פעם שלישית טונה: יוסי ויליגר קרוב להחזרת השליטה בויליפוד

ויליגר הצליח להחליף את הדירקטורים בחברה-האם BSD ■ מכירה ורכישה מחדש של ויליפוד כבר הניבה לאחים ויליגר הון של כחצי מיליארד שקל

יוסי ויליגר / צילום: תמר מצפי
יוסי ויליגר / צילום: תמר מצפי

10 חודשים לאחר שנכשל בניסיון להדיח את דירקטוריון חברת BSD, בסוף השבוע הצליח יוסי ויליגר להביא להדחת הדירקטורים ולמנות אחרים מטעמו בחברה. בי.אס.די  (לשעבר אמבלייז) נסחרת בבריטניה ומחזיקה במניות השליטה בחברת המזון ויליפוד, שאותה הקים וניהל בעבר יוסי ויליגר, לצד אחיו צביקה. בי.אס.די היא חלק מפירמידת החברות שבשליטת ישראל 18 של גרגורי גורטובוי, ולמעשה השליטה בדירקטוריון בי.אס.די עשויה לאפשר לויליגר לשלוט בפועל על ויליפוד  .

בשנה שעברה החל ויליגר לרכוש מניות של בי.אס.די והגיע להחזקה של 28%, לעומת כ-24.6% של בי.ג'י.איי שבשליטת גורטובוי. באסיפת בעלי המניות של בי.אס.די שנערכה שלשום (ו'), הושג רוב למינויים של הדירקטורים שהציע ויליגר - שמואל מסנברג, קרן מרקוס, אבי זיגלמן וויליגר בעצמו.

לעומת זאת, לא הושג רוב להמשך כהונתם של הדירקטורים הקיימים - אלי ארד, ניר נצר, אריק ספרן והיו"ר גורטובוי. הדירקטורים שהציע ויליגר זכו לתמיכה של 52.5% מול התנגדות של 47.5%, ואילו הדירקטורים הקיימים זכו לתמיכה של 42.9% והתנגדות של 57.1%. ככל הידוע, יחד עם ויליגר הצביעו אחיו, צביקה, המחזיק בכ-10% מבי.אס.די, וקרנות מארה"ב המחזיקות בשיעור דומה ממניות החברה.

החליפה ידיים של אוליגרכים

ויליפוד עוסקת ביבוא, בייצור ובשיווק של מאות מוצרי מזון בישראל ובחו"ל. החברה נסחרת בשווי של כ-200 מיליון שקל, לאחר שאיבדה עשרות אחוזים מערכה מאז מכרו האחים ויליגר את השליטה בה במאי 2014. החברה כבר הניבה לצמד האחים המייסדים הון של קרוב לחצי מיליארד שקל, עיקרו - כ-350 מיליון שקל, ממכירת השליטה בחברה בשני מקרים, ויתרתו - שכר, מענקים, מימושי מניות בחברה-הבת ויליפוד אינטרנשיונל ודיבידנדים.

האקזיט המשמעותי הראשון של השניים התרחש ב-2007, אז מכרו האחים ויליגר את השליטה בויליפוד לאוליגרך ארקדי גאידמק, תמורת כ-170 מיליון שקל. תוך זמן קצר השיבו לעצמם את השליטה בחברה, לאחר שגאידמק נקלע לקשיים ולא עמד בתנאי הלוואה שהעמידו לו השניים. הסיבוב המהיר ההוא הניב לאחים רווח המוערך ב-100 מיליון שקל.

ב-2014 נמכרו מניות השליטה של האחים בויליפוד בשנית, שוב בפרמיה משמעותית על מחיר השוק, ושוב לאוליגרך שבתוך זמן קצר ירד מנכסיו. הפעם היה מדובר באלכסנדר גרנובסקי, ששילם להם 268 מיליון שקל - יותר מכפול משווי השוק הנוכחי של המניות.

כמו גאידמק לפניו, גם גרנובסקי נקלע לקשיי נזילות ותכנן לקחת מהאחים ויליגר הלוואה, אך המהלך טורפד על רקע תביעה שהגיש בנק מזרח-אירופי נגד גרנובסקי. בהמשך, ב-2015 העביר גרנובסקי את השליטה לידי גורטובוי, שלקח על עצמו גם את חובות הפירמידה לנושיה.

בנובמבר 2015 עדכנה ויליפוד על הקדמת סיום העסקתם של צמד האחים ויליגר, אחרי עשרות שנים שבהן שלטו בחברה וניווטו את פעילותה. צביקה ויליגר כיהן עד אז כיו"ר משותף בויליפוד, ואילו אחיו, יוסי, כדירקטור וכנשיא.

מושעית ממסחר כבר כשנה

נזכיר כי עוד 9.5% ממניות בי.אס.די מוחזקות על-ידי נאמן, עו"ד יעקב אמסטר, ומשועבדות לטובת הבטחת החוב של ישראל 18 לחברת טעמן, מכוח הסכם הלוואה ושיעבוד ביניהן. טעמן הלוותה לישראל 18 כ-10 מיליון דולר, סכום ששימש לתשלום החוב לנפתלי שני, ממנו רכשה בעבר הקבוצה את אמבלייז - כיום בי.אס.די. מניות אלה לא השתתפו בהצבעה באסיפה שנערכה שלשום.

יש לציין כי הרכב הדירקטוריון הנוכחי של בי.אס.די מעולם לא עמד להצבעה של בעלי המניות, משום שהדירקטורים שנבחרו ואושרו בעבר התפטרו, ואלה המכהנים כעת מונו על-ידי גורטובוי. עוד באסיפה, הצבעה על כהונת דח"צים לא הוכרעה, וסביר להניח כי תגיע לפתחו של בית המשפט.

בי.אס.די נמצאת כבר כשנה בהשעיית מסחר מהבורסה בלונדון, משום שלא פרסמה דוחות כספיים שנתיים במועד. ברקע לכך עומדים סימני שאלה בנוגע לפיקדונות בהיקף של 51 מיליון דולר (נכון לסוף הרבעון השלישי של 2015), שלא ידוע מצבם הנוכחי.

ויליגר מסר היום (א') ל"גלובס" כי "הכוונה כעת היא לברר בנוגע לפיקדונות שנעלמו ומי אחראי לכך, להחזיר את החברה למסלול, לפרסם דוחות כספיים ולחזור למסחר".

גורטובוי
 גורטובוי