פריז תארח את אולימפיאדת 2024, לוס אנג'לס - את 2028

שתי הערים הגישו הצעות ל-2024, ולוס אנג'לס אותתה על נכונותה להמתין עד 2028

IOC, הוועד האולימפי הבינלאומי / צלם: רויטרס
IOC, הוועד האולימפי הבינלאומי / צלם: רויטרס

הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) אישר אתמול שפריז תארח את אולימפיאדת 2024 ולוס אנג'לס תארח את אולימפיאדת 2028, ובכך פתר את סוגיית סדר ההופעה של שתי הערים הללו בלוח הזמנים של משחקי הקיץ האולימפיים בעשור הבא.

לפי ההסכם עם לוס אנג'לס, הוועד האולימפי הבינלאומי יתרום 1.8 מיליארד עד 2 מיליארד דולר מעלויות האירוח של לוס אנג'לס, תלוי בערך עסקאות שיווק חדשות בעיר בפוטנציה, לפי ההודעה שפרסמה אמש ועדת ההתמודדות על אירוח האולימפיאדה בלוס אנג'לס, שהתמודדה במקור על שנת 2024.

"זהו יום היסטורי ללוס אנג'לס", אמר ראש העיר אריק גרסטי. "משחקי לוס אנג'לס 2028 יתניעו מחדש את המאמץ שלנו להפוך את LA לעיר הבריאה ביותר באמריקה, על ידי הוזלה והנגשה של הספורט לצעירים יותר מאשר אי פעם".

בחודש שעבר אישר הוועד האולימפי הבינלאומי את ההצעה להעניק את אירוח משחקי 2024 ו-2028 כבר השנה, לפריס וללוס אנג'לס. שתי הערים הגישו הצעות ל-2024. לוס אנג'לס אותתה על נכונותה להמתין עד 2028 מאז שנשיא הוועד הבינלאומי, תומאס באך, החל לבדוק בתחילת השנה את האפשרות של הענקה כפולה של אירוח האולימפיאדות של העשור הבא. פריז שמרה על מועמדותה לאירוח בשנת 2024 בלבד. המסורת היא שהעיר המארחת מוכרזת שבע שנים לפני האולימפיאדה עצמה, כדי לאפשר לה להיערך למשחקים.

חוזה האירוח של 2024 מדבר על תרומה של הוועד האולימפי בסך 1.7 מיליארד דולר. הוועד הודיע שהוא יעביר מקדמות לוועדה המארגנת של לוס אנג'לס, לאור תקופת התכנון הארוכה יותר ו"כדי להעלות את שיעורי ההשתתפות והגישה של צעירים לתוכניות ספורט", לפי הודעת הוועדה המארגנת.

ההצעה המקורית של לוס אנג'לס לשנת 2024 התבססה על תקציב של 5.3 מיליארד דולר במימון פרטי, ולא כללה הקמת איצטדיון קבוע חדש, שלא תוכנן עד כה.

ההצעה של 2028 צפויה לעלות החודש לאישור מועצת העיר לוס אנג'לס ומועצת המנהלים של הוועד האולימפי האמריקאי. 95 חברי הוועד האולימפי הבינלאומי אמורים להתכנס בלימה, פרו, ב-13 בספטמבר כדי לאשר את שתי המועמדויות, של פריס ושל לוס אנג'לס.

"אנחנו בטוחים שנוכל להגיע להסכם משולש בהנהגת הוועד הבינלאומי עם לוס אנג'לס ופריז באוגוסט, וליצור בכל מצב של win-win-win לכל שלושת הצדדים", אמר הנשיא באך.

המתכונת החדשה של אישור אירוח שתי אולימפיאדות בו זמנית אמורה לספק יציבות כאשר הוועד האולימפי הבינלאומי מנסה לשפר את המוניטין שלו בקרב ערי העולם. לוועד היו בשנים האחרונות קשיים במשיכת ערים מארחות. ב-2015, כשהוא בחר את בייג'ין לעיר המארחת של משחקי החורף ב-2022, האופציה היחידה האחרת הייתה אלמאטי בקזחסטן. אוסלו, קרקוב, שטוקהולם, סנט מוריץ ולבוב משכו כולן את מועמדותן.

לשנת 2024 משכו מועמדות הערים בודפשט, רומא, המבורג ובוסטון, בגלל התנגדות של תושבים. ראשי ערים חוששים מעלויות האירוח. רוסיה הוציאה סכום שיא של 51 מיליארד דולר על אירוח משחקי החורף בסוצ'י ב-2014, ומארגני אולימפיאדת 2016 בריו מתקשים לפרוע חובות.

זה הולך להיות יקר
 זה הולך להיות יקר