"הבנו שעדיף לנו לטוס פעמיים לסופיה מאשר פעם אחת לברלין"

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מציג: הסיבות לגידול במספר הנוסעים ב-31% בשנה האחרונה ■ בישראייר הגדילו את היצע חבילות הנופש, צמצמו את מרחקי הטיסות ובנו חבילות בהתאם לרף מחיר של 500 דולר

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

היום (ד') הגישה רשות שדות התעופה את סיכום שנת 2016, המצביע על עלייה בכל המדדים: תנועת הנוסעים בשנת 2016 עמדה על 17.3 מיליון נוסעים - מספר המשקף עלייה של כ-11% לעומת 2015. תנועת המטוסים הסתכמה ב-127.5 אלף מטוסים - גידול של 7.4% משנה קודמת. היקף הפעילות של חברות הלואו קוסט בישראל גדל בשיעור של 200% בטווח של ארבע שנים, מה שהשפיע ישירות על מחירי הטיסות ליעדים הבולטים בתחום הלואו קוסט.

חברות התעופה הישראליות היו חייבות להיערך לתחרות, ומתברר שהן עמדו במשימה. מהדוח עולה כי תנועת הנוסעים עם אל-על גדלה ב-11%, עם ארקיע ב-30% ועם ישראייר ב-31%. את הגידול הזה מנמק מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, בשיחה עם "גלובס" כפועל יוצא של ההתאמה הנדרשת של החברה לדרישות השוק.

הפעולות העיקריות שנעשו לשם כך הן גידול משמעותי בהיצע של חבילות נופש על פני טיסות, המעלה את ההכנסות ב-200 דולר לכל מושב במטוס; צמצום מרחקי הטיסות ליעדים קרובים; ובעיקר התאמת מחירי החבילות למחיר שלא יעלה על 500 דולר. "אימצנו אופרציה הדוקה עם אותם מטוסים, כלומר ביצוע יותר טיסות. הבנו שעדיף לנו לטוס פעמיים לסופיה מאשר פעם אחת לברלין, ואת 2016 סיימנו עם 3,450 טיסות לעומת 1,580 ב-2014".

- בעצם התאמתם את הפעילות לקהל הישראלי.

"אנחנו בונים חבילות שיאפשרו לנוסע לבזבז יותר כסף בחופשות קצרות, תוך הבנה שהנוסעים הגבירו את תדירות הנסיעות. הישראלים טסים משמעותית יותר - כמות הטיסות שלנו גדלה ב-30% - והגידול ימשיך להערכתי גם ב-2017. עם הסכמי השמים הפתוחים ידענו שתהיה עלייה בתנועה וידענו שהמחירים ירדו".

לא מזיעים כשהדלק מטפס

שערי המטבע ומחירי הדלק הנמוכים פעלו בשורת המחיר לצרכן. "המחירים יורדים, ההכנסה הפנויה גדלה וגם הכלכלה השחורה העולמית. הנוסעים הישראלים מרגישים שהם משלמים פחות על נופש בחו"ל, גם ברמת הפיצה. קיבלנו החלטה לטוס ליעדים קרובים משום שאחרת רכיב הטיסה אוכל את התקציב של החבילה, וכך אנחנו מפחיתים את התלות שלנו בתנודות מחירי הדלק. אם ב-2013 היעדים מובילים היו ברלין, רומא, רודוס, ברצלונה וכרתים, ב-2017 היעדים החזקים שלנו הם בוקרשט, רודוס, טביליסי, טיבאט ובלגרד", אומר סירקיס.

- עד כמה מחירי הדלק משפיעים על מחירי הטיסות?

"כשטסים ליעדים קרובים צריכת הדלק מתונה, לכן בשקלול גידול כמות הנוסעים יחד עם גלוני הדלק שמוציאים ירדנו משמעותית מ-12.97 בשנת 2014 ל-8.39 גלון ב-2017 (במדד של החברה הבוחן את מחיר הדלק ביחס לכל נוסע). בכך צמצמנו את הסיכון להשפעה של מחירי הדלק. עכשיו שהדלק מטפס אנחנו פחות מזיעים".

סירקיס מגדיר את ישראייר כחברת לואו קוסט, כנראה בהתאם לשוק המשתנה. "אנחנו חברת תיירות עם מטוסים. מודל ההפעלה של הטיסה הוא לואו קוסט, אנחנו מוכרים אוכל בטיסות ומסובבים מטוס מהר. גם במטוסים חכורים זהו דפוס הפעולה".

הצי של ישראייר כולל חמישה מטוסים ועיקר הפעילות היא באמצעות מטוסים חכורים. "הכפלנו את כמות הטיסות במטוסים חכורים ובכמות העובדים ירדנו ב-20%, כך שהיחס בין מספר העובדים לנוסע ירד מ-1.05 ל-0.52".

- ריאנאייר מתעתדת להעמיק את הפעילות בישראל. זה מצריך היערכות?

"כניסת ריאנאייר תייצר דרמה, אבל אנחנו פחות נלחצים מאחרים. עיקר הפעילות שלנו היא בחבילות וזה מאפשר לברוח מהתנגשות חזיתית באיזי ג'ט ובריאנאייר".

- עם זאת, נוסעים רבים מרכיבים לעצמם את החבילה.

"הכוח הוא לרכוש מוצר טוב במחיר אטרקטיבי. כל אחד יכול למצוא את המלון הכי זול, אבל אנחנו יודעים לארוז חבילה משתלמת באמצעות כוח קנייה מול בתי המלון. את כל המשתנים האקסוגניים אנחנו מגלגלים ללקוח - אם זה שער הדולר או מחיר הדלק. רמת הרווחיות נמוכה ויציבה, ובסופו של דבר הרווח הנקי שלנו עומד על 10 דולרים לנוסע - כמו המחיר לשעת בייביסיטר. זה מודל הלואו קוסט וכולם עובדים ככה".

מגמה נוספת שמציין סירקיס משקפת שינוי בהרגלי הצריכה עם הזמנות מוקדמות בטווח זמן. "כבר כעת אנחנו רואים גידול של 50% בהיקף ההזמנות לפסח בהשוואה לשנה קודמת. בהזמנות לחודש יולי כעת לעומת שנה שעברה אנחנו רואים בגידול של 300% - זה משהו שמאפיין את כל השוק ומאפשר לכולנו שיפור בתזרים, כך שאני מצפה שאת הרבעון הראשון נסיים בשיפור של 40% בהיקף ההכנסות".

את 2016 סיימה ישראייר ברווח שנתי לראשונה בתולדותיה, מה שללא ספק יעזור לה לקדם את המיזוג הצפוי עם חברת אל-על. "הנושא נמצא בבדיקה", אומר סירקיס, שבין השורות מקווה לבשורות במהלך השנה.