המחוזי חייב תוספת לבניין בקטמונים בהיטל השבחה

בית המשפט הפך את ההחלטה של ועדת הערר המקומית, שפטרה את בעלי הדירה מההיטל, מכיוון שהתוספת תאמה תוכנית מתאר

שיכון בשכונת קטמון / צילום: איל יצהר
שיכון בשכונת קטמון / צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי בני זוג שהוסיפו קומה לדירה בשכונת קטמונים בירושלים יהיו חייבים בהיטל השבחה, וזאת למרות החלטה קודמת של ועדת ערר שקבעה שהם יהיו פטורים מהיטל ההשבחה.

מעבר לסיפור הנקודתי, המתייחס לדירה ברחוב רשב"ג בבירה, מדובר בפסק דין שעשויה להיות לו השפעה על השכונה כולה. במקביל, החלטת בית המשפט המחוזי כעת מעידה פעם נוספת כיצד סוגיית היטלי ההשבחה היא סוגיה טעונה שלא מאפשרת לבעלי דירות, רוכשי דירות וגם לעתים יזמים וקבלנים, ודאות בתחום.

הכול החל בבני זוג בעלי דירה ברחוב רשב"ג 5 בעיר, שביקשו לבנות קומה נוספת מעל שתי הקומות בבניינם, כלומר קומה שלישית. לצורך כך ביקשו בני הזוג היתר בנייה מהוועדה המקומית, ובמסגרתו נדרשו לפרסם הקלה לצורך תוספת קומה שלישית. בעקבות אישור ההיתר וההקלה לתוספת קומה, הוצאה לבני הזוג דרישת היטל השבחה בסך 32 אלף שקל, אותה שילמו תחת מחאה.

מאוחר יותר הגישו בני הזוג ערר אל ועדת הערר המחוזית וביקשו לבטל את היטל ההשבחה. הם טענו בערר כי כלל לא היה מקום לדרוש מהם פרסום הקלה, מאחר שניתן להוסיף את הקומה השלישית מכוח תוכנית המתאר של העיר, ולפיכך לא ניתן לדרוש היטל השבחה.

יש לציין כי על החלקה בה נמצאת הדירה חלות שתי תוכניות, האחת תוכנית המתאר של העיר ירושלים משנת 1959 (תוכנית 62) והאחרת משנת 1984 (תוכנית מספר 3232). תחולת שתי התוכניות האלה יצרה מחלוקת בין הצדדים בשאלה מה מספר הקומות המותר באזור זה של העיר, והאם יש לחייב את מי שמנצל את הזכויות בהיטל השבחה או לא.

ועדת הערר המקומית, שקיבלה את ערר התושבים וביטלה את היטל ההשבחה, ציינה בהחלטתה כי "היתר בנייה לקומה נוספת, קרי קומה שלישית באזור 5, אינו סוטה מהוראת התוכנית הישנה (62) אלא מהווה אפשרות הנובעת מהוראת התוכנית".

הוועדה המקומית, באמצעות עורכי הדין שחר בן-עמי, רועי בראונר ויהל עמית ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות', לא השלימה עם קביעה זו והגישה ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים. בית המשפט קיבל את הערעור וקבע כי צדקה הוועדה המקומית בעמדתה, לפיה תוספת הקומה ללא פרסום הקלה וללא היטל השבחה, אפשרית רק ביחס לבניינים העומדים במלוא התנאים שבתוכנית המתאר.

בית המשפט קבע כי על-מנת שניתן יהיה לאשר תוספת קומה ללא חיוב היטל השבחה, שטח הבנייה הכולל בבניין לא יכול לעלות על 53% משטח המגרש, ומכיוון שכי בני הזוג אינם עומדים בתנאי זה הפוטר אותם מהיטל השבחה, הורה להם לשלם את ההיטל שנקבע להם מלכתחילה על-ידי הוועדה המקומית.

"משמעות כלל-עירונית"

לדברי עו"ד בן-עמי, לפסיקה עשויה להיות גם משמעות רוחבית על העיר ירושלים: "לפסיקה זו יש משמעות כלל-עירונית, והיא משליכה באופן ישיר על הבנייה בכל מרחב שכונת הקטמונים ושכונות נוספות. כעת, בניינים רבים בשכונת הקטמונים, אשר אינם עומדים בקריטריונים שנקבעו בפסיקת בית המשפט, יחויבו בהיטל השבחה בסכומים משמעותיים מאוד במקרה שבעלי הדירות יבקשו להוסיף קומה שלישית לבניין".