הערכות באוצר: יורחב הסחר בין ישראל לנורבגיה

ישראל ונורבגיה התחייבו "לקדם פעילויות משותפות שמטרתן חיזוק שיתוף-הפעולה בין גופים מישראל ומנורבגיה בתחומי המחקר, הפיתוח והחדשנות"

הדרך האטלנטית- נורבגיה/ קרדיט: שאטרסטוק
הדרך האטלנטית- נורבגיה/ קרדיט: שאטרסטוק

ציפיות להרחבת הסחר בין ישראל ונורבגיה בעקבות חתימת הצהרה משותפת היום (ה') על שיתוף-פעולה בתחום המו"פ. ההצהרה נחתמה היום במהלך פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ הנורבגי, בורגה ברנדה. במסגרת ההצהרה התחייבו שתי המדינות "לקדם פעילויות משותפות שמטרתן חיזוק שיתוף-הפעולה בין גופים מישראל ומנורבגיה בתחומי המחקר, הפיתוח והחדשנות".

נשיא לשכת המסחר ישראל-נורבגיה, איש העסקים אורני איזקסון, אמר ל"גלובס" כי הוא מקווה שההצהרה תקל על חברות הייטק משתי המדינות להשיג תקצוב ממשלתי לשיתופי-פעולה ביניהן. איזקסון, המשמש כקונסול כבוד של נורבגיה בישראל היה מעורב במגעים לקראת חתימת ההצהרה מאז 2006 לבקשת ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט. איזקסון סיפר כי החתימה התעכבה במשך השנים בין היתר מסיבות פוליטיות. לדבריו הממשלה הנוכחית בנורבגיה מתאפיינת בגישה פרו-ישראלית שבאה לידי ביטוי בין היתר בקידום המהלך.   

בשנת 2015 עמד היצוא הישראלי לנורבגיה על 65 מיליון דולר, לעומת 75 מיליון ב-2014 עיקר היצוא לנורבגיה היה מוצרי תעשיית טכנולוגיה עלית (30 מיליון דולר) ומוצרים חקלאיים. היבוא מנורבגיה עמד ב-2015 על 146 מיליון דולר לעומת 180 מיליון דולר ב-2014, כשענף היבוא העיקרי (122 מיליון דולר) היה מוצרים מבעלי חיים - והכוונה כמובן לדגי סלמון טריים וקפואים.