"כמו פוקימון גו אבל באתר בנייה"

המוצר:

פלטפורמה של מציאות מדומה לאתרי בנייה. המנכ"ל מתן גידניאן: "מנהל העבודה בשטח מקבל מאיתנו אייפד עם מצלמת עומק שמבינה מרחקים, דומה לקינקט של אקסבוקס, ורואה את התוכניות בתלת ממד. זה כמו פוקימון גו אבל לאתרי בנייה. זה מאפשר לו לראות מה הוא אמור לבנות ואיך זה צריך להיראות, ולא מתוכניות דו ממדיות שבגללן יש הרבה טעויות. האלגוריתמים שלנו כל הזמן קוראים את הסביבה של המשתמש דרך וידאו ותמונות וכך אנחנו בונים מודל של המתרחש מסביבו ומבצעים השוואה לתוכניות המקוריות, כך שיודעים להגיד בזמן אמת אם העבודה שנעשית נכונה או לא, זה מאפשר להם למנוע טעויות ולתפוס אותן מוקדם כדי להבטיח איכות בנייה וחיסכון בעלויות וכאבי ראש.

"הטכנולוגיה עצמה תחת תהליך פטנט ופורצת דרך בתחום, למרות שהמוצר מבוסס טכנולוגיות עמוקות, כל אחד יכול להשתמש בו".

איך הכל התחיל?

שלושת המייסדים לא מגיעים מתחום הבנייה אלא מתחום המחשבים. "עד שהגענו לבעיה הספציפית בענף עברנו תהליך ארוך של מחקר והבנה", מספר גידניאן. "התחלנו את החברה בתוכנית Zell במרכז הבינתחומי. היתה לנו תשוקה לטכנולוגיות מורכבות ולענפים מיושנים שאפשר לייעל. ליד הבניין שלנו בדיוק בנו עוד בניין, וכל הזמן שמענו צעקות בשפות השונות. הרעיון הראשוני היה מעין ווטסאפ לפועלי בניין, עם תרגום של השפות, אבל כשהתחלנו לדבר עם אנשים אמרו לנו שזה רעיון ממש גרוע. הבנו שצריך לשנות כיוון, ותוך כדי מחקר של בעלי התפקידים השונים בענף, וגילינו שכולם מצלמים אלפי תמונות באתר, ומתייקים אותן בתיקיות כדי שיהיה להם תיעוד. למשל האדריכלית באה ביום של הנחת הצינורות ומצלמת כדי שיהיה לה תיעוד איפה הניחו את הצינור. אז חשבנו לעשות מערכת תיעוד לאתרי בנייה. כשהתחלנו לעבוד על זה גילינו שטעויות באתרי בנייה קורות על בסיס שעתי, ועשינו שינוי במהירות במטרה לחסוך להם כסף, זמן וכאבי ראש, כל זה מבלי לדבר על שיפור הבטיחות באתר.

"מאוד מורכב לזהות טעויות באתרי בנייה, זו טכנולוגיה שדרשה הרבה מחקר בתחומים חדשים יחסית".

דורון אבקסיס, מנכ"ל חברת דגש: "התעשייה מאוד מאותגרת טכנולוגית. אנחנו בונים כמו ברומא העתיקה לפני 2000 שנה. אותו בטון, אותן תוכניות דו ממד. ליקויי בנייה זו בעיה גדולה מאוד. בחו"ל מדובר על 7.5% מעלות הבנייה, ובארץ זה מוערך ב-10%-15%. בבניין של 20 קומות שעולה 100 מיליון שקל, אפשר לחסוך 10 מיליון שקל על ליקויי בנייה. עם המוצר שלהם אני יכול לתת למפקח שלי עין ביונית, כי מחשב לא מפספס כלום בניגוד לבנאדם".

שיתופי פעולה:

חברת אוטודסק הקצתה במשרדים שלה ברח' רוטשילד בת"א קומת מחקר לסטארט-אפים הפועלים בתחום הבנייה, ואסטרהלינק היתה הראשונה שנבחרה להיכנס. "זה נותן גישה ישירה לצוות הטכני שלהם, לאירועים שהם מארגנים. מהצד שלהם, הם רוצים להקים אקו סיסטם. אנחנו עובדים עם אחת המערכות שהם מפתחים, זו פלטפורמה יחסית חדשה ואנחנו דיזיין פרטנר בשבילם - אנחנו עוזרים להם לאפיין אותה, מוצאים תקלות".

אסטרהלינק עושה פיילוטים בארץ עם סולל בינוי, תדהר, שיכון ובינוי, אלקטרה וגם עם חברה גדולה בחו"ל. אבקסיס מספר שכבר עשה עם אסטרהלינק פיילוט קטן, ובקרוב אמור להתחיל פיילוט גדול יותר.

מי המתחרים שלכם?

גידניאן:"אין כיום זיהוי טעויות מסוג זה בשום מקום בעולם. יש מפקחי בנייה אנושיים, ויש סורקי לייזר, שהם יקרים, מורכבים לתפעול והתוצר שלהם הוא בזיהוי טעויות חלקי וידני אחרי הבנייה בלבד".