ה-OECD: מעבר למוניות שיתופיות יפחית את התנועה ב-55%

ברקע הדיונים על רפורמת מוניות השירות, מחקר של פורום התחבורה הבינ"ל מדגיש את חשיבותן של מוניות שיתופיות לקיצור זמני הנסיעה, הפחתת הזיהום והגברת הנגישות

הרפורמה בענף מוניות / צילום: תמר מצפי
הרפורמה בענף מוניות / צילום: תמר מצפי

הצורך בנסיעות שיתופיות ובשירות נרחב של מוניות שירות הוא מובהק, וגם בממשלה הבינו לאחרונה שהפעולות שנעשו בעשור האחרון כדי לחנוק את הענף, בעיקר באמצעות השארתו מחוץ לרפורמת הרב-קו, היו שגויות. מחקר חדש של פורום התחבורה הבינלאומי (ITF), הפועל במסגרת ארגון OECD, מחזק עוד את הצורך הדוחק ברפורמה בענף מוניות השירות.

לפי המחקר, מיצוי הפוטנציאל של מוניות שיתופיות במטרופולינים שבהם קיימים שירותי הסעת המונים מפותחים, יכול להביא להפחתה של 55% בהיקפי הנסועה בשעות העומס במטרופולין ו-44% בעיר, כלומר להוריד מכוניות פרטיות רבות מהכביש ולצמצם את הפקקים. מעבר לכך, הושגו הפחתה של 62% בפליטות פחמן דו-חמצני במטרופולין ו-53% בעיר, וכן הייתה הוזלה משמעותית של עלויות התחבורה. עוד הסיק המחקר שהפעלה נרחבת של מוניות שיתופיות מאפשרת לוותר על שיעור ניכר ממקומות החניה בעיר ולהשתמש בשטחים המתפנים לשימושים ציבוריים אחרים.

במסגרת המחקר נבחנו שני סוגים של מוניות שיתופיות: מוניות מיניוואן המסיעות עד 6 אנשים מדלת לדלת ומגיעות בתוך 5-10 דקות מרגע ההזמנה; ו"מוניות אוטובוס" עם 8 או 16 מושבים, האוספות נוסעים מפינות רחוב סמוכות למיקומם, בהזמנה של חצי שעה מראש.

המחקר התבצע באמצעות מודל המדמה את סך התנועות והאינטראקציות של נוסעים, כלי רכב, אמצעי הסעת המונים וחברות מוניות במטרופולין ליסבון, על בסיס מידע מפורט שנאסף בסקר תחבורתי מקיף.

"עם הטכנולוגיות הקיימות", נכתב במחקר, "תחבורה שיתופית יכולה לספק שיפורים משמעותיים במהירות ובסיכון נמוך יחסית... שירותי הסעת המונים מציעים תועלות גדולות למשתמשיהם, אך לעתים מתאפיינים בניצול חסר בגלל קשיים של המשתמשים להגיע לתחנות בדרכים יעילות. חיבור אליהם באמצעות מוניות-אוטובוס הפועלות במודל ביקוש-תגובה כקווי הזנה, מגדיל את השימוש...

"תחבורה שיתופית מאפשרת שיפור ניכר בשוויון בנגישות לאזורים שונים. נסיעות במוניות-אוטובוס אורכות בדרך כלל חצי מזמני הנסיעה בתחבורה ציבורית מסורתית, משום שאין צורך במעבר בין אמצעי תחבורה (למעט בקווים שמזינים קווי מטרו או רכבת אחרים), וכלי רכב קטנים נדרשים לעצור בפחות תחנות כדי להתמלא בנוסעים. מצב זה מגדיל באופן רדיקלי את טווח הנסיעה של אזרחים, ולכן את הגישה למספר גדול יותר של מקומות עבודה ושל שירותים חברתיים".

בישראל, יש להפעלת מוניות שירות כמה יתרונות מובהקים לעומת אוטובוסים, בעיקר באזורים שבהם הפעלת אוטובוסים גדולים ויקרים אינה מוצדקת, ובכל זאת יש צורך בקווים שיאספו נוסעים מקרבת הבתים לצירים המרכזיים של התחבורה הציבורית בתדירות גבוהה. יתרונות נוספים הם מתן שירות בשעות הלילה, וכמובן מתן פתרון בשבתות וחגים שבהם התחבורה הציבורית אינה פעילה.

מערכת זולה יותר

אחת הדוגמאות המובאות במחקר היא של מטרופולין ליסבון, המאכלס 2.8 מיליון איש המבצעים 5 מיליון נסיעות ביום, ומתפרש על כ-3,000 ק"מ רבוע - שטח כפול בגודלו מגוש דן, אך דומה לזה של אזור המרכז, גדרה-חדרה, אף שקיים גם הבדל מהותי: התחבורה הציבורית בליסבון מפותחת הרבה יותר מבישראל ומסוגלת לקלוט יותר נהגי מכוניות פרטיות שיוזנו אליה על ידי המוניות השיתופיות.

לפי המחקר, בתרחיש של מיצוי מלא של יכולות המוניות המשותפות, כלומר כל מי שיכול לנסוע במוניות שיתופיות יעשה זאת, יפעלו 11.5 אלף מוניות-אוטובוס עם 16 מושבים בשעות השיא (8:00 ו-16:00). בשאר שעות היום יפעלו כ-5,000 מוניות בממוצע. מספר מוניות-האוטובוס עם 8 מושבים יהיה כרבע מזה. המספרים הללו תומכים בדוח "מוניות שירות כמוצר משלים" שנכתב בשנה שעברה במסגרת התוכנית לכלכלנים חברתיים והצביע על הצורך להגדיל את מספר הנוסעים במוניות השירות בישראל מ-10 ל-13 לפחות. עם זאת, הטיעון בדוח היה הגדלת הרווחיות של המוניות מ-2% ל-8%.

מספר המוניות המשותפות ל-6 נוסעים שניתן להפעיל כדי לענות לביקושים במטרופולין מגיע לכ-42 אלף - 4.1% מכלל המכוניות הפרטיות במטרופולין, ומספר גדול פי 9.4 ממספר המוניות המורשות הפעילות כיום במטרופולין ליסבון. בשעות השיא יש צורך בכל המוניות להסעת תושבי המטרופולין, בעוד שבשאר שעות שיא הביקושים, בין 7:00 ל-20:00 יש בכל רגע נתון עבודה לכ-20 אלף מוניות בממוצע.

המחקר מתייחס לכל אורכו גם להכרח להנגיש לפחות חלק מהמוניות לבעלי מגבלות גופניות, ואף שמדובר בצעד שיש לו עלות גבוהה משל מוניות רגילות, עדיין מדובר במערכת תחבורתית שהעלויות שלה נמוכות משמעותית מאלה של המערכת הקיימת. בתסריט של שימוש מלא במוניות השיתופיות, הנסיעות במוניות-אוטובוס צפויות לעלות כ-66% מעלות הנסיעה בתחבורה הציבורית המסורתית.

בכל הנוגע למוניות השיתופיות הקטנות יותר, מסיק המחקר כי מחיר כל נסיעה יהיה כ-30% ממחירה של נסיעת ספיישל באותו מסלול. המחקר ממליץ לשמור על פער משמעותי בין שני סוגי הנסיעות, כדי לתמרץ את הנסיעות המשותפות. ברפורמת הנסיעות המשותפות במוניות הספיישל בישראל, לצורך ההשוואה, ניתן לגבות בנסיעה משותפת עד 80% ממחיר נסיעה אקסקלוסיבית.

תרחיש מיצוי מלא של פוטנציאל המוניות השיתופיות
 תרחיש מיצוי מלא של פוטנציאל המוניות השיתופיות