מחר: המכרז הסיני של הרכבת הקלה בגוש דן

3 ההצעות שיוגשו מחר להפעלת הרכבת הקלה בגוש דן יהיו של שותפויות ישראליות-סיניות, לאחר שהמתמודדות האירופיות פרשו מהמרוץ ברגע האחרון

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

לאחר דחיות חוזרות ונשנות של תאריך היעד להגשת הצעות להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, צפויות להיות מוגשות מחר (ד') הצעות מ-3 קבוצות, שלכולן מכנה משותף: הגוף המקצועי הבולט בהן הוא סיני. זאת לאחר שביום שני שעבר החליט דירקטוריון חברת הרכבות הגרמנית דויטשה-באן לא לגשת למכרז במועד זה, לנוכח שאלות פתוחות שנותרו בנוגע לתנאיו.

דויטשה-באן היתה אמורה לגשת למכרז כחלק מקבוצה עם קווים וקונקט, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים. לאחר פרישת הקבוצה נותרו במרוץ 3 קבוצות בולטות: אגד עם שנזן מטרו-גרופ ו-CCECC; דרך ארץ עם גואנגג'ואו-מטרו; ולפי מקורות בענף דן תתמודד עם בייג'ינג מטרו גרופ, לאחר שחברת הרכבות של ממשלת צרפת SNCF פרשה מהקבוצה. בדן ביקשו לא להגיב.

מכרז ההפעלה הוקפא בתחילת דצמבר האחרון לכמה שבועות, לנוכח פניות שקיבלה נת"ע מחברות בינלאומיות, שביקשו לשנות את התנאי הקובע כי הן מחויבות להחזיק 51% לפחות בקבוצות המתמודדות. הבקשה נבעה מכך שדווקא החברות הישראליות, המכירות את השוק המקומי, הן שצריכות להוביל את הפעילות. בתגובה הורידה נת"ע את היקף האחזקה של המפעילות הזרות ל-30% לפחות.

לנוכח השינוי נדחה המועד להגשת ההצעות במכרז ל-23 במארס, ולאור בקשות להבהרת נקודות שונות ניתנו שתי דחיות נוספות, האחת ל-9 באפריל והשנייה למחר. פרישת דויטשה באן נעשתה על רקע רצון של חברת הענק הגרמנית לקבל כמה שבועות נוספים להכנת ההצעה, שבמסגרתם קיוותה לגדר כמה סיכונים שזיהתה במכרז הנוכחי.