המותגים הוותיקים של זנלכל משמרים את מעמדה בשוק המזון

בדומה ליצרניות מזון אחרות, לזנלכל חשיפה גבוהה לרשתות המזון הגדולות ■ עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי תלות זו פועלת לטובת מחזור המכירות של החברה, ששומרת על קשרי מסחר ארוכי טווח עם לקוחותיה העיקריים

מוצרי מזון של יכין. ממותגי זנלכל   / צילומים: אתר החברה
מוצרי מזון של יכין. ממותגי זנלכל / צילומים: אתר החברה

אחת מיצרניות המזון הנסחרות בבורסה המקומית היא חברת זנלכל , שנמצאת בבעלות הדור השני של משפחת המייסדים - המשפחות שינפלד, דנסקי וססובר. עם מותגים מובילים בשוק המזון המקומי, כמו יכין, החברה צולחת בצורה טובה את האתגרים הניצבים לפתחו של שוק המזון בישראל בשנים האחרונות, ואף מצליחה להציג תוצאות כספיות במגמת שיפור, הן במחזור ההכנסות והן בשורת הרווח. היכולת של החברה לגדול בשוקי הפעילות הקיימים לצד הגמישות התפעולית עומדות בבסיס צמיחת החברה בענף הנתון תחת רגולציה ובחינה צרכנית מדוקדקת.

פעילותה של החברה חשופה לצריכה הפרטית בישראל בכלל, ולהיקפו של שוק המזון בפרט. החברה מייצרת ומשווקת שלושה סוגי מוצרים, המכתיבים גם את הדיווח הכספי המגזרי: מוצרי עגבניות משומרים, מוצרי ירקות משומרים ומגזר מוצרים אחרים. שמה של החברה אינו מתקשר למותגים של מוצריה - יכין, פרי מבורך ופרי זה - מותגים שנחשבים בעלי איכות גבוהה, ובגינם גובה החברה פרמיית מחיר עודפת מלקוחותיה.

מוצרי החברה נמכרים לשוק הקמעוני ולשוק המוסדי (כולל כמה לקוחות בחו"ל), אבל לקוח הקצה הוא המשתמש, שמוכן תמורת איכות ומוניטין לשלם מחיר עודף ביחס למוצרים מתחרים. סוג המוצרים והבידול מול המתחרים מאפשרים לחברה להציג נתחי שוק גבוהים בכל אחד ממגזרי הפעילות. יש לציין כי ייצור תחת מותגים פרטיים של הרשתות הקמעוניות בישראל הוא חלק זניח בפעילותה.

בדומה ליצרניות מזון אחרות, לזנלכל חשיפה גבוהה לשוק קמעונות המזון בישראל - כלומר, לרשתות הגדולות בישראל. עם זאת, תלות זו התבררה על ציר המזון ההיסטורי כפועלת לטובת צמיחה במחזור המכירות של החברה. הסיבה העיקרית היא קשרי המסחר ארוכי הטווח בין החברה ללקוחותיה העיקריים ונאמנות למותגי החברה בשל המיתוג, האיכות ורמת השירות.

כושר הייצור עדיין רחוק ממיצוי

כדי למזער סיכונים החברה מבטחת את תיק הלקוחות שלה בביטוח אשראי ומבצעת מעת לעת עסקות "פקטורינג", בהתאם לבחינתה את טיב הלקוחות. נוסף על כך, להתפתחות נתחי השוק של "הרשת הרביעית" בישראל תרומה חיובית לכך שזנלכל מרחיבה את בסיס הלקוחות ומקטינה תלות בלקוח זה או אחר.

החברה פועלת בכמה גזרות כדי לענות על צורכי הזמינות של המוצרים ולצורך השגת פרישה גיאוגרפית רחבה בשוק המקומי. מערך השיווק וההפצה נשען הן על מערך פנימי והן על מערך חיצוני. שיווק המוצרים נעשה גם באמצעות אנשי מכירות של החברה וגם באמצעות סיטונאים עצמאיים.

כושר הייצור של החברה עדיין רחוק ממיצוי, כך שהיא לא נדרשת להשקעות קפיטליות גבוהות במיוחד בשנים הקרובות, וערוכה בהיבט של לוחות זמנים ויכולת תפעולית להגדיל אספקה אם יחול גידול חד בביקושים.

האתגרים שעמם מתמודדת החברה הם גם ענפיים - נאמנות מוגבלת של צרכנים והתמקדות בהיבט המחיר, הגורמים ללחץ של מחירים כלפי מטה, לצד הקלות על יבוא מוצרים מתחרים; וגם ספציפיים - חדירה ללקוחות חדשים עם מוצרים חדשים. לצד זאת, קיימים גורמים ממתנים, ובהם בעיקר: חסמי כניסה גבוהים לענף ויצירת בידול מותגי ואיכותי, שצפויים לשמר את ייחודה העסקי של החברה ולאפשר צמיחה גם לשנים הבאות.

■ הכותבים הם מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה בקבוצת אקסלנס ואנליסטית בכירה במחלקת המחקר בקבוצת אקסלנס. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסים המוזכרים בכתבה.