עובדי היי-טק: הגברים מתמקדים בשכר, הנשים מחפשות אתגר

סקר של חברת ההשמה Matchup: מה מחפשים הרווקים וה"בייבי בומרס"? ■ "מחפשים באופן מתמיד הזדמנויות חדשות ותמורה גבוהה יותר ליכולותיהם וניסיונם"

קריירה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אילו פרמטרים משפיעים על שביעות-הרצון של העובדים בהיי-טק, ומהם הגורמים שיוצרים "מקום עבודה אידיאלי"? סקר נרחב של חברת ההשמה Matchup - אשר נערך בקרב 412 שכירים בתחום ההיי-טק - בחן את השאלות הללו. הסקר נערך באמצעות האינטרנט במהלך חודש ינואר 2017.

משתתפי הסקר התבקשו לדרג שמונה פרמטרים שונים לגבי מקום העבודה. הגורמים הללו הם שכר, תגמולים ותנאים נלווים; איזון בין העבודה לבין חיים פרטיים; קירבה פיזית למקום העבודה; סיפוק ואתגר; קידום והתפתחות מקצועית; יציבות תעסוקתית; יחסי עבודה וסביבת עבודה נעימה.

כל פרמטר דורג על סקאלה מ-1 (החשוב ביותר) ועד ל-8 (הכי פחות חשוב).

מהסקר עולה בין השאר כי נשים (32% מכלל המשיבים) מציבות במקום הראשון את הסיפוק והאתגר. בהמשך הרשימה ניתן למצוא את השכר והתנאים הנלווים (מקום 2) וקירבה פיזית לבית (3). הפרמטר שהכי פחות חשוב לנשים על פי הסקר הוא יציבות תעסוקתית.

אצל הגברים (68% מהמשיבים) התמונה מעט שונה. האלמנט החשוב ביותר עבור הגברים הוא שכר ותנאים נלווים, כאשר בהמשך הרשימה ניתן למצוא סיפוק ואתגר (מקום 2) ואיזון בין העבודה לבין המשפחה (3). בתחתית הרשימה הגברית ניצבת סביבת עבודה נעימה.

ה"בייבי בומרס" לא מחפשים קידום

עורכי הסקר ערכו פילוחים נוספים, בין השאר לפי גיל. ה"בייבי בומרס", מי שנולדו בין השנים 1950 עד 1966 הציבו במקום הראשון את הסיפוק והאתגר ובהמשך דיברו על שכר ותנאים (מקום 2) וקירבה פיזית למקום המגורים (3). בתחתית הרשימה ניתן למצוא את הקידום וההתפתחות המקצועית.

בני הדור הבא - דור ה-X, אשר נולדו בין השנים 1967 עד 1980 העניקו דירוג זהה לשני פרמטרים שונים. במקום הראשון המשותף ניתן למצוא את השכר והתנאים וגם סיפוק ואתגר. בהמשך הרשימה מופיעים המרחק מהבית (מקום 2) והאיזון בין העבודה לבין החיים הפרטיים. במקום האחרון נמצאת סביבה עבודה נעימה.

ומה באשר לצעירים? בני דור ה-Y אשר נולדו החל משנת 1981 ואילך שמים דגש על השכר והתנאים הנלווים אשר ממוקמים במקום הראשון. בהמשך ניתן למצוא את האיזון בין העבודה לבין החיים הפרטיים (מקום 2) ואת המרחק בין המשרד לבין הבית (3). בתחתית הרשימה מופיע הפרמטר "יחסי עבודה".

הסקר בדק גם את ההעדפות של העובדים בהיי-טק לפי המצב המשפחתי שלהם. הרווקים העדיפו את השכר (1), הסיפוק והאתגר (2) ואת הקירבה למקום העבודה (3). גם בקרב המשיבים הנשואים - ללא ילדים - השכר הופיע במקום הראשון ואחריו סביבת עבודה נעימה (2) ויחסי עבודה (3). בקרב נשואים עם ילדים השכר המשיך להוביל ואחריו הופיעו סיפוק ואתגר (2) ואיזון בין עבודה לבין חיים פרטיים (3). בסקר השתתפו גם עובדים גרושים עם ילדים וגם אצלם השכר הופיע במקום הראשון. בהמשך הרשימה הופיעו סיפוק ואתגר (2) ולאחר מכן איזון בין העבודה לבין החיים הפרטיים (3).

מורן סטרשנוב, מנכ"לית חברת ההשמה Matchup, התייחסה לנתונים ואמרה כי "הסקר תומך במחקרים רבים המראים כי קיים הבדל מהותי בהתייחסות הדורות השונים למקום העבודה ולקריירה. דור ה-Y הינו מהיר ודינמי יותר, ופעמים רבות מתייחס לעבודה כאמצעי ולא כמטרה, ושם דגש רב על האיזון שבין העבודה לזמן פנאי".

סטרשנוב הוסיפה כי "כחברת השמה המתמחה בהי-יטק, אנו חשים בהבדלים בין מגזר ההיי-טק למגזרים האחרים בעבודה היומיומית שלנו. עובדי ההיי-טק מחפשים באופן מתמיד הזדמנויות חדשות ותמורה גבוהה יותר ליכולותיהם וניסיונם".

סטרשנוב סיכמה את המצב ואמרה כי "עובדי ההיי-טק רגילים להיות מחוזרים על ידי חברות המציעות להם במקרים רבים משכורות מאוד גבוהות ותנאים מפתים ולכן פרמטר השכר ממוקם אצלם במקום גבוה ובפער משמעותי מיתר הקריטריונים".

מה העובדים בהיי טק רוצים?
 מה העובדים בהיי טק רוצים?