הנקראות ביותר

גם אופה וגם רופא: איך מציגים ריבוי זהויות מקצועיות

איך מציגים לסביבה את מה שאנחנו עושים בלי לתחום את הפעילות במסגרות מגבילות?

קריירה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בהרצאה שלה ב-TED, שכבר זכתה ליותר מ-3.5 מיליון צפיות, הסופרת והאמנית אמילי וופניק מזכירה לנו את השאלה ששולאים ילדים "מה תרצו להיות כשתהיו גדולים" ומבהירה שהשאלה הזאת אינה מבקשת תשובה יחידה, כלומר אנחנו לא חייבים לבחור. יותר מזה, שילובים בין קריירות, היא אומרת, דווקא יוצרים יתרונות בעולם החדש - ראשית משום שהם מאפשרים סינתזה של רעיונות ודווקא בצמתים האלה נולדת חדשנות. שנית, הם דורשים יכולת למידה מוגברת, מוכנות להתחיל מדי פעם מחדש, לצאת מהמוכר והידוע, ובעולם שבו מקצועות משתנים כל הזמן, היכולות והניסיון בתחום אחד עוברים לתחומים האחרים גם אם על פניו הם אינם משיקים. מעבר לכל אלה, אנשים המשלבים קריירות נדרשים לגמישות, ליכולת להתאים את עצמם למה שהתנאים דורשים, להיות דברים שונים במצבים שונים.

ועם זאת, אותם משלבי קריירות פעמים רבות מתקשים למצוא את ה"כותרת" שתציג אותם כשהם נדרשים לכך. הדילמה היא איך מציגים לסביבה את מה שאנחנו עושים בלי לתחום את הפעילות במסגרות מגבילות. מחברת הספר The Encore Career Handbook, מרסי אלבוהר, הייתה הראשונה שהשתמשה במונח Slasher, סימן "/" שמשתמשים בו אלה שיש להם יותר מהגדרת עיסוק אחת, אלה ששינו את עולם "העבודה השנייה" והפכו אותו מעבודה שנאלצים לעשות כדי להשלים הכנסה לעבודה שנותנת ערך ומצמיחה קריירות. אפשר להסתכל על העולם הזה כעל תגובה לבעיות, סוג של פתרון לשעמום, לשחיקה, ואפילו דרך להתמודד עם חוסר ביטחון תעסוקתי, שהרי יצירת כמה מעגלי הכנסה היא דרך אחת ליצור יציבות לאורך זמן. ואם ממילא אנחנו חיים ועובדים יותר שנים, אז רצוי שיהיה לנו דף גדול יותר כדי לצייר עליו תקופות קריירה שונות.

לפעמים הבסיס של הקריירות המשולבות קרוב כל כך, עד שאנחנו לא בהכרח תופסים אותן כקריירה מגוונת, למשל חוקר שהוא גם מרצה ויועץ, ואולי אפילו שותף במיזם עסקי. אבל יש גם אלה שעוסקים בשני תחומים שונים לחלוטין שאין קשר ביניהם, לדוגמה רופא שגם מופיע עם תזמורת ג'אז. רבים חוששים שתפסת מרובה לא תפסת וההתמקצעות והמומחיות בסכנה, אבל בעולם החדש שילוב קריירות תואם את הצורך לפתח מומחיות לרוחב, לא רק לעומק. זה לא על חשבון מומחיות, אבל אם כבר רכשתם מומחיות בתחום אחד אין סיבה לא לפתח כיוונים נוספים.

וכאן אנחנו מגיעים אל השאלה איך יוצרים קורות חיים או פרופיל בלינקדאין, או אפילו כרטיס ביקור, אם אתם בעלי כמה תחומי עיסוק. התשובה תלויה במטרה ובאופי השילובים בין הקריירות. אם יש קו מקשר והלימה בין התחומים, חשוב להעביר את הכישורים והיכולות שלכם, כי הם הערך שאתם מביאים עמכם לרוחב כל עיסוקיכם והם שהופכים את הגיוון ליתרון ביצירת קשרים פוטנציאליים. ממילא, בעולם של אתרים ופרופילים ברשת לא פשוט להפריד בין ישויות עם עיסוקים שונים, מה גם שחיפוש בגוגל עשוי להעלות את מה שבחרתם לא לכלול ולכן עדיף שהפרופיל שלכם יספר מי אתם, כולל הערך שנובע מהמגוון.

מאז ספרה הראשון, אלבוהר פרסמה ספר נוסף על אלה שיש להם יותר מקריירה אחת, One Person/Multiple Careers, ובו היא נותנת שני טיפים חשובים:

קיראו עוד ב"גלובס"


אל תדברו על עצמכם, אלא על הערך שאתם נותנים ללקוחות שלכם. במקום לומר "יש לי 10 שנות ניסיון בעיצוב גרפי וב-5 השנים האחרונות אני עובד כעצמאי וגם עוסק בצילום", תגידו "אני עובד עם יזמים ועסקים קטנים כדי לעזור להם ליצור את המותג המושלם עבורם בהלימה לערכים שלהם". ואם אתם עושים יותר מדבר אחד, אפשר להוסיף "ואני גם מנטור למעצבים צעירים המפתחים עסק עצמאי". הטקסט כמובן אינו קבוע, הוא משתנה בהתאם לנסיבות ולאדם שאתם מדברים איתו. אם אתם מרצים כרגע בפני מעצבים צעירים, התחיללו דווקא במשפט השני והפכו אותו לעיקרי.

שימו דגש על הדבר שאתם מעוניינים בו יותר. שאלו את עצמכם מיהו לקוח החלומות שלכם, מהי הפעילות שאתם הכי רוצים לעסוק בה. העובדה שאתם עושים דבר מה עבור לקוח מסוים אינה אומרת שאתם חייבים להציע זאת לכולם. כשאתם מדברים עם אחרים, התמקדו בדבר שאתם הכי רוצים להשתייך אליו וודאו שהפרופילים שלכם ברשת משקפים זאת. פעמים רבות, בתחילת הדרך אנחנו מתנסים בפעילויות מגוונות. זה בסדר, ולכן צריך ללמוד מה מתאים יותר ופחות ולעדכן את האופן שבו אתם מגדירים את עצמכם בהמשך.

התשובה לשאלה איך להציג את עצמנו ומתי לחשוף איזה חלק בקריירה שלנו היא תלוית מצב. אם אתם הולכים לרופא, לא צריך לעניין אתכם שהוא גם מופיע עם תזמורת ג'אז. אתם רק רוצים לדעת שהוא מתאים עבורכם כרופא. תחשבו על זה כעל תפריט שאתם מגישים לעולם וכל אחד לוקח את מה שמעניין אותו. אחת העצות הטובות שנתקלתי בהן היא לשים דגש על מה שיקדם את המפגש שבו אתם נמצאים עכשיו.

ועוד טיפ: אם רק התחלתם לבנות את עצמכם בתחום מסוים ועדיין אין לכם דבר להציג, לא חייבים לדבר עליו כעל אחת הזהויות שלכם. אם אתם מאמן אישי ושף, אולי תגלו שלקוחות בתחום אחד יכולים להפנות אליכם לקוחות בתחום אחר. אבל כדי שזה יקרה, עליכם לבנות אמון. קודם כול תהיו מאמנים אישיים למתאמנים שלכם, ותספקו חוויית אירוח טובה ללקוחות שלכם כשף. רק אחר כך אפשר להתחיל לספר לאחד על האחר.

ואם אתם שואלים איך אפשר לג'נגל בין כמה פעילויות, הסוד הוא בתשוקה. מי שהעשייה שלו מונעת מייעוד, מתשוקה לדבר - היא איננה מרגישה כמו "עבודה" אלא כמו אוויר לנשימה. אחרת זה לא שווה את המאמץ. בסופו של דבר יגיע היום שבו נתרגל לעולם הזה שבו מקצועות, ארגונים ומבנים משתנים כל כך הרבה, שנפסיק להתמקד בזהויות הנסמכות על תפקידים ונזהה את עצמנו אם הערך שאנחנו מביאים, מה שאנחנו עושים ומי שאנחנו עובדים איתו.

*** הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
היי טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
גלובס TV
פרויקט מיוחד
✓ הרישום בוצע בהצלחה!