקת בדוחות הבנקים.

תחזיות הרווח של המערכת הבנקאית נתמכות על ידי הניתוח המאקרו כלכלי של S&P. תחזית הצמיחה לכלכלת ארה"ב עומדת על 2.4% לשנת 2017 לעומת צפי של 1.6% ב-2016. רמת האבטלה הנמוכה בארה"ב, בשיעור של 4.6%, צפויה לתמוך בגידול ברמות השכר אשר יוביל לגידול בצריכה הפרטית. כלכלני S&P צופים שתי העלאות ריבית של 25 נקודות בסיס בשנה הקרובה, אם כי צמיחה מהירה מהצפוי או מדיניות פיסקלית מרחיבה עשויות להאיץ את קצב עליית הריבית. אינפלציית הליבה (בנטרול מחירי מזון ואנרגיה) צפויה להתייצב סביב 2.2%, בדומה לשנה הנוכחית.

 

צפי לעלייה של 4.5% בהכנסות 2017

השיפור בכלכלה עשוי לגרור גידול חד-ספרתי ברמה בינונית בתיקי האשראי. עקום הריבית התלול יותר אמור לשפר את מרווח הריבית של סקטור הבנקאות בארה"ב ל-3.11% השנה לעומת 3.05% ב-2016. קיים מתאם חיובי בין תלילות עקום הריבית (המבטא את ההפרש בין רמת הריבית בחוב ממשלתי ל-10 שנים לבין 3 חודשים) לבין מרווח הריבית. השילוב של גידול בהיקף ההלוואות ביחד עם שיפור במרווח הריבית יוביל לעלייה נאה ברמת ההכנסות של הבנקים בארה"ב, וכלכלני S&P צופים עלייה של 4.5% בהכנסותיהם ב-2017.

הנחת העבודה היא שלמרות העלייה הצפויה בהכנסות המערכת הבנקאית, שורת ההוצאות תמשיך להיות מרוסנת ומותאמת לסביבה העסקית של תקופת אובמה, כך שרוב השיפור בהכנסות יקבל ביטוי ברווח הנקי. "רוב השיפור הנובע מהתייעלות כבר מאחורינו. מנגד קיים לחץ מתמשך על הוצאות רגולציה, וזאת על אף שההוצאות המשפטיות בגין קנסות לא אמורות להיות פקטור משמעותי בשנה הבאה (אם כי קשה לדעת בשלב זה על חקירות חדשות שעשויות להיפתח נגד הבנקים)", כותבים האנליסטים של S&P. "בסך הכל הצפי הוא לגידול של 1% בלבד בהוצאות התפעוליות של הבנקים בארה"ב".

כבר ניכרת עלייה בחובות הבעייתיים

אסור לטעות, למרות שנראה כי המערכת הבנקאית האמריקאית הולכת לתקופה טובה, החשש הוא מ'פצצות זמן' שיוכנסו פעם נוספת למאזני הבנקים, כשהסקטורים הבעייתיים והפגיעים ביותר הם: הלוואות לרכב, הלוואות ממונפות והלוואות בתחום האנרגיה. תחום הלוואות הרכב הפך מאז 2011 למרכיב הצמיחה המהירה ביותר בסקטור הקמעונאי, כאשר בעקבות הצמיחה המהירה חלה הרעה בתנאי החיתום עם גידול בהלוואות ללווים מסוג סאב-פריים, התארכות במשך החיים של ההלוואות לרכב וגידול בהיקף העסקאות, אשר משקפות יותר מ-100% משווי הרכב. בנוסף, הרבה חברות בדירוג אשראי ספקולטיבי ניצלו את סביבת הריבית להגדיל את רמת החוב, ועשויות להיתקל בבעיות שירות החוב, במיוחד כשתחול עלייה במרווחים באותו היקף כמו העלייה הצפויה ברמת הריבית. כבר היום ניכרת מגמה של עלייה בחובות הבעייתיים ובחובות תחת השגחה מיוחדת.

סקטור נוסף אשר עלול להעיב מבחינת ההפרשות לחובות מסופקים הוא סקטור האנרגיה. "אמנם מחירי הנפט התאוששו בצורה חדה, אבל רמת המחירים של הנפט ממשיכה להתאפיין בתנודתיות גבוהה", מציינים ב-S&P, "ובתסריטים מסוימים ייתכן שהבנקים האזוריים בארה"ב יצטרכו להגדיל הפרשות בגין הלוואות לסקטור זה".

הבנקים בארה"ב כבר מחזיקים ברובם עודפי הון מעל דרישות הלימות ההון הרגולטוריות. לכן, שיעור חלוקת הדיבידנד עשוי להמשיך להישאר גבוה ואפילו לגדול, במיוחד לאור יחס יותר סובלני מצד הרגולטורים ביחס לתשלומי דיבידנדים. ההערכה של כלכלני S&P היא כי מאחר שמחירי מניות הבנקים טיפסו מאז הבחירות לנשיאות, ייתכן שחלק מהבנקים יעדיפו להגדיל את תשלום הדיבידנדים על חשבון רכישה עצמית של מניותיהם.

עלייה ברמת החוב הבעייתי
 עלייה ברמת החוב הבעייתי