יצרנית הרכב הסינית SAIC תקים מרכז פיתוח בישראל

המרכז החדש שצפוי להעסיק עשרות עובדים יתמקד בהנעה חשמלית, רשתות נתונים, שיתוף רכב והנעה אוטונומית חכמה

פס ייצור של SAIC / צילום: רויטרס
פס ייצור של SAIC / צילום: רויטרס

יצרנית הרכב הסינית שנחאי אוטומוטיב (SAIC) תקים בישראל מרכז מחקר ופיתוח לטכנולוגיות רכב מתקדמות. הודעה על כך מסרה החברה בסין. החברה מסרה כי המרכז יתמקד בפיתוח ובהשקעות הון סיכון בתחומי "הנעה חשמלית, רשתות נתונים, שיתוף רכב והנעה אוטונומית חכמה". המהלך הוא חלק מתוכנית גלובלית, שבמסגרתה מרחיבה החברה את פעילות המו"פ שלה בעולם ואף פתחה מרכז דומה בעמק הסיליקון שבקליפורניה.

ל"גלובס" נודע כי צוות חלוץ של החברה כבר נמצא בישראל וכי שלוחת החברה בארץ צפויה להתרחב לכ-50 עובדים. על פי הערכות פעילות החברה בארץ עשויה להיות ממוקמת במתחם ההנהלה החדש של קבוצת לובינסקי בשורק. לובינסקי היא היבואנית הרשמית של SAIC בשנים האחרונות ועד כה מכרה בישראל כמה אלפי יחידות של המותג.

חברת SAIC, שנמצאת ברשימת ה"פורצ'ן 100", היא אחת מארבע יצרניות הרכב הגדולות בסין, שנמצאות בשליטת הממשלה, והיא מייצרת ומוכרת קרוב ל-5 מיליון כלי רכב בשנה.

בענף הרכב מעריכים כי זהו רק "ראש החץ" בפעילות המו"פ והשקעות ההון סיכון של יצרני רכב סיניים בתחום ה"אוטו-טק" בישראל. בתחילת החודש נחנך בישראל מרכז יזמות וחדשנות בתחום, שבו חברה וולבו, שנמצאת בבעלות Geely הסינית. בעבר נחשף ב"גלובס" כי גם חברת קורוס, בבעלות משותפת של קנון הציבורית ויצרנית הרכב הסינית צ'רי, מתכננת להקים בישראל מרכז מו"פ לרכב חשמלי וחכם.

יצוין כי במסגרת תוכנית החומש הנוכחית לוחצת כיום ממשלת סין על כל יצרניות הרכב להשיג פריצות דרך טכנולוגיות בתחום ההנעה החלופית הירוקה ובתחום "הרכב החכם", כתנאי לקבלת תמריצים ממשלתיים משמעותיים. בענף הרכב מעריכים כי כניסת הסיניים לזירת התחרותית והצפופה של השקעות ההון סיכון הגלובליות, בתחום הרכב החכם, תעניק דחיפה משמעותית לשווי של השחקניות הנוכחיות והעתידיות בתחום.

בהודעת SAIC נמסר כי "ישראל היא מדינה עם רקע היסטורי ותרבותי עמוק ואווירת חדשנות ויזמות. הפרופורציה של מדענים ומהנדסים למיליון איש היא מהגבוהות בעולם והתרומה של חברות ההיי-טק לתוצר הלאומי היא בצמרת העולמית. במקביל, קיימת מדיניות ממשלתית לעידוד פעילות טכנולוגית ותמיכה של מוסדות, קרנות השקעה ועוד בכל תחומי המדע. כיום רבות מחברות הטכנולוגיה הגלובליות המובילות, לצד יצרני רכב גדולים, מפתחים בישראל טכנולוגיות פורצות דרך".

יצוין כי SAIC נמצאת כיום בעיצומו של "מרוץ חימוש" מול חמש קבוצות רכב גדולות בסין ובהן דונפנג, FAW, CHANGAN וגואנגזו-אוטומוביל, כאשר המטרה היא להשיג "טכנולוגיות ליבה" מערביות, שיאפשרו לסינים ליצור ראש חץ בשווקי הייצוא העולמיים - משימה שעדיין לא צלחה.

במסגרת התהליך השקיעו עד כה יצרניות רכב סיניות מיליארדי דולרים ברכישת חברות רכב מערביות ונתחים מהן. גם חברות הטכנולוגיה הסיניות הענקיות, ובהן ZTE, מנסות כיום להיכנס לתחום פיתוח רכיבים מתקדמים לרכב חכם ואף בוחנות אפשרויות השקעה ורכישה.