קרן פורמה גייסה 133 מיליון אירו להשקעות נדל"ן באירופה

קרן ההשקעות של דני צבר ודוד נצר תתמקד בהולנד ובצפון איטליה, "שם התשואות על הנכסים הכי גבוהות, וגם השווקים פחות תחרותיים"

קרן ההשקעות בנדל"ן הפרטית פורמה (Forma), שמשקיעה בתחומי הנדל"ן המניב במרכז אירופה, השלימה לאחרונה סגירה ראשונה בהיקף של כ-133 מיליון אירו (כ-270 מיליון שקל) ממשקיעים מוסדיים ואחרים בישראל, ובכוונתה להשלים גיוס ראשון בהיקף כולל של כ-150 מיליון אירו עד סוף השנה הנוכחית, כך נודע ל"גלובס".

משקיעי העוגן בקרן הם קבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים, ובית ההשקעות אלטשולר שחם. בקרן מושקעים, בין היתר, גם קופות גמל מפעליות וקרן גילעד הוותיקה, לצד משקיעים פרטיים בעלי הון.

הקרן הוקמה על-ידי השותפים המנהלים - דוד נצר, שבין היתר כיהן בעבר כמנכ"ל חברת אזורים, ודני צבר, שעבד בבנק הפועלים, בבית ההשקעות אנליסט ובפעילות פרטית - שעובדים יחדיו בתחום הנדל"ן המניב במרכז אירופה - במיוחד בגרמניה - זה למעלה מעשור.

בתקופה זו רכשו השניים ככל הידוע כ-80 נכסים בשווי מצטבר של כ-1.2 מיליארד אירו (כולל נכסים שנרכשו עם מנורה מבטחים ועם אלטשולר שחם), ושמתוכם כבר מכרו ומימשו כ-70 נכסים. לשניים חברו אמיר הרץ, המכהן גם כמנהל הכספים של הקרן, ולינדה בן שושן, לשעבר בכירה בבנק דיסקונט ומנכ"לית הדס ארזים, וכיום דירקטורית בתרו ובאנרג'יקס, ושגם היא שותפה בקרן.

דמי הניהול שגובה הקרן עומדים על 1.5%-2% מהסכום שגויס, ועוד דמי הצלחה בשיעור 20% על התשואה החיובית שמעל לרף של 7%. הקרן מתכוונת למנף את ההון שגייסה, והיא לתקופה של 8 שנים (מתוך זה תקופת ההשקעה היא 3 שנים).

ביצעה עסקה ראשונה בהולנד

הקרן מתמקדת בשלושה שווקים: בהולנד, באיטליה - בצפון המדינה ובשווייץ. "במקומות הללו באירופה, בעיקר בהולנד ובצפון איטליה, התשואות על הנכסים הכי גבוהות, וגם השווקים פחות תחרותיים, ויש שם גם מבנה מס של ריט פרטי - מה שמפחית את המיסוי", אומרים בקרן פורמה.

ככל הידוע הקרן כבר החלה לפעול, ואף ביצעה עסקה ראשונה, בהולנד, כשרכשה את בניין TBWA באמסטרדם, שבנייתו הושלמה בשנת 2010, בתמורה לכ-24 מיליון אירו - מחיר שלדברי הקרן משקף תשואה ברוטו של 7.4% לשנה. השוכרת בבניין היא סוכנות מדיה ופרסום הנמנית עם קבוצת Omnicon.

לגבי השוק ההולנדי אומרים בקרן, כי "במשבר הגדול של 2008 השוק הזה קרס כמו שלא קרס אף שוק אירופי אחר, והיה שיעור נכסים פנויים של כ-20%. זה היה בלתי נתפס, ולכן היו ירידות במחירי הנכסים והשכירויות בשיעורים אדירים. עכשיו הבנקים באים לשוק הנדל"ן בהולנד, וזה מעלה את השוק, שהחל לטפס ממש מנמוך. להערכתנו המגמה תימשך - וההשקעות יביאו תזרים גבוה תוך כדי וגם העלאות בשווי הנכסים".

עוד הם מסבירים, כי "בצפון איטליה זה אותו עיקרון. במילנו, בטורינו, בברגמו, בברשיה ואפילו ברומא. מה שקרה באיטליה זה שלמדינה החוב לתוצר הכי גבוה, והבנקים טובעים בהלוואות בעייתיות, ואולם הממוצעים באיטליה לא משקפים נכון את המצב בצפון המדינה. מילנו אזור עשיר והתעשייה באזור חזקה. זה יוצר הזדמנות טובה כשהבנקים האיטלקיים עדיין חייבים לנקות את המאזנים שלהם". לגבי שווייץ אומרים בקרן, כי התמונה שונה מזו שבשני השווקים האחרים שבהם היא מתמקדת. "שווייץ שוק יקר אמנם, אבל יש לנו ידע להשבחה נדל"נית בשווייץ - ואת זה נעשה שם".

תחום קרנות ההשקעה הפרטיות, כגון קרנות פרייבט אקוויטי, קרנות גידור ואחרות, צובר תאוצה בשוק המקומי בשנים האחרונות, וגם ההשקעות בנדל"ן בחו"ל הפכו רכיב משמעותי מהתיק המוסדי. זאת בין היתר על רקע הצמיחתה האדירה בהיקף הנכסים שמנהלים הגופים המוסדיים הגדולים, שמנהלים סכומי עתק ונעזרים בגורמים מקצועיים חיצוניים בהקצאת ההשקעות, במטרה להשיא תשואה גבוהה שאינה תלויה רק בשוק הסחיר.