מדד גלובס פרומתאוס סיכם את מאי בעלייה של 1% בלבד

תת-מדד מדעי החיים ירד ב-2.3% לעומת ירידה של 4% בנאסד"ק ביוטכנולוגיה ■ עליות מתונות בתת-מדד הטכנולוגיה לעומת עליות מרשימות יותר במדדי ההשוואה

איל וולדמן, ואלי פרוכטר / צילום: איל יצהר
איל וולדמן, ואלי פרוכטר / צילום: איל יצהר

העליות הנאות בנאסד"ק שנרשמו מתחילת השנה המשיכו גם בחודש מאי, עם תשואה חודשית של 2.5% במדד האמריקאי, כאשר מדד ת"א 125 רשם בפעם הראשונה השנה תשואה קרובה לנאסד"ק וטיפס ב-2.4%. לעומתם, החברות הישראליות בוול סטריט סיכמו את החודש עם תשואה נמוכה יותר: מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, עלה ב-1% בלבד.

שוק הביוטכנולוגיה התנודתי חווה חודש שלילי, כשמדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה צנח ב-4%. לעומת זאת, בקרב החברות הישראליות הירידות היו פחות משמעויות, ותת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים ירד במאי ב-2.3% בלבד. מנגד, מדד ת"א ביומד השיג תשואה חיובית צנועה של 0.7%.

מבין חברות המדד ראוי כמובן לציין את מניית טבע, שירדה בכ-12% והידרדרה לשפל חדש כשנסחרה לראשונה זה למעלה מעשור במחיר הנמוך מ-30 דולר. בנוסף, נודע החודש כי קרן הגידור של המיליארדר ג'ון פולסון הקטינה את שיעור החזקותיה בטבע. גם חברת קייט פארמה חוותה חודש לא פשוט ורשמה תשואה חודשית שלילית של כ-12%, לאחר שדיווחה על הפסד ברבעון הראשון ועל מקרה מוות של נסיין אחד מתוך כ-200, במסגרת ניסוי בטיחות עם תרופה לטיפול בסרטן.

מניות הטכנולוגיה הרשימו במיוחד בחודש מאי, אולם בדומה למדדים הכלליים, גם בשוק הטכנולוגיה החברות הישראליות רשמו עליות מתונות יותר. תת-מדד גלובס פרומתאוס טכנולוגיה עלה ב-5%, בעוד שהנאסד"ק טכנולוגיה עלה ב-5.9% ומדד ת"א טכנולוגיה קפץ ב-7.4%.

מבין חברות המדד השונות בלטה לחיוב חברת נובה, שזינקה ב-22% לאחר שהציגה ברבעון רווח של 50 סנט למניה ועקפה בכך את תחזיות האנליסטים. חברת הענק צ'ק פוינט עלתה החודש ב-7.7%, גם כן בעקבות תוצאות טובות לרבעון - הכנסות של 435 מיליון דולר ורווח של 182 מיליון דולר, המייצג שיפור של 9% ברווח לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

מלאנוקס: איזיצ'יפ הייתה קנייה טובה?

אחת החברות הבולטות במדד הטכנולוגיה היא מלאנוקס, חברת החומרה אשר בלטה בשנה שעברה בעקבות רכישת הענק המתוקשרת של חברת איזיצ'יפ, שכנתה מיוקנעם, תמורת כ-800 מיליון דולר. בפרספקטיבה של קצת מעל שנה, בוחנת עתה מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי את הצלחת הרכישה.

"כאשר פורסמה ההודעה על העסקה לרכישת איזיצ'יפ, נע שוויה של מלאנוקס סביב 2 מיליארד דולר, ואילו כיום עומד שוויה על כ-2.4 מיליארד דולר", אומר אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בחברת הייעוץ. "מדובר בעלייה משמעותית בשווי השוק, אך בנסיבות הספציפיות, העלייה חדה במיוחד: העסקה בוצעה במזומן, כך שמצד אחד מלאנוקס קלטה את פעילות איזיצ'יפ אשר תרמה 800 מיליון דולר לשוויה (בהנחה שהעסקה שיקפה שווי כלכלי אמיתי לאיזיצ'יפ), אך מצד שני ויתרה מלאנוקס על 800 מיליון דולר במזומן, כך שאקט הרכישה עצמו לא שינה את שוויה ערב ההודעה. לפיכך", מדגיש שבח, "העלייה בשווי מלאנוקס נובעת ככל הנראה מביצועיה בתקופה שלאחר הרכישה, דבר שעשוי להעיד על הצלחת המהלך".

בפרומתאוס מוסיפים שככל הנראה, העלייה הייתה עשויה להיות חדה אף יותר, אלמלא סבלה לאחרונה מלאנוקס מבעיות נקודתיות: בשני הרבעונים האחרונים החברה פספסה, לראשונה ב-10 השנים האחרונות, את תחזיות הנהלתה ואף רשמה ירידה בהכנסות. ברבעון הראשון של 2017 עמדו הכנסותיה על כ-189 מיליון דולר, לעומת הכנסות רבעוניות של 197 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2016, בו נהנתה מלאנוקס לראשונה מהכנסות איזיצ'יפ שמוזגה לתוכה. לדברי החברה, מדובר בירידה זמנית עקב עיכובים בהזמנות של לקוחות ספציפיים וכן גורמים נקודתיים נוספים, וברבעונים הבאים היא צפויה לחזור לתוואי של צמיחה, כך לפי תחזיות ההנהלה.

בנוסף לבעיות הנקודתיות, בפרומתאוס מזכירים כי מלאנוקס נאלצת להמשיך ולהוציא סכומי עתק על מחקר ופיתוח. לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, ב-12 החודשים האחרונים השקיעה מלאנוקס 40% מהכנסותיה חזרה במו"פ, בדומה לממוצע הרב שנתי.

כאן המקום לציין שמלאנוקס פועלת בתחום ה"אינטרקונקט" - מוצריה מהווים את הצנרת שדרכה זורם מידע בתוך רשת מחשבים, ומסייעים להאיץ את הביצועים והתפוקה של הרשת כולה. מדובר בנישה בשוק, אך מלאנוקס "נאלצת" לספק תת קטגוריות רבות של מוצרים על מנת להישאר רלוונטית ולתת פתרון כולל. בפרומתאוס מוסיפים שמלאנוקס היא אמנם חברה רווחית, אך היא נאלצת להקריב את הרווח במו"פ ובמיזוגים ורכישות, וזאת על מנת לצמוח ולהתחרות עם אינטל; ואין סימנים שמדיניות זו תשתנה בטווח הנראה לעין.

סביר להניח שבנקודה מסוימת, עם הגיעה לרף הכנסות גבוה דיו, תתחיל מלאנוקס ליהנות מיתרונות לגודל אשר יפחיתו את הוצאות המו"פ שלה כאחוז מהמחזור. הסיכויים לכך גבוהים מאחר שמלאנוקס פועלת בשוק שצמיחתו מובטחת: כמות הדאטה שעובדת ב"צנרת" של מלאנוקס עולה בצורה אקספוננציאלית, יחד עם העלייה בכוח המחשוב בעולם ועם השימוש באינטרנט.

לסיכום, שבח מציין כי למרות המהמורות הנקודתיות, ועל אף הסביבה העסקית המאתגרת בה היא פעלה וממשיכה לפעול, שוויה של מלאנוקס עלה מאז רכישת איזיצ'יפ, עובדה המצביעה על הצלחת הרכישה. "לא מדובר בדבר של מה בכך, שכן למעט טבע ואלביט מערכות, אין חברות ישראליות רבות שהתמודדו בהצלחה עם רכישות ענק", אומר שבח. "הצמיחה בשוק של מלאנוקס והיכולת שלה להטמיע רכישות גדולות, הן מפתחות חשובים להצלחה לטווח ארוך בסביבה עסקית דינאמית, ויש לקוות שההצלחה תמשיך להאיר פנים למלאנוקס".

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס-פרומתאוס יוני 2017
 גלובס-פרומתאוס יוני 2017