בעל חברת "קסם של ניקיון" מואשם בהעלמת מיליוני שקלים

לפי כתב האישום, במהלך מספר חודשים ב-2013 ומספר חודשים במהלך 2015, קיזוז נאור גבי חשבוניות פיקטיביות עבור אחרים ולא דיווח על עסקאות למע"מ

חברת שירותי ניקיון / צילום: דור מלכה
חברת שירותי ניקיון / צילום: דור מלכה

כתב אישום נוסף במסגרת המאבק בחשבוניות הפיקטיביות: בעל חברת ניקיון מואשם כי קיזז חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מיליוני שקלים במשך חודשים ספורים. כתב האישום הוגש לבית משפט השלום בתל-אביב נגד נאור גבי (30) מתל-אביב.

לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד איתמר ענברי מהיחידה המשפטית מע"מ מרכז ברשות המסים, גבי היה מנהלה ובעל המניות של חברת "קסם של ניקיון" שמשרדיה בנתניה, ובמהלך מספר חודשים ב-2013 ומספר חודשים במהלך 2015, קיזוז חשבוניות פיקטיביות עבור אחרים ולא דיווח על עסקאות למע"מ. החברה עצמה מואשמת בעבירות של ניכוי מס שלא כדין, ניהול רישומים כוזבים ושימוש במירמה ותחבולה במטרה להתחמק ממס.

לפי האישום, בתקופה שבין יוני 2013 לאוקטובר 2013 קיבל וקיזז גבי 15 חשבוניות פיקטיביות על-שמם של שלושה עוסקים, בסך כ-3.1 מיליון שקל, מבלי שעוסקים אלה עשו או התחייבו לעשות את העסקאות שלגביהן הוצאו החשבוניות. סכום המס בגין החשבוניות הפיקטיביות הללו עומד על כ- 475 אלף שקל.

מהאישום עולה כי גבי ניהל פנקסים כוזבים על מנת להסוות את פעילותו הפלילית. בין היתר, ניכה גבי את מס התשומות המגולם בחשבוניות הכוזבות בדוחות התקופתיים שהגישה החברה למנהל מע"מ, במטרה להתחמק מתשלום מס.

עוד מואשם גבי כי באפריל ובמאי 2015 הוציא חשבוניות מס לעוסקים שונים בסכום כולל של כ-1.5 מיליון שקל, בגין אספקת עובדים לעוסקים אלו. סכום המס בגין העסקאות הללו עומד על סך של כ-226 אלף שקל, אך על פי האישום גבי לא דיווח למע"מ על העסקאות, ולא הגיש כלל דוחות תקופתיים לרשות המסים עבור החודשים בהם בוצעו אותן עסקאות. "בעשותם כן, השתמשו הנאשמים (גבי וחברת הניקיון, א' ל"ו) במירמה או תחבולה במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס", נכתב באישום.

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה. על-פי ההערכות ברשות המסים, מיליארדים רבים מועלמים מקופת המדינה באמצעות שיטה זו - הנתפסת כשיטת העלמה פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתורה.

המאבק של הרשות בתופעה הוליד בשנים האחרונות לא מעט הליכים משפטיים וחשיפות של הון שחור בשוק החשבוניות הפיקטיביות.

לצד חשיפת רשתות מקצועיות להפצת חשבוניות פיקטיביות במאות מיליוני שקלים ואף מיליארדים, נחשפו גם בעלי חברות בודדים שהפיצו חשבוניות בהיקפים של מיליוני שקלים ואף פחות. במקביל, נרשמה מגמת החמרה בענישה בקרב בתי המשפט.

בין היתר, בראשית החודש עצרה רשות המסים את אחמד אלחואמדה, בן 45 מב"ש, החשוד בהפצה וקיזוז של חשבוניות מס פיקטיביות בהיקף של כ-40 מיליון שקל, שהמע"מ שנגרע מקופת המדינה בגינן עומד על כ-14 מיליון שקל. על פי החשד, מערך ההפצה והקיזוז של החשבוניות הפיקטיביות נועד, בין היתר, לתת כיסוי חשבונאי פיקטיבי לעובדים לא חוקיים מהשטחים. בימ"ש השלום בראשל"צ שחרר את החשוד ממעצר בתנאים מגבילים.

כן, בחודש שעבר, ניתן גזר דין לחשוד מרכזי נוסף בפרשה המכונה "פרשת אנרגיה מחודשת", הנחשבת לפרשה בעלת ההיקף הכספי הגדול ביותר שנחקרה בשנים האחרונות ברשות המסים וכללה אישומים על הוצאת וקיזוז חשבוניות פיקטיביות בהיקף מאות מיליוני שקלים, ואי-דיווח על הכנסות של 1.34 מיליארד שקל, שסכום המע"מ הנובע מהן מגיע ל-185 מיליון שקל. הנאשם, דויד מורגנשטרן - שהורשע בעבירות מע"מ בהיקף של כ-340 מיליון שקל, עבירות מס הכנסה בהיקף-עתק של 2.4 מיליארד שקל ובעבירות הלבנת הון - נשלח ל-5 שנות מאסר.

עוד במסגרת המאבק, נעצרו בדצמבר אשתקד 15 חשודים בהפצת חשבוניות מס פיקטיביות בהיקף חסר תקדים של כ-3.5 מיליארד שקל, שהיקף המע"מ הגלום בהן נאמד ב-550 מיליון שקל; ובמקביל הוגשו שני כתבי אישום נגד קבלנים בגין הפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות בעשרות מיליוני שקלים.