צרות של עשירים

שמח באקירוב: באחד הסמלים הבולטים למגדלי היוקרה של ת"א הוגשה בקשה לפיצול דירה בשל "מצוקה כלכלית" ודייר אחר התלונן ש"הבניין מתפורר, תוך סיכון מוחשי לחיי אדם"

פיצולי דירות הם תופעה רווחת, במיוחד במרכזי הערים הגדולות. לאחרונה התגלגלה אל רשויות התכנון בקשה לפיצול דירה במגדלי אקירוב בתל אביב לשתי דירות - בשל "מצוקה כלכלית", אולם היא זכתה להתנגדות שהביאה לביטולה.

ועדת הערר המחוזית, בראשות עו"ד הילה סירוטה ליבנה, המליצה לבעלים של דירת הדופלקס, פול אמיל אויזרט, למחוק ערר שהגיש נגד החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לדחות את בקשתו לפצל את דירת הדופלקס לשתי דירות. האדריכל שרל דוראל, שהגיש את הבקשה בשם הבעלים, קיבל את ההמלצה ומחק את הערר.

בשנת 2016 הגיש דוראל בקשה לפיצול דירת הדופלקס, הממוקמת בקומות 16-17 באגף הדרומי של המגדל ברחוב פנקס 54, לשתי דירות. הבקשה כללה שינויים בחלוקה הפנימית של השטח, הגדלת שטח הדירה המפוצלת על ידי הצמדת שטח שמעליה (חלל ללא ייעוד) לדירות המפוצלות, ביטול מדרגות פנימיות והקמת שני גרמי מדרגות חדשים ושתי מעליות פנימיות.

"יוריד את ערך הדירות"

אלא שלבקשה הוגשו התנגדויות מטעם 40 בעלי דירות במגדל, ביניהם בעל דירה באותה הקומה, שציין בהתנגדות כי "כאשר רכשנו את דירתנו בקומות 16-17 היו במקום שלוש דירות בלבד, עובדה שנלקחה בחשבון על ידינו ומצאה ביטוי במחיר ששילמנו. אישור הבקשה יגרום להגדלת הצפיפות בבניין, והוא ישנה לרעה את מצבם של בעלי שאר הדירות בבניין, במיוחד של בעלי הדירות בקומות 16-17".

גם נציגות המגדל שיגרה התנגדות לוועדה המקומית, ובה ציינה כי "תוספת דירה תעמיס על התשתיות הישנות של הבניינים, ובמיוחד של הבניין ברחוב פנקס 54, מאחר ואלה תשתיות בנות 40 שנה שגם כיום נדרשות לתחזוקה וטיפול לעתים קרובות. פיצול הדירה יהווה תקדים לבקשות נוספות כגון זאת בבניינים הנוספים, ויגביר את הצפיפות הן של דיירים והן של הרכבים. כבר היום האזור רווי, ובעיות החניה בלתי נסבלות ובלתי פתירות". הנציגות אף ציינה כי במגדל בפנקס 54 כבר פוצלה בעבר אחת מדירות הדופלקס, כך שבעלי הדירות במגדל כבר "ספגו תוספת של דירה". בהתנגדות ציינה הנציגות כי "הפרקטיקה של פיצולים והוספת דירות לאורך זמן תוריד גם את ערך דירותינו ולדעתנו תפגע באיכות החיים וביחסים בין השכנים".

הוועדה המקומית דנה בהתנגדויות בדצמבר 2016, ובינואר 2017 קיבלה את טענות הדיירים שטענו לפגיעה מטעמים של הגדלת צפיפות, ודחתה את הבקשה. לדברי הוועדה, הסכמת כל בעלי הדירות בבניין מהווה תנאי בסיסי להגדלת הצפיפות המותרת ומהווה סטייה ניכרת מתוכנית. בנוסף קבעה הוועדה המקומית, כי הבקשה כללה הגדלת שטח עיקרי של הבניין על ידי הצמדת שטח במפלס הגג העליון לדירות המפוצלות.

בעל דירת הדופלקס הגיש בסוף אותו חודש ערר לוועדת הערר המחוזית. לטענתו, הבקשה לפיצול נשענת על תקנת שבס (המאפשרת להוסיף עד 20% יח"ד לתוכנית) וכי זו הדירה היחידה במגדל הניתנת לפיצול. אחד הנימוקים היותר מעניינים שציין דוראל הוא כי מזה שלוש שנים מנסים הבעלים למכור את דירת הגג ללא הצלחה, וניתן יהיה למכור אותה רק אם תפוצל.

בנוסף, הוא ציין כי התנגדות השכנים אינה נובעת ממניעים ענייניים ומקורה ב"עימותים אישיים". בעלי הדירות המתנגדים פנו אף הם לוועדת הערר, וציינו כי על הדירה הוטל צו עיקול בשל חובות לרשות המסים, וכי מבקש ההיתר מבקש בפועל לספח לדירה רכוש משותף של גג המגדל. הם דחו את טענותיו כי מדובר בדירה היחידה שניתנת לפיצול.

בדיון שהתקיים לאחרונה בוועדת הערר אמר דוראל כי הוא מייצג בהתנדבות את בעל הדירה הנוכחי ש"ירד מנכסיו" וביקש לפצל את הדירה, בין היתר מאחר ואינו יכול לעמוד בתשלום הוצאות ועד הבית היקרות, ועל כן פיצול הדירה יסייע לו. יחד עם זאת, מאחר וכאמור אין ביכולתו הכלכלית של בעל הדירה לעמוד בתשלום הוצאות משפטיות אם וכאשר יוטלו כאלה, הוא נענה לבקשה ומחק את הערר.

"מגדלי אקירוב מיושנים, מסוכנים, וסובלים מנזקי רטיבות ועייפות חומרים"

כ-15 שנה לאחר שאוכלסו וסימלו סטנדרט יוקרה חדש למגורים בישראל (ואף שכנעו רבים לצאת מביתם הפרטי לטובת דירה במגדל), "מחלות הזקנה" הגיעו כנראה גם אל מגדלי אקירוב שבצפון תל אביב.

אחד מבעלי הדירות שהגיש את ההתנגדות לבקשה לפיצול דירת הדופלקס, מתאר בפני הוועדה כי הזמן ניכר במצבם התחזוקתי של המגדלים: "במיוחד ראוי לייחס בהקשר זה משמעות ראייתית לאזהרות ולדרישות חוזרות מצד מינהל ההנדסה אודות מבנה מסוכן בעטיים של אירועים חוזרים של התפוררות גושי אבן ואריחי ציפוי מן הבניינים ונפילות של חלקי בטון ואבן למרחב הציבורי, תוך גרימת סיכון מוחשי לחיי אדם ולרכוש. כל זאת, בעיקר כפועל יוצא מברזל חלוד, נזקי רטיבות ועייפות חומרים.

אותו דייר גם מדגיש כי "חזרו ונשנו אזהרות גם לגבי התפוררות מקטעים ממעקיהן הבנויים סביב של דירות הגג, כמו גם מחלקן התחתון של מרפסות הגג אשר בולטות ממתאר הקירות החיצוניים של הדירות תחתן. דומה שמיותר להסביר כי דירות גג מהוות במיוחד מקור לאותם נזקים וסיכונים, בהינתן חוות הדעת לגינות הפרטיות אשר ממוקמות על מרפסותיהן, ומהוות גורם נפוץ לנזקים, בעיקר נזקי מים. זאת, בשל השקייתן וכפועל יוצא מסתימות חוזרות של ניקוז בגלל הצטברות עלים ואדמה, במיוחד בתקופות גשומות. מצב ההתפוררות אופייני לשלושת האגפים ובעיצומם של ימים אלה מבוצעת עבודת שיפוץ וחיזוק כל המעטפת החיצונית של האגף (פנקס 50), בתיאום עם הגורמים העירוניים המתאימים ובפיקוחם המלא. בה בעת נותר בעינו מצב ההתפוררות המסוכנת בשני האגפים האחרים (פנקס 52 ופנקס 54)".