קרן המטבע: העולם תלוי פחות בכלכלות ארה"ב ובריטניה

לפי קרן המטבע, מנועי ההבראה העולמית משתנים: יותר תלויים בסין, יפן, האיחוד האירופי וקנדה

כריסטין לגארד וג'נט ילן / צילום: רויטרס
כריסטין לגארד וג'נט ילן / צילום: רויטרס

העולם תלוי פחות בכלכלת ארה"ב כדי לשמר את ההבראה הכלכלית שלו, לפי קרן המטבע הבינלאומית, שפרסמה הבוקר את העדכון הרבעוני לתחזית הכלכלית העולמית שלה.

הקרן הותירה ללא שינוי את התחזית לצמיחה הכלכלית העולמית השנה - 3.5% לעומת 3.2% ב-2016 ו-3.6% בשנה הבאה. התחזיות הללו לא השתנו מהתחזיות שפורסמו באפריל השנה.

אך מאחורי הנתון העולמי, מנועי ההבראה העולמית משתנים, והעולם פחות נשען על ארה"ב ועל בריטניה, ויותר על סין, יפן, האיחוד האירופי וקנדה, לפי קרן המטבע.

הדולר ירד בשבוע שעבר לרמתו הנמוכה ביותר ב-14 חודשים מול האירו, כאשר משקיעים פקפקו ביכולת של ממשל הנשיא טראמפ לממש את האג'נדה הכלכלית שלו, על רקע קריסת המאמצים של הרפובליקאים בסנאט לבטל את חוק הבריאות של הנשיא הקודם, אובמה.

קרן המטבע מעריכה את הצמיחה הכלכלית בארה"ב השנה ב-2.1% וללא שינוי ב-2018, כפי שהיא מסרה ב-27 ביוני בהערכה הכללית של כלכלת ארה"ב שהיא פרסמה. בתחזית העולמית מאפריל התחזית לארה"ב הייתה 2.3% השנה ובשנה הבאה 2.5%. ב-2016 עלה התמ"ג האמריקאי ב-1.6% בלבד.

"תחזיות הצמיחה בארה"ב נמוכות בהשוואה לאפריל, בעיקר על רקע ההנחה שהמדיניות התקציבית תהיה פחות מרחיבה במבט לעתיד מכפי שהערכנו לפני כן", מסרה הקרן בתחזית העדכנית שלה.

ביוני מסרה קרן המטבע שהיא ביטלה את ההנחות לתנופה בצמיחה הכלכלית בזכות תוכניות הנשיא טראמפ להפחית מסים ולהגדיל את הוצאה על תשתיות.

במקביל, כאשר בריטניה מנסה לגבש אסטרטגיה בדיוני הברקזיט, קרן המטבע הורידה גם את תחזיותיה לגביה, מ-2% השנה ל-1.7%, על רקע פעילות חלשה מהצפוי ברבעון הראשון של השנה.

"התחזית הזו מדגימה בדיוק למה התוכניות שלנו להעלות את הפריון ולהבטיח שנקבל את העסקה הטובה ביותר עם האיחוד האירופי הן חשובות מאוד", מסר משרד האוצר הבריטי בהודעה שפרסם. "נתוני הבסיס של הכלכלה שלנו הם חזקים".

מדינות אחרות מתחזקות על חשבון ארה"ב ובריטניה. תחזית קרן המטבע לצמיחה בסין היא 6.7% השנה, ללא שינוי מתחזית שהיא פרסמה ב-14 ביוני בדוח השנתי על סין, ועלייה של 0.1 נקודת אחוז מהתחזית העולמית שפורסמה באפריל. בשנה הבאה הקרן רואה את סין צומחת ב-6.4%, לעומת 6.2% שנחזו באפריל. ביוני העריכה קרן המטבע שכלכלת סין תצמח בממוצע ב-6.4% בשנה ב-2018-2020.

הקרן העלתה את התחזית ליפן ל-1.3% השנה, לעומת 1.2% באפריל, אך היא מעריכה שכלכלת יפן תיחלש בשנה הבאה לצמיחה של 0.6% בלבד, כפי שהיא העריכה באפריל.

גוש האירו כולו יצמח השנה ב-1.9%, עלייה מ-1.7% בתחזית של אפריל, וב-1.7% בשנה הבאה, עלייה מ-1.6% שנצפו באפריל. ספרד תהיה שיאנית הצמיחה בשנתיים הללו.

קנדה תוביל את מועדון 7G של הכלכלות המפותחות הגדולות ביותר, עם צמיחה של 2.5% השנה, לעומת תחילת ל-1.9% בלבד באפריל, מסרה קרן המטבע. בשנה הבאה, לעומת זאת, הצמיחה תרד ל-1.9% מ-2% שנחזו באפריל.

קרן המטבע קראה למדינות המפותחות בעלות הביקוש החלש והאינפלציה הנמוכה להמשיך לתמוך בצמיחה באמצעים מוניטריים ותקציביים, והזהירה את הבנקים המרכזיים מפני העלאת מחיר הכסף מהר מדי.

לפי הקרן, הפרוטקציוניזם הנפוץ או "המרוץ לתחתית" בכל הנוגע להפחתת הפיקוח הפיננסי והרגולטורי יפגע בכל המדינות.