כבל: "מתבייש על השפה אבל לא היה דיל, הצדקנות מקוממת"

יממה לאחר שנחשף ההסכם הסודי בין איתן כבל לשלי יחימוביץ', התייצב כבל באולפן וטען: "לא היה דיל" ■ על ההקלטה שפורסמה: "מתבייש בשביל בנותיי שיצא להן להקשיב לזה"

שלי יחימוביץ' ואיתן כבל / צילום: איל יצהר ואוריה תדמור
שלי יחימוביץ' ואיתן כבל / צילום: איל יצהר ואוריה תדמור

ח"כ איתן כבל עומד במוקד הסערה לאחר שבחדשות 2 פורסמה ההקלטה בה הוא מתרברב בשיתוף הפעולה שלו ושל שלי יחימוביץ' - ואמש (שישי) נחשף ב"אולפן שישי" ההסכם הסודי בין השניים. למרות זאת, שב וטען הערב (שבת) כבל כי אין דיל: "מעולם לא שיקרתי", אמר בריאיון ל"פגוש את העיתונות", "אני אמרתי שאין דיל והתכוונתי במלוא הלב שלי".

"אני רוצה לבקש סליחה מהציבור על הדברים הלא נעימים שאמרתי, שלא היה ראוי להגיד גם במקומות סגורים", הוסיף כבל. " בדרך כלל אני לא מדבר ככה - זה היה בחדר סגור עם האנשים הקרובים אליי. אני משפיל את עיניי על דבריי, אבל רק על זה".

כבל השיב למתקפה עליו ועל ח"כ יחימוביץ' ואמר: "זה מקומם הטהרנות והצדקנות, הדבר היחיד שהעלינו על הכתב זה הסכם קואליציוני כי זה שתי סיעות. אנחנו אנשים פוליטים ואנחנו לא לבד, כשאני מביא סיעה אנשים רוצים להיות חלק מכל המהלך כולו. גם בימים אלה אני עדיין מהמחוקקים המובילים בכנסת ובוודאי באופוזיציה".

"אני בסערת רגשות מאוד גדולה אחרי שמשכנתי את בית הוריי ואחיי, ואני רואה שהם לוקחים את כל מה שבניתי בעשר אצבעות", הסביר כבל בנוגע לפגישה בה הוקלט. "הם שאלו אותי וביקשו ממני להתמודד, אני אמרתי שההסתדרות לא מעניינת אותי. הם אמרו לי ששלי תבגוד בי הייתי חייב, שיקרתי להם. מעולם לא שיקרתי, זה כאב לי כי אני לא מכרתי צוללות ולא עליתי ונחקרתי וסירבתי לענות, לא הייתי במאסר".

"בסך הכל מדברים על וויכוח האם יש דיל או אין דיל", הסביר כבל. "אני רוצה לומר אלוהים עדי, אני לא מאחל לאף אחד שיחווה את מה שחוויתי. אני יודע שכולם בטהרנות ובצדקנות, אני רוצה להזכיר מה נאמר על רבין ופרס וכדומה, טעינו שלא הוצאנו את ההסכם".

כבל הדגיש כי "הדבר היחיד שהטריד זה האם הייתה התניה - ולא הייתה כזו לעולם". על חלוקת הכספים אמר: "זו סיעה שהשקעתי בה כסף. עוד אין לנו שקל אחד, עשו מערכת שלא נוכל לקחת כסף כדי להיבחר. נתתי את לבי ודמי עבור כל מי שהייתי לצידו, אני הגנתי על הרצוג בכל כוחי".

"אני תומך בשלי לתפקיד יו"ר ההסתדרות, במפלגת העבודה כל כמה שנים יש התמודדות וצריך לחשוב במי תומכים", ציין כבל - שאמר כי טרם החליט על התמודדות, בניגוד למה שנרמז מההסכם. "שלי הראויה והטובה ביותר להנהיג את ההסתדרות. עם כל ההתקפה הלא פשוטה עליי אני חוזר ואומר שהבנתי שמי שמנהיג את ההסתדרות זו משפחת עיני, חזרתי בי מהתמיכה בניסנקורן".

כבל סיכם והבהיר כי "לא הכרזתי בשום שלב שאני מתמודד על ראשות המפלגה. לכל אחד יש אג'נדה - אין דיל, מעולם לא היה. אני שיקרתי לאנשים במהלך המפגש כי ידעתי שהם הולכים לקחת לי את הסיעה".

אמש (ו) הכחישה ח"כ שלי יחימוביץ' בריאיון ל"אולפן שישי" את דבר קיום הדיל בינה לבין ח"כ איתן כבל וטענה כי "לא היה ולא נברא" דיל שכזה - אלא שהסכם כתוב ביניהם מ-5 בפברואר 2017, מוכיח אחרת.

"הואיל ושלי מבקשת להיבחר לראשות ההסתדרות הכללית החדשה בבחירות אשר תתקיימנה בשנה זו, והואיל ואיתן ייסד את סיעת "ביתי חברתי בהסתדרות" המבקשת להתמודד בבחירות הקרובות", נכתב במסמך שכותרתו "הסכם".

"והואיל ושלי ואיתן חולקים ביניהם זה זמן עמדות דומות בכל הקשור לעתידה של ההסתדרות ולעתידה של מפלגת העבודה", נכתב בהמשך, "הגיעו השניים להבנות כי מעתה ישתפו פעולה מתוך חברות אמת, אמון הדדי, ושותפות לדרך הפוליטית, הערכית והציבורית הוסכם כי איתן ושלי יעשו כל אשר לאל ידם כדי לסייע זה לזה מעתה בקידום מטרותיהם ושאיפותיהם הציבוריות, הערכיות והפוליטיות בכל התחומים".

אתמול שבה והכחישה יחימוביץ' כי נרקמה עסקה בינה לבין חבר הכנסת איתן כבל סביב הבחירות להסתדרות, חרף ההקלטות בהן נטען אחרת שנחשפו בחדשות 22. "זה מביך, זה לא נעים", הודתה. "איתן ואני שוחחנו, והוא אמר לי שהוא דיבר בלהט רגשות. הוא היה מול שני אנשים שניסו לגזלו ממנו במרמה את הסיעה שייסד בזיעת אפיו והוא ניסה לשכנע אותם, ולכן דיבר ממשאלות לבו".

יחימוביץ' הצהירה כי "מעולם לא לקחתי דילים וקומבינות למיניהם, וגם מקרה זה לא היה ולא נברא - לא בכתב, לא בדיבור, לא ברמז ולא בקריצה". לדבריה, הסיבה שחברה לכבל הייתה שונה לחלוטין: "קיבלתי הצעות רבות ושלל דילים, אבל איתן היה היחיד שבא אליי עם תשוקה ורצון שתהיה בכלל התמודדות בהסתדרות".

"אני לא רואה את מה שאיתן אמר כשקרים, ואני לא מתכוונת להתנער ממנו", הבהירה. "הוא פרטנר טוב ופרלמנטר טוב, וכבר בפריימריז הצעתי לו שותפות. גם בארכיון לא תמצאו אותי אומרת עליו מילה רעה. אני סולחת לו על המילים שאמר, כי זה דברים שנאמרים בחדרי חדרים", המשיכה. "אנשים מרגישים משוחררים ולא מעלים את דעתם שישמיעו אותם".

מי שכן זכה לביקורת נוקבת מצד יחימוביץ' הוא מנהיג מפלגתה, יצחק הרצוג, שתקף אותה ואת כבל בחריפות. "במקומו הייתי נזהרת מלהשתמש במילים שהוא משתמש בהן, במיוחד לאור העובדה שהוא בילה כל כך הרבה שעות בחדרי חקירות", אמרה. "בפעם הראשונה הוא שתק ובפעם השנייה יצא בעור שיניו, ומנהלי הקמפיין שלו על סף כתב אישום".

יחימוביץ' הבהירה שלא תתמוך בהכרח בכבל לראשות המפלגה. "אני אתמוך באדם הטוב ביותר עם הסיכויים הגבוהים ביותר לנצח", הדגישה. "ודאי שאיתן ראוי, וראויים גם כל האחרים. מדובר באנשים טובים, עם מגרעות ויתרונות, והשיקול שלי יהיה נקי לחלוטין". עוד הוסיפה יחימוביץ' כי "האנשים שתומכים בי הם לא חיילים שמקבלים פקודות - יש להם השקפת עולם ואידיאולוגיה שיצביעו לפיה".

מטעמה של ח"כ שלי יחימוביץ' נמסר בתגובה: "ההסכם שפורסם, שאמנם אינו ההסכם הסופי אך בהחלט משקף את רוח הדברים, הוא העדות המוצקה ביותר לכך שמדובר בהסכמות נקיות, ערכיות ולגיטימיות. כל מי שראה הסכמים קואליציוניים מבין שמדובר בהסכם תמים".