בדרך למאדים: הסטארט-אפ הישראלי StemRad יעצור בירח

סוכנות החלל הישראלית ומשרד המדע חתמו על הסכם עם המרכז הגרמני לחקר החלל לשיגור החליפה החדישה להגנה מפני קרינה קוסמית של החברה הישראלית במסגרת טיסת הניסוי הבאה של החללית "אוריון"

החליפה של  StemRed / צילום: אורן מילשטיין
החליפה של StemRed / צילום: אורן מילשטיין

חליפה חדשנית להגנה מפני קרינה קוסמית שפיתח הסטארט-אפ הישראלי StemRad - בדרך לחלל: סוכנות החלל הישראלית ומשרד המדע חתמו היום (ג') על הסכם עם המרכז הגרמני לחקר החלל לשיגור החליפה החדישה של החברה הישראלית במסגרת טיסת הניסוי הבאה של החללית "אוריון".

החליפה פותחה בחברת הסטארט-אפ שייסד היזם הישראלי ד"ר אורן מילשטיין, ומיועדת לשמש לטיסה המאוישת הראשונה שמתכננת סוכנות החלל האמריקאית נאס"א למאדים באמצעות "אוריון".

מרכז המחקר הגרמני, שאיתו חתמה היום סוכנות החלל הישראלית על ההסכם, אמון על המחקרים שנוגעים להשפעת הקרינה בחלל העמוק על גוף האדם. במסגרת מחקר זה תשוגר ב-2018 החללית "אוריון" לירח, ועל סיפונה יונחו גופות דמי, שחלקן יולבשו בחליפת ההגנה של StemRad וחלקן יישארו חשופות. עם שובה של החללית לכדור הארץ, כעבור כחודש, גופות הדמי ובהן אלפי גלאי קרינה ייבדקו ותיבחן רמת הקרינה שחדרה ונספגה בהן, אם בכלל, מבעד לחליפת המגן הישראלית. זאת, כדי לעשות בה התאמות נוספות במקרה הצורך, לקראת המסע המאויש הראשון שמתכננת נאס"א למאדים, המתוכנן לשנת 2021.

חברת הסטארט-אפ הישראלית משתפת פעולה בפיתוח החליפה החדשנית עם ענקית הנשק לוקהיד מרטין, שמעורבת אף היא בתכנית הענק של נאס"א לשגר טיסה מאוישת למאדים. "קרינה מייננת בעוצמה גבוהה משמידה מח עצם, שהוא מפעל יצור הדם של הגוף ובשל כך נגרמים לגוף האדם זיהומים, סרטן ואנמיה קשה", אומר ד"ר מילשטיין שמוביל את המיזם הישראלי וחתום על דוקטורט באימונולוגיה במכון ויצמן למדע שברחובות. "מחקרים שנעשו מלמדים כי די בהגנה של 5% ממח העצם כדי להביא להתאוששות התאים בגוף ולחידושם".

האיום המרכזי שאליו ייחשפו אסטרונאוטים שיטוסו למאדים הוא קרינה שמקורה בהתפרצויות שמש. מדובר בהתפרצויות שעשויות להימשך ימים ארוכים, ובחללית "אוריון" שטח מצומצם המאפשר לאנשי הצוות להתגונן מפני קרינה מסוכנת. תפקידה של החליפה הוא לאפשר לאנשי הצוות לתפקד כרגיל, גם במקרה של התפרצויות שמש ממושכות שבהן נפלטת קרינה רבה.

החליפה מגינה בעיקר על מח עצם, הריאות, החזה, הקיבה, המעי הגס ואצל נשים - גם על השחלות. מדובר באיברים הרגישים במיוחד להיווצרות סרטן במקרה של חשיפה לקרינה. החליפה עצמה עשויה מחומרים עתירי מימן ולובשים אותה כמו אפוד.

במשרד המדע אמרו היום כי מחשבה הושקעה גם בשימושים שיעשו בפסולת הפלסטיק שתיוותר בחללית במסגרת מסעה הארוך למאדים: מדובר בשקיות ניילון שעוטפות מוצרי מזון שיוכנו לאסטרונאוטים, ואלה ימוחזרו בחללית, יעברו התכה ודיסקיות פלסטיק דחוס שייווצרו בתום התהליך יודבקו על החליפה כדי להדק את ההגנה שלה מפני קרינה. במשרד אמרו כי הפלסטיק מכיל מימן בעל תכונות אידיאליות לעצירת חלקיקים יונים.

StemRad הוקמה בידי דניאל לויט וד"ר מילשטיין בשנת 2011, חודשים אחדים לאחר רעידת האדמה והאסון שפקד בעקבותיה את הכורים הגרעיניים בפוקושימה שביפן. בעקבות האסון, הם החלו לפתח חליפה המיועדת לכוחות חילות והצלה שמגיעים ראשונים לאזורי אסון ומסתכנים בחשיפה לקרינה גבוהה ומסוכנת.