מגדל האוליגרכים שעומד מאחורי חיבתו של טראמפ לרוסיה

לפני 20 שנה, כשנשיא ארה"ב דהיום החל לבנות את "טראמפ וורלד טאואר" במנהטן, מצבו הפיננסי דרש כיסים עמוקים במיוחד שיקנו שם דירות ■ הם הגיעו בדמות מיליונרים רוסים שביקשו לחלץ את כספם ממולדתם בעקבות קריסת הרובל והתמוטטותם של כמה בנקים גדולים במוסקבה

בקומה ה-78: רוסי שהואשם פעם בקשרים עם הפשע המאורגן ובסחיטה של אוליגרך. בקומה ה-79: תכשיטן אוזבקי שנחקר על הלבנת הון, ובסופו של דבר חוסל עלי ידי אלמונים ברחוב במנהטן. בקומה ה-83: פוליטיקאי אוקראיני תומך מוסקבה, שמפלגתו שכרה יועץ של דונלד טראמפ.

כאשר החלה בניית "טראמפ וורלד טאואר" ביונייטד ניישנס פלאזה מספר 845 במנהטן לפני 20 שנה כמגדל המגורים הגבוה ביותר בארה"ב (90 קומות), הקומות היקרות ביותר משכו עשירים שהוציאו את כספם ממה שהייתה אז ברית-המועצות. טראמפ היה זקוק לבזבזנים הגדולים הללו. הוא ניהל אז מו"מ מחדש על אג"ח זבל בשוי 1.8 מיליארד דולר שהונפקו לטובת בתי הקזינו שלו באטלנטיק סיטי, והמגדל במנהטן הוקם על הר של חובות שהוא היה חייב לבנקים גרמניים. טראמפ עצמו כתב בספרו "אמנות הקאמבק": "זה ריסק את האגו שלי, את הגאווה שלי, ללכת עם כובע ביד לבנקאים".

החיבה של טראמפ לרוסיה היא תעלומה מתמשכת, והמכירות הרבות של דירות קונדו שהוא ביצע לאנשים בעלי קשרים לרפובליקות הסובייטיות לשעבר מסבירות אולי חלק ממנה. "היו לנו קונים גדולים מרוסיה ואוקראינה וקזחסטן", אומרת דברה סקוטס, סוכנת המכירות שמילאה את המגדל. הקומה העליונה ביותר לא נמכרה במשך שנים, אבל שליש מהדירות שנמכרו בקומות 76-83 בשנת 2004 היו לאנשים או לחברות בע"מ שהיו קשורים לרוסיה ולמדינות שכנות, לפי בדיקה של בלומברג, שהתבססה על עשרות ראיונות ומאות מסמכים פומביים שהוגשו בניו-יורק.

תקופת התפכחות

שנות ה-90 היו תקופה של התפכחות לטראמפ, וכדאי לציין שאלו שסייעו לו לעבור בשלום את העשור ההוא הם אנשים שנהנים מנאמנות עמוקה שלו. היועצת הנוכחית לנשיא, קליאן קונוויי, ומייקל כהן, עורך דינו האישי של טראמפ, קנו דירות במגדל שלו. כהן הביא את מחותניו האוקראינים שקנו דירות. רוב הדירות הללו נמכרו על הנייר, לפני שהבניין נבנה, והמחירים לא נחשפו. טראמפ וורלד טאואר הפך למודל של בנייה עתידית של טראמפ - בכספים שהושגו ממכירות במוסקבה.

ב-1998 קרס הרובל בעקבות אי פירעון אג"ח ריבוניות רוסיות בסך 40 מיליארד דולר, וכמה מהבנקים הגדולים במוסקבה החלו לקרוס. המיליונרים התאמצו להעביר את כספם מרוסיה לניו-יורק. נדל"ן מספק מקלט מבטחים למשקיעים זרים. יש לו דרישות דיווח מעטות, והוא הדרך המועדפת להשקיע כספים שמקורם מפוקפק. על רקע המשבר הרוסי, הקונים נתקלו במחסור בפרויקטים של בנייה. המגדל של טראמפ, שנחנך ב-2001, הפך לאבן שואבת לכסף רוסי.

סם קיסלין, מהגר מאוקראינה, סידר משכנתאות לקונים של דירות בשווי מיליוני דולרים בוורלד טאואר. לקיחת משכנתאות רשמיות לקניית נדל"ן יוקרתי בארה"ב על ידי יחידים היא דבר חריג מאוד. ההלוואות שלקח קיסלין היו היחידות שהוא קיבל בניו-יורק, לפי מסמכים פומביים.

כמעט 20 שנה לפני כן, קיסלין מכר לטראמפ כ-200 טלוויזיות באשראי. "נתתי לו 30 ימי אשראי, ובדיוק ביום ה-30 הוא שילם לי", אומר קיסלין, היום בן 82. "הוא אף פעם לא עשה לי בעיות". לדבריו הטלוויזיות היו מיועדות למלון קומודור, שטראמפ קנה ב-1976 יחד עם רשת הייאט.

טראמפ קנה את הטלוויזיות מחנות אלקטרוניקה שקיסלין פתח בניו-יורק עם תמיר ספיר, מהגר מגאורגיה. החנות הייתה ידועה בקרב מבקרים מבריה"מ שנהגו לקנות בה מכשירי וידאו VHS כדי לקחת אותם הביתה. ספיר התעשר מאוחר יותר ממסחר בנפט רוסי, והשקיע את רווחיו בנדל"ן בניו-יורק. הוא הפך בסופו של דבר לאחד משותפיו של טראמפ בהקמת מגדל טראמפ סוהו במנהטן. גם מגדל זה מככב בחקירות קשריו הפיננסיים של טראמפ עם רוסיה ועם הון רוסי ממקור מפוקפק. ספיר נפטר ב-2014.

קיסלין הפך למגייס תרומות למסע הבחירות של רודולף ג'וליאני לראשות העיר, וגייס מיליוני דולרים עבור מי שיהיה ברבות הימים בעל ברית פוליטי של טראמפ. הוא נחקר בשנות ה-90 על ידי ה-FBI בחשדות לקשרים עם המאפיה הרוסית והלבנת הון מרוסיה, אך מעולם לא הוגש נגדו כתב אישום.

בטראמפ וורלד טאואר, קיסלין סיפק משכנתא לואסילי סליגין, בכיר לעתיד ב"מפלגת המחוזות" האוקראינית שקשורה לנשיא ולדימיר פוטין, לקניית דירה בקומה ה-83 במגדל. סליגין כיהן במפלגה האוקראינית הפרו-רוסית כאשר פול מנפורט שימש כיועץ למפלגה זו. מנפורט היה מי שכיהן כמנהל קמפיין הבחירות של טראמפ, לפני שחשיפת קשריו עם רוסיה הובילו לביקורת עזה ולהתפטרותו.

המאמץ התרחב

המאמץ למכור לרוסים דירות בטראמפ וורלד טאואר התרחב ב-2002, כאשר יחידת הנדל"ן הבינלאומי של סותבי'ס החלה לשתף פעולה עם סוכנות נכסים רוסית, קירסנוסבה. בקבלת פנים במלון בלטסשוג קמפינסקי המפואר במוסקבה הוצג מגדל וורלד טאואר לצד דירות קונדו של טראמפ בווסט סייד במנהטן, ובניין נוסף שלו בקולומבוס סרקל במנהטן.

אדוארד נקטלוב, סוחר יהלומים יליד אוזבקיסטן, קנה דירה בקומה ה-79 ממש מתחת לדירה של קונוויי ב-1.6 מיליון דולר ביולי 2003. הוא נחקר אז על ידי סוכנים פדרליים בחשד למערבות בתוכנית הלבנת הון שכללה התכת זהב כדי שייראה כמו פריטים יומיומיים, שהועברו לקרטלי סמים בקולומביה. נקטלוב מכר את הדירה חודש אחרי שקנה אותה ברווח של חצי מיליון דולר. כעבור פחות משנה, ואחרי שהשמועה אמרה שהוא משתף פעולה עם הרשויות בארה"ב, הוא נורה למוות בשדרה השישית במנהטן.

במקביל לבניית המגדל מנהטן, הקבלן גיל דזר ואביו מיכאל בנו פרויקט קונדו בחסות טראמפ בסאני איילס ביץ' בפלורידה. "הרוסים אוהבים את המותג טראמפ", אומר דזר. לדבריו, רוסים ורוסים-אמריקאים קנו כ-200 מבין 2,000 הדירות בבנייני טראמפ שהוא בנה. הם הציפו את מיזמי טראמפ בשנים 2001-2007, ועזרו לנשיא לעתיד להתגבר על קריסת שוק הנדל"ן.

"טראמפ אורגניזיישן (חברת החזקות של טראמפ) היא מותג עולמי, וכמו כל חברת נדל"ן אחרת, היו לה לקוחות מרקע שונה שקנו נכסים בפרויקטים שלה", מסרה בתגובה אמנדה מילר, סגנית נשיאה לשיווק בחברה, בדוא"ל. "ההתעניינות הנמשכת של העיתונות ביצירת נרטיב שפשוט אינו קיים היא גם מטעה וגם בדויה".

סוכנת המכירות סקוטס סייעה גם בהשכרת הדירות שנקנו על ידי אלו שהשקיעו במגדל וורלד של טראמפ. המשימה הראשונה שלה הייתה איתור דיירים לדירתו של כהן, שעבר להתגורר בפארק אבניו 502, עוד בניין של טראמפ. שלושה חודשים אחרי שה"ניו-יורק פוסט" דיווח שכהן ומחותניו האוקראינים קנו דירות בוורלד טאואר, טראמפ שכר את שירותיו כעורך דין.

ב-2008 אמר בנו הבכור של טראמפ, דונלד ג'וניור: "אנחנו רואים הרבה כסף שמגיע מרוסיה". לא ברור למה בדיוק הוא התייחס, ואיש לא הבחין במשמעות של העסקאות ההן לגישתו הידידותית של טראמפ כלפי מוסקבה. חלק מהתשובה טמון אולי באותם מאות מיליוני דולרים שהצילו את מיזמי הדירות של טראמפ בתקופה של חולשה פיננסית גדולה.

רוסיה זינקה למקום השני ברשימת המדינות שבהן מתעניינים ברכישת נדל"ן בניו-יורק סיטי

החיפוש המתיש אחרי הדירה המושלמת בניו-יורק סיטי עלול להפוך לקשה עוד יותר לפי סקר חדש, בגלל תחרות קשה של קונים זרים - ומדינה מפתיעה אחת במיוחד.

נתונים שפרסמה TripleMint, סוכנות נכסים חדשה בניו-יורק, מצביעים על שינויים ברשימת המדינות שמהן באים הקונים הלהוטים ביותר של נכסים בשוק הדיור בעיר, שנשאר אחד היקרים בעולם.

בשנים 2015 ו-2016, הסוכנות עקבה אחרי מיקום המבקרים באתר שלה שחיפשו דיור בניו-יורק, ודירגה מדינות לפי אחוזים מסך החיפושים של מתעניינים לא-אמריקאים. בסקר התברר שהקופצת הגדולה ביותר הייתה רוסיה, שזינקה מן המקום ה-20 ב-2015 למקום השני בשנה שעברה, מיד אחרי בריטניה.

גם ההתעניינות הבריטית בנכסים בניו-יורק זינקה ב-2016. כמעט 30% מהגידול בהתעניינות מבריטניה בשנה שעברה נרשמו בארבעת הימים שאחרי משאל הברקזיט שנערך בבריטניה ב-23 ביוני, שבו נקבע ברוב קטן שבריטניה תפרוש מהאיחוד האירופי בעוד כמה שנים.

לפי TripleMint, הירידה הגדולה ביותר בסקר הייתה של מקסיקו, בתשעה מקומות בין שתי השנים.