מוטי רוזן פורש ממנורה מבטחים; יהודה בן אסאייג יחליפו

בשש השנים הקלנדריות המלאות לגביהן יש גילוי עד כה - 2011 עד 2016 - קיבל רוזן שכר בעלות כוללת של כ-35.3 מיליון שקל

מוטי רוזן ויהודה בן אסאייג / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי
מוטי רוזן ויהודה בן אסאייג / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי

חילופי אישים בצמרת הנהלת הביטוח והפנסיה של קבוצת מנורה מבטחים: לאחר כשבע שנים בתפקיד הודיע מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח, מוטי רוזן, על פרישתו מהחברה. הוא צפוי להמשיך בתפקיד עד סוף אוגוסט, מועד פרסום הדוחות הכספיים הקרובים. את רוזן יחליף יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל.

עזיבתו של רוזן נעשית במציאות בה שכר המנהלים הבכירים בענף הפיננסים - ובכלל זה הוא עצמו - נחתך משמעותית ביחס לעבר. מנורה מבטחים נסחרת לפי 2.72 מיליארד שקל. הגדולה בשוק הפנסיה החדשה וביטוחי הרכב. מדובר באחת מקבוצות הביטוח הגדולות במשק, והיא פועלת בשלל תחומי הביטוח.

רוזן נמצא במנורה מבטחים מאז אוקטובר 2010, כמנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח. הוא החליף בתפקיד זה את ארי קלמן, שנותר בכיר מאוד בקבוצה - מנכ"ל החברה האם, שהנה הקבוצה הציבורית. קלמן מכהן בנוסף גם כיו"ר מנורה מבטחים ביטוח, כשיו"ר הקבוצה האם הנו ערן גריפל.

עבור רוזן היה זה תפקיד מנכ"ל חברת ביטוח גדולה שני במספר, כשבעבר כיהן כמנכ"ל הראל חברה לביטוח. בין הראל לבין מנורה הוא גם כיהן כדירקטור בבית ההשקעות דש איפקס. בהראל הוא שימש כמנכ"ל חברת הביטוח במשך כ-9 שנים, עד שעזב במפתיע ביולי 2009.

בשש השנים הקלנדריות המלאות לגביהן יש גילוי עד כה - 2011 עד 2016, קיבל רוזן שכר בעלות כוללת של כ-35.3 מיליון שקל. סביר שבתקופה בה הועסק בקבוצה ב-2017 ובחודשיים וחצי ב-2010, הוא קיבל שכר בעלות נוספת של כמה מיליוני שקלים. ככל שכרו בשנותיו כמנכ"ל בענף הביטוח היה גבוה מהתקרה הנורמטיבית שנקבעה בחוק שכר הבכירים בפיננסים - שלפיו שכר בעלות של מעל 2.5 מיליון שקל לא יוכר כהוצאה מוכרת, ושהשכר הגבוה בענף יוגבל לעד פי 35 מהשכר של העובד בעל השכר הנמוך באותו גוף.

אגב, עד השנה קיבל רוזן את שכרו באמצעות חברת ניהול שבבעלותו, דבר שהתנה השנה משום הוראות הממונה על שוק ההוןלרוזן תקופת הודעה מוקדמת של 6 חודשים ותקופת הסתגלות של 12 חודשים (החופפת לתקופת ההודעה המוקדמת), שכרו עומד על כ-191.5 אלף שקל לחודש (ברוטו).

בשנותיו כמנכ"ל החברה צמחה פעילות הקבוצה בשלל תחומים. במכתב ששלח לעובדים אמר רוזן כי " הבוקר הודעתי לדירקטוריון מנורה מבטחים ביטוח על החלטתי לסיים את עבודתי כמנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח וכחבר דירקטוריון בחברות שונות בקבוצה ומטעמה... אני שמח על הישגים מרשימים אלו אליהם הגענו בזכותכם, עמיתיי לעבודה במנורה מבטחים... לאחר התלבטויות רבות החלטתי לסיים את עבודתי במנורה מבטחים" ו"בטוחני כי זו החלטה נכונה מבחינתי האישית".

עד פה זה שהולך ועכשיו לזה שבא: יהודה בן אסאייג הנו מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל מאז ינואר 2011. לפני כן היה בן אסאייג בכיר בקבוצה במספר תפקידים. קודם לתפקידו בשנים האחרונות הוא היה משנה למנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח ומנהל אגף ביטוח חיים ובריאות, כשקודם לכן היה מנכ"ל זרוע השירותים הפיננסיים שלה. בין לבין שני התפקידים האחרונים כאמור הוא היה גם יו"ר בית ההשקעות של הקבוצה. הוא נחשב לאיש אמון של קלמן ושל גריפל ומוערך מאוד בקבוצה.

בשנותיו כמנהל מבטחים החדשה היא צמחה ושמרה על מעמדה כמובילת השוק. הוא מועמד טבעי לתפקיד ונמצא במנורה מבטחים כ-12 שנים בסך הכל. לפי שעה לא הוחלט מי יחליף את בן אסאייג במנורה מבטחים פנסיה וגמל.

הסכם קיבוצי היסטורי בחברה 

בתוך כך, השבוע נחתם במנורה מבטחים הסכם קיבוצי "ראשון והיסטורי בחברה". מנורה אינה חברת הביטוח הראשונה שבה נחתם הסכם קיבוצי, כשלאחרונה נחתם הסכם העבודה הקיבוצי השני בכלל ביטוח, שבה החל המהלך של התאגדות עובדי הענף. עובדי מנורה מבטחים ביטוח החלו להתארגן בהסתדרות בחודש מארס 2015, כשמנורה מבטחים ביטוח הכירה בהתאגדות עובדיה בהסתדרות בפברואר 2016.

בין היתר ההסכם כולל שכר מינימום לעובדי החברה בגובה 6,000 שקל, וכן הסכמות לפיהן במהלך תקופת ההסכם, תהיינה 4 פעימות של תוספות שכר לעובדים, כאשר בשנת 2017 יעמוד התקציבלצורך תשלום תוספות השכר על 4% משכר הבסיס של חודש דצמבר בשנה שקדמה למועד חלוקת תוספות השכר, ובשנה השנייה, השלישית והרביעית על 3% משכר הבסיס לתוספות שכר.

תקציב פעילות הרווחה יסתכם בכ-23 מיליון שקל לכל תקופה ההסכם, שהינה מאוגוסט הקרוב ועד לסוף 2020. במנורה מבטחים ביטוח ציינו כי אומדן הגידול הממוצע בעלות הכוללת של הוצאות השכר של החברה ( בהנחת עמידה ב-100% מיעד הרווח שיקבע בכל שנה) לכל שנה משנות ההסכם, הוא כ-16.5 מיליון שקל (כ-55 מיליון שקל בסך הכל).

בהסתדרות ציינו היום כי כבר ישנם הסכמים קיבוציים בכלל ביטוח, במגדל, ב-AIG ישראל, בהפניקס ובשירביט.