המלכודת של טראמפ: המגמה החיובית בשוקי ההון ממשיכה

העליות בשווקים התרחשו למרות בחירת דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב - ולא בגללה ■ ניתן לראות זאת ברפורמת המס שהוא מתכנן, בעיקר בנדבכים שזכו לפחות תשומת לב ועלולים לפגוע בחלק מהחברות

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

שוקי ההון ממשיכים במגמה החיובית שהתעצמה לאחר בחירת דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, כאשר רבים מייחסים את העליות בשווקים לתוכניותיו הרבות להאצת הכלכלה. נזכיר כי אותם מומחים שטענו כי הבורסה תיפול אם יזכה טראמפ, הפכו את תחזיותיהם במהירות והמליצו על רכישת מניות כמעט מכל הבא ליד. ברור לכל כי לנשיא הנבחר תוכניות רבות, אשר רק את חלקן יצליח לממש, כאשר המרכזית שבהן היא רפורמת המס המתבררת בימים אלה.

הרפורמה, על-פי השוורים, מתרכזת בהורדת שיעור המס לחברות בארה"ב עד כדי 20% לפי הנשיא הנבחר ו-24% על-פי הצעת הרפובליקאים. הורדה מסיבית זו עשויה להאיץ את רווחי החברות כבר בהמשך השנה ולתת תמיכה תיאורטית למחירי המניות הגבוהים לכל הדעות. חישוב שעשו בתי השקעות זרים מובילים, קובע כי הורדת המס לרמה של 25%, תביא לגידול של 8% ברווחי חברות ה-S&P 500. נזכיר כי שיעור המיסוי הרשמי בארה"ב לחברות עומד על 39%, גבוה משמעותית ממרבית מדינות העולם המפותח והמיסוי הממוצע היום על חברות S&P 500 עומד כל 28%.

להערכתי, העליות האחרונות בשווקים התממשו למרות בחירת טראמפ לנשיאות ולא בגללה. חוסר הסדר והוודאות המנשב מהממשל בארה"ב, לא בא לידי ביטוי בשום צורה של פרמיית סיכון לטעויות פיסקאליות, מדיניות או אחרות. הסיבה המרכזית לעליות האחרונות, היתה קודם כל שיפור משמעותי במגמת הצמיחה בארה"ב, באירופה ובשווקים רבים אחרים. האצה בפעילות הכלכלית הייתה מתרחשת אם היה נבחר טראמפ או מועמד אחר, כאשר ההאצה באה לידי ביטוי בשיפור משמעותי ברווחיות החברות ברבעון הרביעי ובמוכנותן להאיץ השקעות.

נציין כדוגמה טובה גם את הזינוק בצמיחה במשק המקומי, המושפע ביותר מפעילות הסחר העולמית. גם חוסר הוודאות מאירופה, בעיקר סביב הבחירות בצרפת, מתגמד ואולי שלא בצדק לאור ניסיון המשקיעים עם הבריקזיט והבחירות בארה"ב ואיטליה.

פחות רכישות בישראל?

רפורמת המיסוי בארה"ב, שאמורה לעודד ייצור מקומי, מסתמכת על חמישה נדבכים מרכזיים. הראשון הוא כאמור הורדת מס חברות, שתשפר את החברות בסקטורים בהם המיסוי גבוה, כמו אנרגיה, תקשורת, תשתיות, תעשייה וצריכה, שם עומד המס על כ-32%-36% בממוצע.

נדבך שני ברפורמה, הקרויה BAT, צפוי לקבוע מס שנוי במחלוקת על ייבוא, אי קיזוז ההוצאה על חומרי גלם מיובאים וכן מס גבוה, שנשמע בלתי סביר, על חלק המכירות לייצוא. מס זה צפוי לפגוע בחברות רבות המייבאות חומרי גלם או מוכרות בחו"ל.

נדבך שלישי וחשוב הוא הטבות מס בגין השקעות הון, שרק הכוונות ליישמו שלחו מניות רבות מתחומי השקעות ההון (CAPEX) לעליות חדות. בסך הכל, החברות שצפויות להיפגע בצורה המשמעותית ביותר, הן בתחומי האופנה, המחשבים, חלק מחברות הרכב, הרשתות הקמעונאיות, המוצרים לבית ועוד. מבין החברות הגלובליות, יש לציין חלק מחברות הפארמה והבנקים, שעלולים להיפגע בחלק פעולתם הבינלאומית, למרות שסך ההשפעה על שני ענפים אלו חיובית.

נדבך נוסף ברפורמה צפוי להקטין את המיסוי על כספים של חברות בינלאומיות, שעשוי בחלקו לעשות את דרכו חזרה לארה"ב, בעיקר מאירופה. כיום, כ-1.7 טריליון דולר של חברות אמריקאיות מצוי בחו"ל ולתהליך חזרה זה של כספים, עשויה להיות השפעה על תיזות השקעה רבות, כמו גם על פעילות רכישות של חברות אמריקאיות מחוץ לארה"ב. אם יוחזרו כספים משמעותיים, עשוי להיחלש זרם הרכישות של חברות זרות, בהן גם ישראליות, על-ידי חברות אמריקאיות, כמו גם תיתכן ירידה בהשקעה במפעלים ובפיתוח מחוץ לארה"ב. מנגד, תהליך החזרת הכסף, עשוי להביא לגידול וייתכן משמעותי ברכישות עצמיות של מניות על-ידי חברות בורסאיות כמו גם דיבידנדים ורכישת חברות אמריקאיות על-ידי אמריקאיות אחרות, תהליך שכבר צובר תאוצה בחודשים האחרונים.

 

החוב שמעבר לפינה

אולם הנדבך ברפורמה, ממנו בוחרים המשקיעים כמעט ולהתעלם ולו עשויה להיות השפעה מקזזת משמעותית על ההורדה במס החברות, הוא נושא אי קיזוז הוצאות המימון בגין חוב. כידוע, חברות מנצלות את הריביות הנמוכות והרעב הבלתי יודע שובע לתשואות, כדי להנפיק חוב ולמנף את מאזניהן. במידה שתיושם הצעה זו, עשוי השיפור ברווחי חברות ה-S&P 500 לצנוח בחצי מתוספת רווח של כ-8% לתוספת ממוצעת של כ-4% בלבד.

ככל הנראה, החלטה זו לא תיושם רטרואקטיבית אלא מתאריך עתידי, עובדה שתביא לניסיון חברות להקדים גיוסים ולהציף את השוק באג"ח חדשות. ככלל, הוספת נדבך אי קיזוז הוצאות המימון, הופך את מטריצת ההמלצות למסובך מעט יותר, כאשר שני הסקטורים שצפויים ליהנות מכל סעיפי הרפורמה, הם הפיננסים והתקשורת, שרווחיהם בחישוב ראשוני בגין סך השינויים, צפויים לגדול בכ-18% ו-14% בהתאמה.

השפעות נוספות אפשריות על המאקרו-כלכלה, לוקחות בחשבון אפשרות האצה באינפלציה בכ-0.8% אם יתייקרו מוצרים מיובאים, כאשר במידה ויופחת הייבוא, עשוי התהליך להאיץ ייצור מקומי ובעשיריות בודדות את הצמיחה בשנים הקרובות. מנגד, לא נלקחה בחשבון אפשרות ריאלית של מס נגדי שיושת על-ידי מדינות שותפות סחר של ארה"ב, מלחמה שכנראה לא תביא בשורות כלכליות חיוביות לסחר העולמי.

נושא שער החליפין והשפעת הרפורמה במס עליו, עדיין לא ברורה, כאשר חלק מהכלכלנים צופים התחזקות לדולר כדי לקזז חלק מהשפעות הרפורמה ואחרים טוענים כי לרפורמה עצמה לא תהיה השפעה ישירה למרות אפשרות לשינוי ביקושים למטבעות השונים.

המומלצות

מבין החברות שצפויות ליהנות מהרפורמה, ניתן לציין את בנק Wells Fargo , שכל פעילותו בארה"ב ומשלם מס גבוה מהמוצע ברפורמה. המניה עלתה חדות מאז אוקטובר, אך היא עדיין בביצוע חסר לעומת בנקים אחרים. אנליסטים רבים בהמלצת החזק לבנק לאחר שהמניה הגיעה לאחר הזינוק למחיר היעד ולמרות זאת מהווה חשיפה טובה למגזר הבנקאות בארה"ב. הבנק נסחר במכפיל של 1.8 על ההון ומכפיל של כ-14.5 לרווחיו השנה וצפוי לחלק 2.8% דיבידנד. אם תתממש המניה בשבועות הקרובים, מומלץ להמתין לנקודת כניסה טובה לטווח ארוך.

בניגוד לחברות תקשורת רבות, שייהנו מהרפורמה ואשר מניותיה זינקו, ניתן לציין את ספקית התקשורת CenturyLink, שמניותיה ירדו לאחרונה. החברה מספקת שירותי תקשורת לחברות ופרטיים בארה"ב לבדה, כאשר לאחרונה מכרה אחת מחטיבותיה ב-2.3 מיליארד דולר, כדי לממן את הרכישה הצפויה של Level 3. מרבית האנליסטים בהמלצת החזק ומטה בהמתנה להשלמת עסקת הרכישה וכן לאור רבעון מעט חלש מהצפי. החברה מומלצת לבעלי נטיית סיכון גבוה וטווח השקעה בינוני וארוך. פיצוי חלקי ניתן בדמות דיבידנד גבוה של 8.7% ותמחור נוח המשתקף במכפיל EV/EBITDA של 5.2.

תחום נוסף שצפוי ליהנות מרגולציה מקלה ושיעורי מס מופחתים, הוא האנרגיה כאשר תחום חברות ההולכה המאוגדות תחת מבנה המס MLP, עשויות ליהנות אף הן. אחד האישורים הראשונים שנתן הנשיא טראמפ, היה להקמת צנרת הולכה של נפט מקנדה למפרץ מקסיקו וכל אישור דומה עתידי, צפוי להיטיב עם חברת הולכה אחרת. הדרך המומלצת להיחשף לתחום, היא דרך תעודות העוקבות אחרי המדד אלריין MLP, המשיאות תשואת דיבידנד חד-ספרתית של מעל 6%, תלוי בתעודה.

לסיכום, לרפורמת המס המוצעת, שפרטיה צפויים להתבהר בימים אלה, השפעה נרחבת על חברות וסקטורים רבים בארה"ב ומחוץ לה, כאשר המשקיעים שמיהרו להתייחס בחיוב לנדבך הורדת מס החברות בלבד, עשויים להתאכזב במיוחד לאור העובדה שלוחות הזמנים ליישומה לא צפויים להשפיע על רווחי החברות בתקופה הקרובה.

■ הכותב הוא מייסד ומנהל ההשקעות בפמילי אופיס Feller wealth advisory services

לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

שיעור המס בקרב חברות S$P 500
 שיעור המס בקרב חברות S$P 500